صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

توزیع چای ایرانی با ۵۰ برند داخلی

۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸:۰۱
کد خبر: ۵۰۵۴۳۵
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس سازمان چای گفت: در زمینه بازاریابی چای داخلی در کشور گشایش‌هایی حاصل شده است و خوشبختانه ذائقه مردم به نفع چای ایرانی تغییر کرده است.

حبیب جهانساز، در گفت‌وگو با ، در خصوص آخرین وضعیت تولید و برداشت چای در سال ۹۷، اظهار کرد: در سالی که گذشت بالغ بر ۴۲ هزار کشاورز برگ چای سبز خود را به ۱۵۵ کارخانه طرف قرارداد تحویل دادند که این اقدام با نظارت سازمان چای کشور بوده است.

وی افزود: بالغ بر ۱۱۲ هزار تن برگ سبز چای خریداری شد که از این رقم میزان چای خشک تولیدی در سال ۹۷، به حدود ۲۵ هزار و ۶۰۰ تن می‌رسد.

رئیس سازمان چای در خصوص رقم ریالی چای خریداری شده از چایکاران گفت: بالغ بر ۲۲۰ میلیارد تومان چای از چایکاران خریداری شد که حدود ۱۲۶.۷ میلیارد تومان آن سهم دولت است که برای اولین بار بلافاصله بعد از فصل برداشت با کشاورزان تسویه شد.

وی افزود: همچنین بیش از ۹۰ درصد سهم کارخانجات نیز در زمان برداشت تسویه شد و ده درصد باقی مانده به مرور زمان به کشاورزان پرداخت شد که به در این بین می‌توان گفت: سال خوبی برای کشاورزان در زمینه پرداخت مطالباتشان رقم خورد.

جهانساز با بیان تغییر و تحولات بازاریابی چای خاطر نشان کرد: در زمینه بازاریابی چای داخلی در کشور گشایش‌هایی حاصل شده است و خوشبختانه ذائقه مردم به نفع چای ایرانی تغییر کرده است.
رئیس سازمان چای افزود: بالغ بر ۵۰ برند داخلی در دو سال اخیر در کشور ایجاد شده است که کار توزیع چای ایرانی را در دست دارند.

وی یکی از اقدامات مهم در زمینه تولید چای را ایجاد صندوق تخصصی چای دانست و گفت: ۴۹ درصد از این صندوق سهم دولت و ۵۱ درصد از آن سهم بخش خصوصی بوده و تمام چایکاران به همراه ۷۷ کارخانه عضو این صندوق هستند که از طرف این صندوق تسهیلاتی به چایکاران برای انجام اموری همچون بسته بندی چای پرداخت شده است.

جهانساز طرح تحول صنعت چای را یکی دیگر از اقدامات انجام شده برای ساماندهی وضعیت چای در کشور اعلام کرد و اظهار کرد: احیاء و توسعه پایدار صنعت چای در زنجیره چای از جمله تحولات این صنعت به شمار می‌رود که طرح آن تهیه و به مراجع مرتبط ارسال شده است تا با تصمیم گیری مسئولان بتوانیم از ردیف‌های اعتباری خاص برای اصلاح، به زراعی و ترمیم و مرمت کارخانجات استفاده کنیم.

رئیس سازمان چای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا روند تولید چای در سال آینده مثبت می‌شود یا خیر؟ عنوان کرد: امکان توسعه سطح زیر کشت چای در کشور محدود است مگر اینکه باغات رها شده و مخروب دوباره به چرخه تولید بازگردانده شوند.
وی افزود: خوشبختانه این اتفاق در حال رخ دادن است و با برنامه ریزی‌های انجام شده در سال گذشته و روند مثبت حمایت از صنعت چای، کشاورزان به عرصه تولید بازگشته‌اند و انتظار ما این است که قطعا تولید چای با همین میزان سطح زیر کشت افزایش پیدا کند.

جهانساز در خصوص افزایش قیمت خرید تضمینی چای برای سال زراعی جدید گفت: در خصوص افزایش قیمت خرید تضمینی چای صحبت‌هایی شده و ما به دنبال افزایش قیمت چای برابر با هزینه‌های تولید کشاورزان هستیم و قیمت پیشنهادی بعد از رسیدن به نتایج نهایی اعلام می‌شود.

رئیس سازمان چای خاطرنشان کرد: بالغ بر ۲۵ درصد نیاز چای درداخل کشور تولید می‌شود و بخش کمی از آن حدود ۱۴ هزار تن به کشور‌های آسیایی و اروپایی صادر می‌شود.

جهانساز در مقایسه قیمت چای داخلی و خارجی گفت: در حال حاضر چای خارجی در بازار کیلویی بیش از ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که در مقابل چای ایرانی نهایتا کیلویی ۴۵ هزارتومان فروخته می‌شود.

وی در خصوص تولید چای سفید در کشور و قیمت آن گفت: در حال حاضر چای سفید درکشور تولید نمی‌شود و در این خصوص نمی‌توان قیمتی اعلام کرد.

جهانساز در انتها به وضعیت تولید چای سبز در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر فناوری تولید چای سبز در کشور وجود دارد وبه دلیل تقاضا در بازار برخی کارخانجات به تولید چای سبز روی آوردند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *