صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ظرفیت بندر شهید رجایی به ۸.۵ میلیون تن رسید/ چابهار نقطه عطف دریایی در تاریخ بنادر ایران

۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷:۰۱
کد خبر: ۵۰۵۶۴۰
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: چابهار نقطه عطفی از منظر دریایی در تاریخ بنادر ایران است که البته یک عملکرد برجسته هم در سال ۹۷، برای سازمان بنادر بود.

هادی حق شناس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد ، در خصوص عملکرد سازمان بنادر در سال ۹۷ بیان کرد: عملکرد سازمان بنادر جنبه‌های مختلفی دارد و در بخش حقوقی از این منظر که نماینده مردم ایران در سازمان جامع دریانوردی است و از طرفی در سازمان بنادر کار‌های عمرانی با تخصیص منابع از سوی این سازمان صورت می‌گیرد و محل جذب سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی است و از طرفی فرآیند صادرات، واردات، تخلیه و بارگیری کشور بخش قالب در بنادر ایران یا از طریق دریا انجام می‌شود گرچه ما مرز زمینی، هوایی و ریلی هم داریم اما بیش از ۹۰ درصد صادرات و واردات ایران حداقل از نظر وزنی از طریق بنادر ایران انجام می‌شود که سنوات گذشته و سال ۹۷ نیز بوده است.

وی در توضیح افتتاحات سازمان بنادر در سال ۹۷ افزود: افتتاح و بهره برداری از بندر شهید بهشتی چابهار که ظرفیت این بندر از ۲.۵ میلیون به ۸.۵ میلیون تن رسید و در سال گذشته حدود ۳۰ فروند کشتی حامل کالا‌های ترانزیتی از هند به افغانستان و بر عکس بوده و عملیات تخلیه و بارگیری نیز در فاز جدید این بندر صورت گرفت و این یک اقدام برجسته‌ای بود که آثار آن در سنوات آینده مشخص خواهد شد، چون چابهار بعد از جنگ مورد توجه کشور بوده، ولی از این منظر که کشتی‌های ما مورد توجه دشمن بودند، چابهار مورد استفاده ایران قرار گرفت، ولی امروزه با سرمایه گذاری‌هایی که صورت گرفته چابهار تنها معطوف به صادرات و واردات یست و ترانزیت کالا‌های هند به افغانستان یا کشور‌های آسیای میانه است.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: سازمان بنادر مجموعا از منابع داخلی این سازمان، منابع صندوق توسعه ملی و از محل سرمایه گذاری هندی‌ها در بندر چابهار حدودا یک میلیارد دلار هدف سرمایه گذاری چابهار در سنوات گذشته تا سال‌های آینده خواهد بود.

حق شناس در توضیح ویژگی‌های بندر چابهار گفت: چابهار نقطه عطفی از منظر دریایی در تاریخ بنادر ایران خواهد بود که البته یک عملکرد برجسته هم در سال ۹۷، برای سازمان بنادر خواهد بود.

وی در خصوص ویژگی‌های فاز ۳ بندر شهید رجایی اظهار کرد: فاز ۳ بندر شهید رجایی که از سال ۹۶ آغاز شد در سال گذشته عملیات اجرایی آن ادامه دارد و امیدواریم در سال جاری از این سه پست اسکله حدود ۱۴۰۰ متری که در حال ساخت است یک پست اسکله در سال جاری به اسکله‌های بندر شهید رجایی برای پذیرش بزرگترین کشتی‌هایی که وجود دارند و کشتی‌های بالای ۱۷ متر را بتوانیم در این بندر بپذیریم.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: در کنار این سرمایه گذاری بخش خصوصی در سیلوها، محوطه ها، انبار‌ها و ایجاد کارخانه و تولید کالا‌های نهایی هم در بنادر امام، امیر آباد، انزلی نوشهر از سال گذشته انجام گرفته و نگاه سازمان بنادر بر افزایش سهم بخش خصوصی در بنادر ایران است که این نگاه از سنوات گذشته بوده و در سال ۹۷ برجسته‌تر و طبیعتا در سال جاری و آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد.

حق شناس تصریح کرد: حضور دبیر کل مهم‌ترین نهاد بین المللی جهان IMO در روز جهانی بنادر در تهران و ملاقات با مدیران بخش دریایی که به نظر می‌رسد این یک رویداد مهم دریایی در سنوات گذشته بوده و این رویداد دریایی طی دو سال آینده به شکل موازی علاوه بر اینکه در لندن برگزار می‌شود این میزبانی در سال ۲۰۲۱ برعهده ایران خواهد بود.

وی در خصوص بخش تخلیه و بارگیری در بنادر ایران اظهار کرد: با توجه به رویکرد کشور‌های مخالف ایران به لحاظ تبلیغاتی و سیاسی فشار‌های زیادی بر همه کشور‌های جهان و خروج از برجام، شاهد تاثیر چندانی در حوزه صادرات، واردات کشور نبودیم و مجموع تخلیه و بارگیری در بنادر ایران تا ۸ اسفند ماه سال گذشته نسبت به مدت مشابه سابل ۹۶، صادرات و واردات حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد نوسان نداشتیم و بنادر ما در این مدت که متعلق به سازمان بنادر است حدود ۱۲۶ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری انجام دادند و بنادری که سازمان بنادر حاکم نیست بلکه حاکمیت دریایی آن مربوط به سازمان بنادر این عدد به ۲۴۷ میلیون تن افزایش پیدا می‌کند.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد: کشتی‌هایی که با تناژ بیش از هزار تن که اصطلاحا به این‌ها کشتی‌های بزرگ گفته می‌شود از در ۱۱ ماهه سال گذشته بیش از ۷ هزار و ۷۰۰ فروند در بنادر ایرات تخلیه و بارگیری کردند که نسبت به سال حدود ۱۲ درصد نوسان داشتیم این نوسان هم به فراز و فرود شرایط اقتصادی به کشور باز میگردد و طبیعتا با رونق اقتصادی واردات و صادرات نیز به تبع آن افزایش می‌یابد و هر بار که رکود اقتصادی در کشور حاکم باشد شاهد کاهش مبادلات در کشور خواهیم بود و این مربوط به ایران نیست و در کل دنیا هم چنین رویه‌ای وجود دارد و در سیکل رونق و رکود جهان هم تاثیر خود را بر روند مبادلات اقتصادی می‌گذارد.

حق شناس با ابزار امیدواری از رشد واردات و صادرات در سال‌های آینده در بنادر کشور، خاطر نشان کرد: امیدواریم عملیات تخلیه و بارگیری با آرامش تمام در بنادر کشور صورت گیرد و همچنان توسعه بنادر شمال و جنوب توسط منابع سازمان و با کمک منابع بخش خصوصی در دستور کار قرار بگیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *