صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سرمایه گذاری خط آهن قزوین ـ رشت به بار نشست/ از کاهش مصرف سوخت تا درآمدزایی از ترانزیت کالا

۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲:۳۳
کد خبر: ۵۰۰۰۸۱
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
با افتتاح خط آهن قزوین ـ رشت علاوه بر اینکه درآمد زیادی از طریق ترانزیت کالا نصیب کشور می شود در حوزه گردشگری نیز شاهد جهش چشمگیر خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، ساخت راه آهن قزوین ـ رشت در راستای تحقق بند ۲۵ سیاست‌های کلی برنامه پنج ساله ششم توسعه مبنی بر اتصال شبکه ریلی به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی در دستور کار قرار گرفت و یکی از ۵ پروژه‌ای است که دولت وعده آن را برای پیوستن به شبکه ریلی پیشتر داده بود و برای ساخت آن ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

طول این خط آهن ۱۸۵ کیلومتر است که برای احداث آن پل‌ها و تونل‌های زیادی احداث شده تا بتواند مرکز دو استان را به یکدیگر متصل کند.

این خط آهن به دلیل اینکه بخشی از مسیر بزرگ کریدور شمال-جنوب است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و می‌تواند امکان حمل بار و مسافر از کشور‌های شرق آسیا و هند از طریق ایران، آذربایجان و روسیه فراهم کند که یکی از فرصت‌های مهم اقتصادی ایران به شمار رفته و به دنبال آن می‌تواند درآمد زیادی از محل ترانزیت نصیب کشور کند.

علاوه بر مزیت‌های ذکر شده، این خط ریلی تاثیر مهمی در شبکه حمل و نقل بین‌المللی دارد و مسیر انتقال بار از هند به اروپا را نصف و هزینه‌های حمل را نیز ۳۰ درصد کاهش دهد.

همچنین با توجه به گردشگر پذیر بودن استان گیلان با افتتاح این خط ریلی بخش زیادی از مسافران می‌توانند از این طریق به این استان سفر کنند که می‌تواند در کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات جاده‌ای و حفظ سرمایه‌های ملی نقش مهمی ایفا کند.

به گفته عباس خطیبی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل با فعال سازی خط ریلی قزوین – رشت ۲۰ میلیون لیتر در سال در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود و در مقوله کاهش آلودگی هوا اعداد و ارقام صرفه‌جویی اقتصادی به ۱۵.۷ میلیارد تومان می‌رسد.

در این رابطه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پروژه قزوین - رشت و رشت آستارا جز حلقه‌های مفقوده کریدور شمال به جنوب بوده که با همت دست اندرکاران مربوطه طی سالهای اخیر، امروز به ثمر نشسته و آماده افتتاح آن هستیم.

وی از کلید خوردن ۲ پروژه دیگر پس از افتتاح قزوین - رشت خبر داد: پروژه‌های خط آهن رشت - آستارا و دیگری رشت بندر کاسپین و بندرانزلی دو پروژه‌ای هستند که پس از افتتاح خط آهن رشت - قزوین کلید خواهند خورد.

طبق زمان بندی‌های انجام شده، پروژه رشت - بندر کاسپین در سال آینده به بهره برداری می‌رسد پروژه انزلی هم حدود ۲ سال به طول می‌انجامد.

اسلامی گفت: پروژه آستارا نیاز به حدود ۴۸ ماه کار و تلاش دارد که باید در قطعات هشت گانه ای که تعریف شده آغاز عملیات گردد.

وزیر راه و شهرسازی از جزئیات جلسه با همتای آذربایجانی اش خاطرنشان کرد: مذاکرات مفصل و مؤثری داشتیم. پیشتر هم در پروژه آستارا - آستارا با جمهوری آذربایجان همکاری داشته‌ایم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *