لزوم افزایش ناوگان ریلی کشور برای پاسخگویی به تقاضای حمل و نقل ریلی
وی ادامه داد: یک اهتمام ویژه در دولت تدبیر و امید برای توسعه شبکه ریلی وجود دارد و ظرفیت قانونی خوبی نیز در تبصره ۱۸ قانون بودجه به این منظور دیده شده است.
اسلامی با اشاره به توسعه ظرفیت زیرساختهای حمل و نقل ریلی بر اساس خطوط برنامه گفت: امسال به حمدالله چهارمین مرکز استان نیز به شبکه ریلی کشور متصل کردیم و استان پنجم نیز در آستانه اتصال قرار دارد.
وی افزود: هنگامی که شبکه ریلی توسعه پیدا کرده و خطوط آنتنی، خطوط دوم، قطارهای حومهای و ... احداث میشود، طبیعی است که تقاضای سفر و حمل بار نیز افزایش پیدا میکند. این تقاضا افزایش پیدا کرده و ما امروز قادر به پاسخگویی به تقاضای سفر و حمل بار از طریق شبکه ریلی کشور نیستیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه توسعه حمل و نقل ریلی تا پایان دولت یک اولویت باقی خواهد ماند، گفت: لازمه تحقق این هدف توسعه ناوگان ریلی است. این مهم در کنار اهتمام دولت و بخش خصوصی کمک میکند که یکی از جلوههای شعار امسال که حمایت از تولید داخلی است، معنی شود.
وی خطاب به نمایندگان بخش خصوصی، بر لزوم پایبندی بر زمانبندی مورد تفاهم برای تولید واگنها و لوکوموتیوها تاکید کرد و افزود: اکنون مراکز استانی مانند ارومیه، رشت، همدان و کرمانشاه به شبکه ریلی متصل شده، اما ناوگان کافی برای بهرهبرداری موثر از این خطوط وجود ندارد.
اسلامی بر لزوم افزایش ناوگان اشاره کرد و گفت: اکنون جابه جایی بار از طریق خطوط ریلی تقریبا دو برابر شده و از ۳۰ میلیون تن در سال ۹۶ به بیش از ۵۰ میلیون تن رسیده است. این یعنی همچنان با افزایش تقاضا مواجه هستیم.
وی افزود: بنابراین هیچ بهانهای برای تخطی از این زمان بندی پذیرفتنی نیست و باید تلاش شود علاوه بر افزایش ناوگان، راندمان ناوگان فعلی نیز افزایش پیدا کند.