کاهش قیمت آثار هنری کار آسانی نیست
وی با یادآوری اینکه در این مقطع دچار رکود و نابسامانی اقتصادی هستیم، بیان کرد: در حقیقت امروزه خریداران آثار هنری کلکسیونداران نیستند بلکه دیلرهای آثار هنری یعنی شرکتکنندگانی که در بازار برای جذب موجودی اشخاص حقیقی و شرکتها عملیات تجاری انجام میدهند، مشتریان این کارها به حساب میآیند.
این گالریدار درباره تاثیر کاهش قیمت آثار هنری روی فروش آن بیان کرد: وقتی دلار به این قیمت رسیده، طبیعی است که قیمت آثار هنری هم گران شود و در این میان مردم هم مشغول تامین مایحتاج عمومیشان هستند بنابراین کسی اثر هنری برای دیوار خانهاش نمیخرد بلکه سعی میکند نیاز اولیهاش را رفع کند.
نبیزاده تاکید کرد: آثار هنری قیمتی دارند و آخرین اثر فروخته شده هنرمند، تعیین کننده قیمت اثر بعدی اوست. اگر هنرمندی اثری را ۱۰ میلیون فروخته نمیتواند اثر بعدی خود را با بهای ۸ میلیون تومان به فروش رساند، زیرا کسی که قبلا کاری از این هنرمند خریده دچار ضرر و زیان میشود بنابراین نمیتوان به راحتی قیمت آثار را تغییر داد.
وی گفت: هر اثر از هر هنرمند یک قیمت دارد، برخی آثار در ایران، برخی از آنها در موزههای معروف دنیا و برخی دیگر در رویدادهای بینالمللی خرید و فروش میشوند که هر کدام یک پارامتر برای قیمتگذاری دارند و به آسانی قابل تغییر نیستند مگر اینکه فروش دست دوم آثار باشد یعنی کسی اثری را خریده باشد و به دلیل نیاز مالی اکنون مجبور به فروش آن با قیمت پایینتر شود.