تربیت معلم با مهارت صرفا در کلاس درس اتفاق نخواهد افتاد
به گزارش گروه جامعه ، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور در اولین جلسه شورای راهبری فرهنگی و اجتماعی منطقه ۲ کشوری در اصفهان بیان داشت: ماموریت حوزه فرهنگی و اجتماعی در چنین جلسات کشوری بازنگری روشها و روندها و بستر سازی بای مشارکت حداکثری و تمر کزدایی است.
علی محمدی عنوان کرد: برای حوزه فرهنگی و اجتماعی با ظرافتها و ویژگیهای خاص نمیتوان نسخه یکسان ارائه کرد. ایران اسلامی کشوری بزرگ با اقوام و فرهنگ های گوناگون است و برنامه ریزی متمرکز برای حوزه فرهنگی نه تنها مطلوب نیست بلکه باعث آسیب خواهد شد.
وی اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان یک مرجع علمی متمایز در کشور است و از لحاظ فرهنگی و اجتماعی این تمایز بسیار خاصتر میباشد به همین جهت باید برای حوزه فرهنگی برنامه ریزی مدون و مطلوب داشته باشیم تا همواره دانشگاه فرهنگیان در این حوزه سخن نخستین باشد.
وی افزود: کار و فعالیت در حوزه فرهنگی ابلاغی و دستوری نیست و باید در این حوزه حمایتهای لازم فراهم شود و به سمت تمرکززدایی حرکت کنیم. ابلاغ نسخه کلی برای همه کشور فعالیتها را محدود خواهد کرد و از گستردگی آنها میکاهد. اعتقاد داریم تمرکز زدایی و بستر سازی برای مشارکت حداکثری یک راهبرد موفقیت آمیز است.
علی محمدی بیان کرد: امروز در دانشگاه فرهنگیان مسائل فرهنگی و اجتماعی در اولویت برنامهها است و همین امر گفتگو و هم اندیشی در این حوزه را طلب میکند و برپایی چنین جلساتی در حوزه فرهنگی و اجتماعی و هم افزایی منجر به تعالی و پیشرفت خواهد شد. هرگز نیاید فرصتهای تعامل را به تقابل تبدیل کنیم و تفاوت در نگرشها و دیدگاهها نباید منجر به تقابل شود. فضای دانشگاه فرهنگیان از بسیاری جهات نسبت به دیگر دانشگاهها برتری دارد و این یک شعار نیست بلکه به طور روشن قابل درک و ملموس است.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در ادامه اظهار داشت: تربیت معلم ارزشی، مهارتی، شایسته در تراز جمهوری اسلامی ایران صرفا در کلاس درس اتفاق نخواهد افتاد بلکه دانشجو معلم با فعالیت در تشکل ها، برنامههای فرهنگی و اردویی، فعالیتهای فوق برنامه رشد و تعالی پیدا خواهد کرد. دانشگاه فرهنگیان در حوزه فرهنگی و اجتماعی پویایی و نشاط خوبی دارد و این باعث خرسندی است.
نگاه و توجه یکسان به همه تشکلهای دانشجویی را باید اصل بدانیم. اگر دانشجویان در تشکلهای رسمی جذب نشوند تشکلهای غیر رسمی آنها را جذب میکنند به همین دلیل باید اجازه بروز و ظهور به همه تشکلهای رسمی به صورت عملی بدهیم و رقابت سالم و مبتنی بر احترام بین تشکلها موجب پیشرفت دانشجویان در حوزه فرهنگی و اجتماعی خواهد شد.
وی گفت: همه دانشجویان فرزندان ما هستند و پرسنل بازوهای توانمند ما باید به جذب حداکثری و دفع حداقلی در مباحث فرهنگی دقت داشته باشیم. با محبت و مهربانی دانشجویان را در حوزه فرهنگی یاری و حمایت کنیم و تعامل با آنها را بالا ببریم. دانشجو معلمان پر شور و فعال ممکن است در برخوردها تندی کنند باید در حوزه فرهنگی صبور باشیم و با شکیبایی و مهربانی با دانشجو معلمان عمل کنیم.
وی افزود: در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی محور با دانشجویان باشند آنها به خوبی میتوانند طرحها و برنامههای ملی را اجرا نمایند.