تطابق با نیازهای روز و تغییر در برنامهها شرط لازم برای ماندگاری آموزشوپرورش
به گزارش گروه جامعه ، سیدمحمد بطحایی بااشاره به اهمیت موضوع همایش، اظهار کرد: مهمترین آفت یک سازمان که منجر به نابودی آنمیشود عدم تطابق سازمان با نیازهایش است لذا باید نیازهای روز را شناخته و انطباق با نیازها را انجام دهیم.
بطحایی با اشاره به مباحث تئوری سازمانی تصریح کرد: سازمانهای زیادی به دلیل عدم توجه به نیازهایشان از بین رفتهاند هرچند که از بزرگترین سازمانهای زمان خود بودند.
وزیر آموزشوپرورش در ادامه گفت: این موضوع آنقدر مهم است که صاحبنظران علم مدیریت بخشی از مقالات و صحبتهای خود را در حوزه «تغییر» بیان کردهاند و اگر نظام آموزشوپرورش درک صحیح و واقع بینانه از تغییر نداشته باشد و با نیازهای آینده خود را تطبیق ندهد محکومبه نابودی است.
مطالعات انجام شده درگذشته را به سمت عملیاتی کردن ببریم
بطحایی بابیان اینکه باید بر روی برنامه ویژه مدرسه سرمایهگذاری شود، اظهار کرد: راه تنفس آموزشوپرورش این تغییرات است. آموزشوپرورش اگر بخواهد تأثیرگذار باشد و دیده شود، باید در برنامههایش تغییر ایجاد کند و در غیر این صورت جایگاه اجتماعیاش را از دست خواهد داد و مأموریت خودش در تأثیر مثبت در آینده کشور را نخواهد داشت.
وی افزود: اگر امروز دانش آموزان را بهسختی به مدرسه میآوریم، اما پس از زنگ آخر با شور و نشاط از مدرسه خارج میشوند برای این است که بخشی از برنامه درسی انطباق لازم با نیازها را نداشته است.
وزیرآموزشوپرورش در ادامه گفت: اگر تلاش زیادی در آموزشوپرورش میکنیم، اما اتفاقی نمیافتاد شاید برای این است در مسیر درست قرار نداریم و برای رسیدن به اهداف بهتدریج وقت عملیاتی کردن مطالبات است.
بطحایی با اشاره به اینکه در برنامه درس ملی چرخشهایی تأکید و توصیهشده است، خاطرنشان کرد: باید مطالعات مدبرانه و عالمانهای که درگذشته انجامشده است را به سمت عملیاتی کردن ببریم و با توجه به برنامه درسی و شش چرخشی که در آن آمده است آموزشوپرورش باید از نظام کاملاً متمرکز به سمتی حرکت کند که مشارکت همه ارکان را در بربگیرد.
مدرسه محوری؛ راه نجات آموزشوپرورش
وی یکپارچه شدن برنامههای آموزشی و پرورشی را شروع بسیار مناسبی دانست و گفت: این یکپارچهسازی آغاز چرخش تحولات در برنامه درس ملی است و باید به مدرسه محوری ایمان بیاوریم که راه نجات آموزشوپرورش است.
وزیر آموزشوپرورش بابیان اینکه دریکی از استانها هزار بخشنامه به مدارس ارسالشده است، تأکید کرد: نمیتوانیم از بالا به پایین دستور بدهیم و مدارس تنها اجراکننده باشند، نباید مدرسه را موجودی کر و گنگ فرض کنیم و همه مسیرهای تصمیمگیری را به روی آن ببندیم؛ مدرسه باید روی پای خودش بایستد و از ابتکار و خلاقیت استفاده کند.
وی تأکید کرد: بخشنامهها فقط با امضای وزیر و مدیرکل استان میتواند به مدرسه برود و به مدارس هم ابلاغ شده است؛ مدرسه باید تصمیم بگیرد چراکه مدرسه موجود زنده و مستقل است و میتواند نیازمندیهایش را فراهم کند البته به شرطی که به مدرسه اجازه داده شود.
بطحایی بیان کرد: مدیر مدرسه مانند خلبانی است که باید تشخیص پرواز هواپیما را بدهد و هرکسی دستور دهد نباید گوش کند چراکه مسئولیت با وی است و شرایط مدرسه، کلاس و دانش آموزان را میشناسند و ما فقط پشتیبان مدرسه هستیم.
در گام اول بر نظارت، تشویق و تقدیر مدیر مدرسه سرمایهگذاری کنید
وزیر آموزشوپرورش در برنامه بوم مهمترین عامل موفقیت مدرسه را مدیران دانست و گفت: همه نکات را مستقیم با مدیران مدارس در میان بگذارید و روحیه آنان را تقویت کنید تا مدیر مدرسه رویکرد مدرسه محوری را بشناسد.
وی افزود: گاهی در بازدید دو مدرسه همجوار که در یک شرایط فرهنگی و اقتصادی قرار دارند، میبینیم مدرسهای که مدیر کاربلد، دلسوز و فهیم دارد با مدرسهای که مدیر ناامید و کار نابلد دارد کاملاً مشخص است.
بطحایی تأکید کرد: در گام اول بر نظارت، تشویق و تقدیر مدیر مدرسه سرمایهگذاری کنید و کلید عبور از همه موانع مدیر مدرسه است که باید کاربلد، امیدوار، متکی و خلاق باشد و ظرفیتها را بشناسد، در آن صورت است که میتواند بسیاری از مشکلات را حل کند.
وی به بازدید از دو مدرسه مجری برنامه بوم در استان البرز اشاره کرد و تصریح کرد: دو مدرسه که مجری برنامه بوم را بازدید کردیم که بازهم مشخص شد کلید این موفقیتها دست مدیر مدرسه است.