صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

کنکور سد بزرگی در مقابل فعالیت‌های تربیتی است

۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶:۵۱
کد خبر: ۵۰۳۲۴۸
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
معاون پرورشی و فرهنگی از تلاش برای ایجاد موقعیت‌هایی به عنوان مکمل برنامه درسی ملی خبر داد و تاکید کرد در حال حاضر هدف‌گیری این است که مربی پرورشی در مدرسه مدیریت فضای تعلیم و تربیت را به عهده بگیرد.

به گزارش گروه جامعه ، علیرضا کاظمی با اشاره به موضوع چالش‌های تحقق اهداف پرورشی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: «فلسفه شکل‌گیری سند تحول همین (پرداختن به) چالش‌های موجود در حوزه تعلیم و تربیت بود. در فرایند تربیت، یک قسمت معرفت است و قسمت‌های اساسی آن، کاربرد معرفت و تغییر رفتار برای بهتر زیستن و با یکدیگر زیستن و به عبارت دیگر ساخت یک انسان اجتماعی و برخورداری از حیات طیبه است.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «براساس سند تحول بنیادین معتقدیم که فرایند آموزش هم باید به تربیت منجر شود. به عنوان بخشی از این فرایند تربیت، در خدمت دانش‌آموزان هستیم. اما قطعا سهم آموزش در سبد فعالیت‌های آموزش و پرورش بسیار سنگین است و شاید بسیاری از آسیب‌هایی که می‌بینیم به سنگین شدن سهم آموزش و دور شدن از هدف غایی تربیت برمی‌گردد.»

کاظمی افزود: «هدف میانی سند تحول، حیات طیبه و استراتژی آن تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی است، یک فرایند تعاملی که در نتیجه آن تکوین و تعالی هویت متربی مورد تاکید قرار گرفته است.»

وی ساختار فعلی نظام آموزشی را بزرگترین چالش دانست و گفت: «کنکور به عنوان سد بزرگی در مقابل فعالیت‌های تربیتی کاملا خود را نشان می‌دهد. در خود فضای آموزش در قالب برنامه درسی ملی نیز فرصتی که معلم بتواند برای تربیت زمینه‌سازی کند وجود ندارد. باید تغییرات جدی در مدل‌ها و روش‌های تربیتی خود ایجاد کنیم تا بتوانیم موفق شویم.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «وزیر نیز اکنون به دنبال ایجاد این موقعیت‌های تربیتی است. ما تلاش می‌کنیم موقعیت‌هایی را به عنوان مکمل برنامه درسی ملی ایجاد کنیم. اکنون هدف‌گیری به این سمت است که مربی پرورشی در مدرسه مدیریت فضای تعلیم و تربیت را به عهده بگیرد.»

کاظمی به ضرورت تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی اشاره کرد و گفت: «برنامه‌های موقعیت‌ساز اجرا می‌کنیم. در حوزه ساحت تربیتی سیاسی انتخابات شورا‌های مدرسه، مجامع دانش‌آموزی در سطح استان و مجلس دانش‌آموزی را در سطح کشور داریم. دفاع از مبانی اعتقادی و ارزش‌های اصیل انقلاب از جمله اهدافی است که مدنظر داریم. برنامه‌هایی در دست طراحی است و طراحی مسیر شغلی دانش‌آموزان و تلاش برای کمک به همکاران که ماموریت تربیتی آن‌ها محقق شود را دنبال می‌کنیم. طرح ایران مهارت نیز با نرخ پوشش ۱۰ درصد از کار‌های خوب است.»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *