صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

راه اندازی "نهضت کاهش خطا در سطح خدمات درمانی کشور" با هدف ارائه خدمات ایمن به بیمار

۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴:۰۲
کد خبر: ۴۹۸۹۰۰
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: در سال‌های گذشته، واحد‌های نظارتی تنها به دنبال مچ گیری و تخلف بوده اند، اما اکنون روند نظارت در راستای ارتقای کیفیت خدمات است تا خدمات به شکل ایمن و سالم به مردم ارائه شود که تجلی آن در نظام وقایع ناخواسته و تحلیل ریشه‌ای آن است.

به گزارش گروه جامعه علیرضا عسگری در اجلاس مدیران و روسای اداره‌های نظارت بر درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، گفت: از افتخارات این مجموعه یکپارچگی و انسجام درونی حوزه‌های صدور پروانه، اعتباربخشی و نظارت است که تحقق کامل آن در سامانه جامع نظارت نمود پیدا کرده است.

وی بیان کرد: زمانی که موسسه‌ای معتبر شناخته شده و مجوز آن صادر می‌شود و تحت نظارت قرار می‌گیرد، فرایند یکپارچه‌ای تحقق یافته که همگی از یک کانال پیگیری می‌شوند.

وی گفت: شعار ما در سال ۹۸، همگرایی سه حوزه صدور پروانه، اعتباربخشی و نظارت، به عنوان حلقه‌های عملکردی متصل به هم خواهد بود و یکی از شاخص‌های اصلی ما در بررسی عملکرد دانشگاه ها، سنجش فعالیت‌های این سه حوزه در ارتباط با یکدیگر است.

عسگری با بیان اینکه در حوزه اجرایی، نظام‌مند کردن هر چه بیشتر نظارت‌ها در دستور کار قرار دارد و یکی از تجلیات آن تدوین چک لیست‌های واحد نظارتی است، تصریح کرد: این چک لیست‌ها سبب کاهش اعمال سلیقه در ارزیابی‌ها خواهند شد. البته به مرور زمان و دریافت پسخوراند از محیط شاهد رفع ضعف‌ها و ارتقای نقاط قوت آن‌ها خواهیم بود. همچنین وزن این آیتم‌ها ممکن است در طول زمان تغییر کنند.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: به زودی دستورالعملی از سوی معاونت درمان با هدف تقویت و حمایت از مجموعه کاری به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد که براساس آن تغییر مدیریت نظارتی باید با هماهنگی حوزه وزارتی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته، واحد‌های نظارتی تنها به دنبال مچ گیری و تخلف بوده اند، اما اکنون روند نظارت در راستای ارتقای کیفیت خدمات است تا خدمات به شکل ایمن و سالم به مردم ارائه شود که تجلی آن در نظام وقایع ناخواسته (never event) و تحلیل ریشه‌ای آن است.

عسگری بیان کرد: درحال حاضر، ١٤٠ سنجه الزامی اعتباربخشی وجود دارد که یکی از آن‌ها بحث گزارش وقایع ناخواسته ۲۸ گانه حیات است که در واقع پیش شرط انجام اعتبار بخشی تمام بیمارستان ها، اعم از خصوصی، دولتی و خیریه محسوب می‌شود. براساس این گزارش‌ها " نهضت کاهش خطا در سطح خدمات درمانی کشور" آغاز شده تا مردم با خیال آسوده برای دریافت خدمات ایمن و مطلوب به مراکزدرمانی مراجعه کنند.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد گزارش ها، ریشه یابی شده اند، اظهار کرد: براساس این گزارشات، درصدد غنی‌تر شدن موارد ریشه یابی شده و اصلاح فرآیند‌ها در جهت توانمند شدن دانشگاه‌ها و کاهش بروز خطا هستیم. از این رو از ۲۸ مورد وقایع ناخواسته حیات، برای رخداد‌هایی که احتمال وقوع بیشتری دارند، ریشه یابی اساسی صورت خواهد گرفت و سند‌های ملی تدوین و ابلاغ خواهد شد تا تعداد آن‌ها کاهش یابد.

وی با بیان اینکه تاکید بر نظرسنجی از گیرندگان خدمت و تقویت نظام ١٩٠نیز از برنامه‌های جدی خواهد بود، خاطرنشان کرد: خدمات قابل تقدیر نیرو‌های درمانی اعم از پزشکان، پرستاران و تمام گروه‌ها در شرایط دشوار کشور منجر شده تا آشفتگی‌های حوزه‌های دیگر خدماتی و اجتماعی در نظام سلامت را شاهد نباشیم و این موضوع نشان دهنده توانمندی کادر نظام سلامت کشور است که باید پاس داشته شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *