صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

دستکاری در مخازن CNG عمده‌ترین دلیل حوادث خودرو‌های گازسوز/مصرف روزانه ۲۰.۵ میلیون مترمکعب CNG در کشور

۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲:۱۶
کد خبر: ۵۰۵۰۹۸
دسته بندی‌: اقتصاد ، اقتصاد ایران
افزایش سهم سوخت CNG در میان خودرو‌ها در راستای کاهش مصرف بنزین یکی از اهداف از پیش تعیین شده در حوزه سوخت رسانی است که این هدف برای تحقق نیازمند فرهنگ سازی است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، سوخت CNG از جمله سوخت‌های پاکی به حساب می‌آید که استفاده آن در کنار بنزین و نفت گاز سبب مدیریت مصرف بنزین و بهبود شرایط محیط زیست می‌شود.

سوختی که در مقایسه با سایر فرآورده‌ها و ویژگی‌های مخصوص این سوخت محجور مانده و دلیل آن را می‌توان در مسائل مختلفی از جمله دسترسی به جایگاه‌های سوخت CNG، انفجار‌های روی داده در این خودرو، هزینه و یا سایر موارد جست و جو کرد.

در بخش حوادث خودرو‌های CNG سوز، آمار منتشر شده از این حوزه نشان می‌دهد از ابتدای ورود CNG به چرخه سوخت گیری کشور تاکنون ۹۲ حادثه اتفاق افتاده که این رقم طی ۱۵ سال گذشته بوده است.

این میزان از حوادث در شرایطی است که در صورت رعایت شدن نکات فنی مخازن CNG، ایمنی آن‌ها بیش از ایمنی مخزن سوخت مایع برآورد شده است.

کارشناسان این حوزه پس از ریشه یابی دلایل حوادث پی برده اند که ۶۰ درصد حادثه‌ها به دلیل دستکاری مخازن از سوی صاحبان خودرو و مابقی به دلیل خوردگی مخازن به دلیل مجاورت در آب یا باران اتفاق افتاده است.

در این خصوص داریوش مالمیر رئیس بازرسی فنی مدیریت CNG در گفتگو با ، در خصوص مراقبت و بازسازی از مخازن CNG گفت: تکنولوژی بازسازی این مخازن در داخل کشور وجود دارد و با مراجعه صاحبان این خودرو‌ها به آزمایشگاه‌ها و مراکز بازرسی فنی مخازن در معرض آسیب را شناسایی، تعویض و یا تعمیر کنیم.

به گفته وی از لحاظ استانداردی الزام قانونی وجود دارد که مخازن خودرو‌های CNG سوز هر ۵ سال به صورت مرتب مورد بازبینی قرار گیرند و تست‌های مربوطه را پشت سر بگذارند.

گفتنی است عمر مفید یک مخزن حداقل ۱۵ سال محاسبه شده است.

تست از این مخازن در شرایطی است که زیرساخت‌های مربوط به بازبینی و تست از مخازن طی چند سال اخیر فراهم شده و پیشتر این امکان فراهم نبود.

همچنین صاحبان خودرو می‌توانند با بررسی گلوگاه مخزن، مشخصات سال تولید، استاندارد ساخت، نوع کاربری، رنگ مخزن و برند سازنده را مشاهده و از اصل بودن مخازن خود اطمینان حاصل کنند.

در کنار این مسئله اگر مالکان خودرو تصمیم به تبدیل خودرو‌های خود به گازسوز را دارند می‌توانند تنها با مراجعه به واحد‌های رسمی زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت خودرو‌های خود را CNG سوز کنند.

طبق گفته رئیس بازرسی فنی مدیریت CNG تاکنون یک میلیون خودرو با نظارت صنعت نفت و سازمان ملی استاندارد تبدیل کارگاهی به CNG شده که در این تعداد خودرو به دلیل آنکه کار‌های فنی با دقت تمام صورت گرفته حتی یک مورد حادثه نیز ثبت نشده است.

این نکته قابل توجه است که بازه زمانی‌ای برای خودرو‌های دوگانه سوز تا شهریور ماه سال آینده مشخص شده که این خودرو‌ها باید تاییدیه مخازن CNG را دریافت کنند و در غیر این صورت معاینه فنی برای آن‌ها صادر نمی‌شود.

به گزارش ، هم اکنون بیش از ۲ هزار و ۴۸۹ جایگاه سی‌ان‌جی در کشور راه‌اندازی شده و به‌صورت میانگین روزانه ۲۰.۵ میلیون مترمکعب گاز سی‌ان‌جی در کشور به مصرف می‌رسد که معادل ۱۳ درصد از سبد سوخت کشور را تشکیل می‌دهد.

برچسب ها: گاز سوخت CNG جایگاه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *