افزایش تعداد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ۸۰ دفتر/ ۸۵ درصد ابلاغ اوراق قضایی در استان به صورت الکترونیکی است
وی کاهش بار مراجعه و دسترسی راحت و سریع به دادگستری، حذف مرزهای جغرافیایی در کشور، صرفه جویی در هزینه ها، تبدیل پروندههای کاغذی حجیم به پروندههای الکترونیکی کم حجم، محرمانگی اطلاعات شهروندان و تکریم ارباب رجوع را از جمله مزایای دفاتر خدمات الکترونیک قضایی عنوان کرد و گفت: قوه قضائیه با تأسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گام مهمی در راستای اجرای طرح دولتِ الکترونیک برداشته است.
معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان همچنین با اشاره به اینکه ماهانه به طور میانگین تعداد سه میلیون ابلاغیه الکترونیکی در کشور انجام میشود افزود: اگر هر ابلاغ را حداقل پنج برگ کاغذ حساب کنیم ماهانه ۱۰ میلیارد ریال کاغذ در کشور صرفه جویی میشود.
فراهانی عدم ابلاغ اوراق قضایی به صورت صحیح و افزایش تجدید اوقات رسیدگی به پرونده توسط محاکم و صرف وقت برای پاسخگویی به ارباب رجوع به جای رسیدگی به پرونده را از جمله مشکلات ابلاغ سنتی دانست و اظهار داشت: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی موجب توزیع عادلانه دسترسی به سرویسهای قضایی شده اند.
وی انتشار آگهیهای قضایی در سایت روزنامه رسمی قوه قضائیه را از نوآوریهای دستگاه قضایی عنوان کرد و از شهروندان خواست تا در صورت تغییر اطلاعات شخصی و آدرس محل زندگی و شماره تلفن همراه، نسبت به بروزرسانی حساب شخصی خود در سامانه «ثنا» اقدام کنند.
معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان با اعلام اینکه ۸۱ درصد ابلاغ اوراق قضایی در استان به صورت الکترونیکی است بیان داشت: میانگین ابلاغ اوراق قضایی الکترونیکی در استان ۲۰۸ هزار فقره در ماه است؛ ۸۵ درصد از این ابلاغها واقعی و ۱۵ درصد قانونی هستند در حالی که در گذشته تنها ۱۰ درصد ابلاغیههای سنتی واقعی بود.
فراهانی تعداد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در تبریز را ۱۰ دفتر اعلام کرد و از شهروندان خواست در صورت شلوغی یک دفتر خدمات، با توجه به در دسترس بودن آدرس و شماره تلفن سایر دفاتر، به دفتری دیگر مراجعه کنند.