آموزش، رکن اصلی تمام تحولات اجتماعی است
به گزارش گروه جامعه ، سعید نمکی در یکصد و هشتمین اجلاس روسای دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی سراسر کشور، اظهار کرد: برگزاری این جلسه اهمیت و ضرورت بسیاری دارد، چراکه میتوان درجمع روسای دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، برنامههای سال آینده را هماهنگ و مرور کنیم.
وزیر بهداشت افزود: از تمامی عزیزانی که در طول سالهای بعداز انقلاب در مسند وزارت، معاونتها و بدنه کارشناسی این وزارتخانه زحمت کشیدند، یاد کرده و اقدامات ارزشمند آنها را ارج مینهم.
نمکی تصریح کرد: گردهمایی روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور و شنیدن نقطه نظرات آنها برای اتخاذ تصمیمات مهم ضرورت دارد، چراکه در شیوه مدیریت خود، موافق نظام ارباب رعیتی نیستم و روسای دانشگاه ها، معاونین و مدیران باید به وزیر بگویند که در اقصی نقاط کشور چه اتفاقی رخ داده است و وزیر نیز در اتخاذ تصمیمات خود به این نقطه نظرات و توصیهها توجه کند. گاهی یک رییس دانشگاه یا یک معاون و حتی بهورز در شهر و روستای محل خدمت با موارد و نکاتی مواجه میشود که ممکن است وزیر آنها را ندیده یا متوجه نشود.
وزیر بهداشت عنوان کرد: زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودم، به عنوان فردی که ٩٥ درصد بودجه کشور را اداره میکرد، دیدگاههایی را ملاحظه کردم که در دنیای برنامه ریزی ممکن است در مقام اجرا به آن نپردازند و مغفول بماند. در سازمان برنامه و بودجه یک اتاق رصد منابع کشور داریم و در آن کم بها بودن هزینهها در نظام ارائه خدمت و اینکه چه روندی را طی میکند، لحظه به لحظه رصد میشود، برای وزارت بهداشت نیز چنین رصدهایی وجود داشته است.
نمکی بیان کرد: گاهی برخی اظهارنظرها گرچه کارشناسی است، اما آمیخته به نوعی بی انصافی و بی احترامی به آنچه دیگران انجام میدهند، است. جزو مدیرانی هستم که همواره برای افرادی که قبل از بنده کار کرده اند، نیمه پر لیوان را بیشتر از نیمه خالی دیده ام، به همین دلیل در اظهارنظرهای کارشناسی نیز نگاهم به سوی قدرشناسی از اقدامات مثبتی است که انجام شده است. اما با اتخاذ تصمیمات مناسبتر باید سعی کنیم ادامه راه را به شیوه مناسب تری بپیماییم تا به بن بست برنخوریم.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در نظام ارائه خدمت قائل به انفکاک نیستم، بلکه نگاه ادغام یافته نگاهی موفق در نظام ارائه خدمت تلقی میشود. همانطور که در مورد جایگاه معاونت اجتماعی با رویکرد بنده آشنا شدید، معتقد هستم نگاه جامعه محور در قالب یک معاونت قابل اجرا نیست. بلکه جامعه نگری باید در تمامی ارکان نظام سلامت ادغام پیدا کند.
وزیر بهداشت درخصوص فعالیتهای حوزه آموزش پزشکی اظهار کرد: آموزش رکن اصلی تمام تحولات اجتماعی است، طبق یکی از زیباترین تعاریف، توسعه به معنی این است که نیروی انسانی به سرمایه انسانی تبدیل شود که آموزش عمدهترین شیوه تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی است. به گفته تئودور شولتز، کشورهای درحال توسعه تصور اشتباهی دارند مبنی براینکه فکر میکنند امر آموزش امری هزینه بر است، بلکه آموزش سرمایه گذاری است و این سرمایه گذاری بزرگترین زیرساخت است.
نمکی ادامه داد: آموزش پزشکی در کشور تحولات عظیمی را طی کرده است و امروز شاهد یکی از زیباترین شیوههای رشد نیروهای انسانی و ایجاد سرمایه انسانی در علوم پزشکی هستیم.
وزیر بهداشت گفت: دستاوردهای ما در عرصه نیروی انسانی پزشکی یکی از مهمترین و قویترین دستاوردهای بعداز انقلاب اسلامی است.
نمکی خطاب به روسای دانشگاهها، گفت: شما باید کمک کنید تا مدلی داشته باشیم که بدانیم چه کسی را با چه سطحی از مهارت با چه هزینهای و توسط چه کسی و کجا و برای کدام جایگاه از نظام ارائه خدمت باید تربیت کنیم.
وزیر بهداشت بیان کرد: اگر بنا باشد با منابع دولتی نیروی انسانی تربیت شود، تربیت نیروهای انسانی باید مبتنی بر نیازهای نظام ارائه خدمت بوده و مشکلی از مشکلات مردم باز کند؛ لذا باید واکاوی شده و اولویتهای تربیت نیروی انسانی تعیین شود. برای مثال گاهی تربیت نیروی انسانی گران تو از میزانی است که باید باشد، یا اینکه دورهها بسیار طولانی بوده و گاه متدهای پیچیدهای در آموزش مورداستفاده قرار میگیرد.
نمکی با بیان اینکه با توجه به اهمیت نقش مؤلفههای اجتماعی موثر بر سلامت، نیروهای انسانی جامعه محور تربیت نمیشوند، تصریح کرد: در آموزش پزشکی، بین بالین و علوم پایه فاصله وجود دارد و هنوز این فاصلهها نشکسته و دانشجویان در این مقوله مشکل دارند. روسای دانشگاهها باید به موضوع ورود کنند و این فاصلهها را ازبین ببرند.
وزیر بهداشت درخصوص اقداماتی که در حوزه پژوهش انجام شده است، گفت: در حوزه پژوهش دستاوردهای خوبی داشته ایم و دکتر ملک زاده نیز در این زمینه در قالب مطالعات منطقهای به نتایج خوبی دست یافته اند، اما انتظار داریم که با توجه به تعداد قابل قبول مراکز تحقیقاتی در کشور، این مراکز از نگاه جزیرهای دور شوند.
تحقیقات باید به نظام ارائه خدمت راهکار ارائه دهد
نمکی با بیان اینکه قیمت تمام شده نظام سلامت در زمینه تحقیقات بالا است، افزود: در حوزه تحقیقات و پژوهش، هنوز هم اولویتها مشخص نیست، تحقیقات باید به نظام ارائه خدمت راهکار دهد.
وزیر بهداشت گفت: مقاله به عنوان یک عامل مهم در رنکینگ بین المللی تاثیرگذار است، اما به تنهایی عامل موفقیت ما نیست، باید پروداکتی بالاتر از مقاله داشته باشیم. بسیاری از تحقیقات ما هنوز بر مبنای اولویتهای کشور نیست.
نمکی با بیان اینکه مراکز تحقیقاتی نباید از هم بیگانه باشند، افزود: این مراکز باید بهم متصل شوند و اطلاعات را رد و بدل کنند.