نقطه آغاز تعلیم و تربیت، آمادگی سلامت روان است
به گزارش گروه جامعه ، علیرضا کاظمی در هجدهمین همایش انجمن مشاوره ایران گفت: «امروز فضای تعلیم و تربیت خیلی پیچیده شده است بهگونهای که شاید همه پدران و مادران نیز در تربیت فرزندانشان درماندهاند. پیچیدگی این فضا برای آدمهای متخصص خود را نشان داده است و باید در این بروندادها توجه ویژهای به مهارتهای تربیتی داشته باشیم.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش افزود: «اگر به تربیت، فرایند آن و تعریفهای مختلف صاحبنظران از تربیت نگاه کنیم درمییابیم که تربیت فرایندی است که موانع رشد را برمیدارد و مقتضیات تعالی را ایجاد میکند؛ لذا به این ضرورت پی میبریم که اولین گام برای شکلگیری تربیت مبانی آن است.»
وی ادامه داد: «در گام اول تحقق تربیت ضرورت توجه به حوزه مشاوره است. نکتهای که برای همه مهم است بحث آسیبهای اجتماعی است امروزه آسیبهای اجتماعی در تمام سطوح بهقدری فراگیر شده که یکی از اولویتهای اول نظام جمهوری اسلامی شده است.»
کاظمی افزود: «باید به حوزه مشاوره بهعنوان یک فرصت مهم نگاه کنیم تا بتوانیم چالشهای تعلیم و تربیت را حل کنیم. مجموعه امور تربیتی در ۴دهه فعالیت رویکردهای مختلفی داشته است».
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش افزود: «امروزه اولویت اول معاونت پرورشی و فرهنگی تقویت حوزه مشاوره و فعالیتهای مشاورهای در سطوح بهداشت روان دانشآموزان و در بخش طراحی مسیر شغلی دانشآموزان است که این دو به هم وابسته است.»
وی افزود: «زمانی تعلیم و تربیت را میتوان آغاز کرد که سلامت روان دانشآموزان آمادگی پذیرش این رشد را داشته باشد. معتقدم سلامت روان از سلامت جسم مهمتر است. آموزشوپرورش در این دوره با رویکرد ارتقای توانمندیهای مهارتی و سلامت روان دانشآموزان بهعنوان یک نگرش جدید فعالیتها را طرحریزی میکند.»
کاظمی افزود: «امروزه با توجه به این رویکرد نیاز به مساعدت شما و صاحبنظران داریم تا مدلها و الگوهایی را طراحی کنیم که خلأها را پر کند.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش افزود: «اولین کار برای بحث مشاوره بحث آزمون سلامت روان و غربالگری دانشآموزان است که امروزه آموزشوپرورش نقشه خطرپذیری دانشآموزان را در حوزه سلامت روان در دست دارد و اطلس آسیب روانی را ترسیم کرده است.»
وی ادامه داد: «طرح نماد بهعنوان یک طرح ملی با کمک ۱۴دستگاه در آموزشوپرورش انجام میشود که برای درمان و رسیدگی به فعالیتهای اورژانسی عنوان میشود تا از برخی آسیبها جلوگیری کنیم.»
کاظمی گفت: «توانمندسازی اجتماعی دانشآموزان از طرحهای دیگر است که منطبق با نقشه خطرپذیری است و توانمندسازی معلمان را نیز در دست اقدام داریم. دو اصل مهم شناخت متربی و مهارتهای مربی در برخورد با متربی را در تعلیم و تربیت داریم.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش افزود: «برای توانمندسازی معلمان و مربیان بهشدت نیاز به کمک انجمن مشاوره داریم. طرح همیار مشاور یک ظرفیت خوب است که از بچهها کمک بگیریم تا آسیبها را رصد و از بروز آنان پیشگیری کنیم.»
وی ادامه داد: «طراحی نظام راهنمای تحصیلی نیز انجام خواهد شد که نیاز به بسترسازی فرهنگی دارد، زیرا تعیین مسیر شغلی دانشآموزان را در پی خواهد داشت. طراحی نظام مشاوره در دست اجرا است و آخرین مراحل تدوین و تصویب خود را میگذراند.»
کاظمی افزود: امیدوارم این همایش سرآغاز یک حرکت جدید برای استفاده از ظرفیتهای علمی انجمن مشاوره در آموزشوپرورش باشد. آموزشوپرورش بستر توسعه کشور است و آینده امیدبخش جامعه را میسازد. ما آمادگی داریم تا تفاهمنامهای را با انجمن مشاوره امضا و از ظرفیتهای علمی این انجمن استفاده کنیم.