صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آب و فضای سبز در مدارس جای خود را به موزاییک و آسفالت داده است

۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱:۳۹
کد خبر: ۴۹۹۹۷۲
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
وزیرآموزش‌وپرورش اظهارکرد: در گذشته نشانه‌ها و نماد‌های خلقت به وضوح در مدارس قابل‌مشاهده بود؛ آب و فضای سبز به‌عنوان نماد‌های مؤثر در تربیت به‌وضوح در مدارس وجود داشت که جای خود را به موزاییک و آسفالت داده است.

به گزارش گروه جامعه ، سیدمحمد بطحایی در همایش بین‌المللی «مدرسه ایرانی- معماری ایرانی» اظهار کرد: برگزاری چنین همایش‌هایی سبب بررسی مجدد نیاز‌های فضا‌های آموزشی توسط صاحب‌نظران و متخصصین می‌شود.

وی افزود: نمایندگان مجلس اعتبارات خوبی در سال ۹۸برای فضا‌های آموزشی در نظر گرفته‌اند و امیدوارم سال خوبی ازنظر کیفیت‌بخشی به فضا‌های آموزشی در پیش رو داشته باشیم.

در دنیای امروز بسیاری از مؤلفه‌های نظام آموزشی تغییر پیداکرده است

وزیرآموزش‌وپرورش بابیان اینکه در دنیای امروز بسیاری از مؤلفه‌های نظام آموزشی تغییر پیدا کرده است، گفت: فضا و محیط آموزشی فلسفه‌ای دارد که با تعریف گذشته خود بسیار متفاوت و معنای فراگیرتری پیداکرده است، امروزه محیط آموزشی فاقد دیوار و حصار است و مدرسه به‌عنوان محیط یادگیری بی‌تأثیر از این تغییرات نبوده است.

بطحایی در ادامه اضافه کرد: یادگیری، تغییرات پایداری است که در رفتار و نگرش یادگیرنده اتفاق می‌افتد و پایداری یکی از ویژگی‌های مهم یادگیری است، چنانچه اگر یادگیری اتفاق بیفتد، اما ثبات و پایداری نداشته باشد اطلاق عنوان یادگیری به آن موضوعیت ندارد.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: بخشی از فعالیت‌های که در مدرسه انجام می‌شود منجر به تغییرات پایدار نمی‌شود هرچند که کارنامه‌ای که به دانش آموزان داده می‌شود نشان از موفقیت وی در یادگیری دارد.

وی با اشاره به اینکه مؤلفه‌ها و ارکانی در کنار هم محیط یادگیری را می‌سازند، اظهار کرد: زمانی یادگیری رخ می‌دهد که همه عوامل در کنار هم باشند و در موقعیت‌های مختلف سهم مؤلفه‌های مختلف، متفاوت است.

بطحایی تصریح کرد: توجه به فضای آموزشی به این دلیل است که محیط از عوامل مهم و مؤثر در یادگیری و آموزش است و مرتباً باید مورد واکاوی قرار گرفته و به‌روز شوند.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه آنچه که قرن‌ها قبل به‌عنوان مدرسه از آن استفاده میشد، به مرور زمان دچار تغییرات شد، گفت: پس از اسلام سیر تغییر مدرسه در کشور ما بسیار روبه‌جلو بوده است. در دوره‌ای مسجد و مدرسه یکی بود که به‌تدریج مدرسه از مسجد جدا شد، اما تعامل بین این دو محیط وجود داشت و بعد ازآن مدرسه با الهام از کاروانسرا‌ها به‌صورت حجره‌های جدا از هم درآمد و سپس مکتب‌خانه شکل گرفت و پس از آن مدارس تأسیس شد.

در گذشته نشانه‌ها و نماد‌های خلقت به‌وضوح در مدارس قابل‌مشاهده بود

بطحایی در ادامه بیان کرد: در گذشته نشانه‌ها و نماد‌های خلقت به‌وضوح در مدارس قابل‌مشاهده بود؛ آب و فضای سبز که نماد‌های مؤثری در تربیت است به‌وضوح وجود داشت که امروز جای خود را به موزاییک و آسفالت داده است.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه درگذشته به دلیل وسعت فضا، مزاحمت‌های یادگیرندگان برای همدیگر کم بود، اظهار کرد: درگذشته آرامش در فضای آموزشی برقرار بود و معماران با الهام از مساجد و فضای معنوی که دارند، در ساخت مدرسه از آن بهره می‌گرفتند.

وی اضافه کرد: علیرغم تمام ویژگی‌های مثبتی که فضا‌های آموزشی درگذشته داشت، نمی‌توان از تمام مؤلفه‌های آن الگوبرداری کرد و یکی از مهم‌ترین تغییراتی که فضای آموزش امروز نسبت به دیروز در این موضوع است که مدرسه یک فضای کالبدی نیست و دارای روح است و به شدت در یادگیری دانش آموزان تأثیرگذار است.

بطحایی محیط یادگیری را همانند یک معلم دانست و گفت: هرکدام از مؤلفه‌های به کار گرفته‌شده در فضای آموزشی می‌توانند تأثیر مثبت یا منفی در یادگیری بگذارند و این تأثیر کمتر از اثر نیروی انسانی و دیگر مؤلفه‌ها نخواهد بود.

وی میزان نور، چیدمان تجهیزات و رنگ‌هایی که در فضای آموزش استفاده می‌شود را بسیار اثرگذار دانست و بیان کرد: انتظار داریم که فارغ‌التحصیلان مدارس مهارت لازم را برای زندگی داشته و یاد گرفته باشند در مسائل خانواده و اجتماع مشارکت فعال داشته باشند، دست افتاده را بگیرند و به دیگران کمک کرده و از نفع شخصی خود در جهت انتفاع جمع چشم‌پوشی کنند.

دیدن مدرسه نامناسب در کنار ساختمان اداری مجلل، ناراحت کننده است

وزیرآموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه کارایی نظام آموزشی بالا است، اما در اثربخشی آن برخی تردید‌ها وجود دارد، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در تعریف یادگیری وجود دارد ظرافت‌های لازم در عوامل مؤثر در یادگیری ازجمله فضای آموزشی است.

وی افزود: به‌عنوان معلمی کوچک از خانواده بزرگ آموزش‌وپرورش بسیار ناراحت می‌شوم که در کنار ساختمان اداری مجلل، مدرسه‌ای نامناسب وجود دارد و در عین حال توقع داریم از این مدرسه افرادی فارغ‌التحصیل شوند که با دیگران دارای ارتباط سازنده و سالم باشد.

با تغییرات صورت گرفته در شهرسازی، امکان تحرک و ورزش برای دانش آموزان کم شده است

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: سواد حرکتی یکی از مهم‌ترین استلزامات امروز تعلیم و تربیت است و متأسفانه بخاطر مسائل شرعی، در زمینه فعالیت‌های حرکتی، مشکلاتی در مدارس دخترانه داریم و با تغییرات صورت گرفته در شهرسازی، امکان تحرک و ورزش برای دانش آموزان کم شده است.

بطحایی خاطرنشان کرد: به سازمان نوسازی و تجهیز مدارس پیشنهاد دادم تا در مدارس سالن‌های سرپوشیده کوچک در نظر گرفته شود تا قابلیت جسمانی دانش آموزان پرورش داده شود.

وزیرآموزش‌وپرورش تأکید کرد: به شدت در دنیای امروز به اتاق بازی و یادگیری و فضا‌های آموزشی بانشاط اهمیت داده می‌شود و البته در کشور تحولات بسیاری خوبی در موضوع فضا‌های آموزشی داشته‌ایم که قابل قدردانی است.

در ابتدای این مراسم با حضور وزیر آموزش‌وپرورش، استاندار یزد، نمایندگان مردم یزد در مجلس شورای اسلامی و مدیران ستادی و استانی وزارت آموزش‌وپرورش از تمبر پستی همایش بین‌المللی «مدرسه ایرانی-معماری ایرانی» رونمایی شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *