نسل جوان راحتطلب هستند/ هنر نگارگری هیچوقت کهنه نمیشود
وی اظهار کرد: قشر جوان آموزشهایی که ما از نسل گذشته گرفتهایم و به آنها تحویل میدهیم را تکراری و یکنواخت میدانند. آنها اتفاقاتی که در اروپا و آمریکا روی داده را میبینند و ما را عقب افتاده میدانند و میگویند هنری که ۶۰ یا ۱۰۰ سال پیش در اروپا روی داده را به ما آموزش میدهید، در حالی که هنر جدید آمده است.
این هنرمند درباره تفاوت آموزشها در ایران و کشورهای غربی تصریح کرد: در اروپا یک بخش از آموزش آکادمیک و فیگوراتیو و بخش دیگرش هنر جدید است در حالی که ما در ایران هنر آکادمیک و جدید را با هم تلفیق میکنیم و آموزش میدهیم. به همین خاطر دانشجو نگاه میکند کدام راحتتر است تا از آن طریق وارد عرصه هنر شود. جوان امروز اتفاقاتی که در اروپا به عنوان هنر جدید میافتد و به واسطه آن از فکر استفاده میکنند را سرلوحه کارش قرار میدهد در حالی که در ایران و در گذشته ما بیشتر هنر آیینی و ادبیاتی که از شاهنامه، لیلی و مجنون و نظامی گنجوی تاثیر گرفته، وجود داشت، هنر ما از دیرباز هنر احساسی بود.
وی افزود: ممکن است در میان هنرجویان و دوستداران هنرهای تجسمی ۱۰ تا ۵ درصد افراد علاقهمند به آشنایی با هنر کلاسیک باشند، الان بیشتر دانشجویان دوست دارند هنر مجسمه را با هنرهای دیگر ترکیب کنند و اثری جدید به منصه ظهور رسانند.
نجیبی گفت: به نظر من باید در آثار هنری هم فکر، هم نوآوری و هم احساس دیده شود. هنر نگارگری هیچوقت کهنه نمیشود بلکه اگر با نوآوری همراه شود، نتیجه بسیار خوبی هم خواهد داشت. من معتقدم هنر باید در میان مردم باشد و از سوی آنها حمایت شود. از سویی دیگر هم لازم است تا مردم نسبت به آن آگاهی پیدا کنند و بجای اینکه عکس پوستر و کپیهای بازاری روی دیوارهای خانهشان نصب کنند، با شناخت هنری، آثار هنرمندان را جایگزین کنند.