صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ضرورت نظارت‌های مستمر از مراکز درمانی توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی

۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶:۵۳
کد خبر: ۴۹۸۸۷۸
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: وظیفه ما در ستاد، نظارت مستقیم بر ارائه خدمات در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها نیست، بلکه با ممیزی کردن دانشگاه ها، این بخش از کار را به دانشگاه‌ها واگذار کرده و کیفیت خدمات درمانی در مراکز درمانی در هر استانی را به عملکرد آن دانشگاه مرتبط می‌دانیم، البته بازدید‌های سرزده ما از مراکز درمانی به قوت خود باقی می‌ماند.

به گزارش گروه جامعه قاسم جان بابایی در اجلاس مدیران و روسای اداره‌های نظارت بر درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، اظهار کرد: یکی از وجوه نظارت، حول محور تعرفه‌ها و پیگیری مسائل و تخلفات مالی می‌چرخد، درحالیکه مبحث نظارت، موضوعی چند بعدی بوده و وجوه دیگری نیز دارد که توجه و اجرایی سازی آن‌ها نیز ضرورت دارد.

وی افزود: طبق آماری که از خدمات درمانی ارائه شده در مراکز درمانی در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری اخذ شده، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تعداد برخی خدمات درمانی کاهش پیدا کرده است، به جز خدماتی مانند اعمال جراحی پلاستیک در برخی مراکز، غالب اعمال جراحی مانند جراحی چشم، ارتوپدی و مغز و اعضاب در مراکز درمانی دولتی کاهش پیدا کرده است، این موضوع نیازمند پیگیری و نظارت است، تا علت کاهش برخی اعمال جراحی در مراکز درمانی دولتی ریشه یابی شود.

جان بابایی با بیان اینکه سامانه ۱۹۰ فعال است و یکی از منابع مهم برای انجام امور نظارتی محسوب می‌شود، تصریح کرد: فعال سازی سامانه پیامکی نظرسنجی از مراجعین و بیماران در تمامی مراکز درمانی کشور در دستور کار معاونت درمان قرار دارد و برمبنای این برنامه، از طریق شماره همراه ثبت شده از بیماران، در زمان ترخیص، پیامکی به آن‌ها ارسال می‌شود و سوالاتی نظیر کیفیت خدمات بیمارستان، پزشک و پرستار پرسیده شده و سطح رضایتمندی و نظرات بیماران جمع آوری و سنجیده می‌شود، این موضوع نیز می‌تواند یکی از منابع مهم برای پیگیری موفق‌تر مبحث نظارت در حوزه درمان تلقی شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه مدیران و روسای اداره‌های نظارت بر درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور باید از طریق سامانه خدمات بر نحوه خدمت رسانی و کیفیت و تعداد خدمات درمانی در شهر و استان محل خدمت خود نظارت کافی داشته باشند، خاطرنشان کرد: مبحث نوبت دهی در کلینیک‌ها باید مورد نظارت مستمر قرار داشته باشد، برای راه اندازی نوبت دهی در بیمارستان‌ها نیز نرم افزاری آماده سازی شده تا در کنار استقرار نظام ارجاع، پزشک و سطح بندی خدمات، موضوع نوبت دهی الکترونیک در بیمارستان‌ها نیز در قالب الکترونیک شدن خدمات پیگیری و اجرایی شود.

وی بیان کرد: وظیفه ما در ستاد، نظارت مستقیم بر ارائه خدمات در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها نیست، بلکه با ممیزی کردن دانشگاه ها، این بخش از کار را به دانشگاه‌ها واگذار کرده و کیفیت خدمات درمانی در مراکز درمانی در هر استانی را به عملکرد آن دانشگاه مرتبط می‌دانیم.

جان بابایی با بیان اینکه یکی از معیار‌ها و شاخص‌های نظارتی ما، عملکرد دانشگاه‌ها است، افزود: بازدید از مراکز درمانی و نحوه ارائه خدمات در سراسر کشور، به ماهانه ۸ هزار بازدید رسیده است و در این خصوص برخی دانشگاه عملکرد مطلوبی داشته اند.

معاون درمان وزارت بهداشت عنوان کرد: در کنار ممیزی و مامور کردن دانشگاه‌ها برای بازدید از مراکز درمانی هر استان و تجمیع اطلاعات هر بازدید، ما نیز بازدید‌های سرزده از مراکز درمانی را خواهیم داشت تا از نزدیک در جریان نحوه ارائه خدمات در مراکز درمانی قرار گیریم.

وی با تاکید بر مقوله نظارت در امور درمانی، گفت: در حوزه درمان، ۵۰ درصد کار‌ها به ایجاد فرآیند و ۵۰ درصد مابقی نیز به مقوله نظارت در امور درمانی اختصاص دارد، بنابراین نیمی از کار در حوزه درمان به دست مدیران و روسای اداره‌های نظارت بر درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام می‌شود و این نظارت‌ها باید مستمر و دقیق باشد.

جان بابایی از آماده سازی چک لیست نظارتی خبر داد و گفت: در حوزه اعتباربخشی اقدامات موثری انجام شده و تلاش شده این اعتباربخشی‌ها هزینه‌ای برای سیستم ایجاد نکند.

معاون درمان وزارت بهداشت خطاب به مدیران و روسای اداره‌های نظارت بر درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، تاکید کرد: دستور العمل ارائه خدمات درمانی در ایام تعطیل عید نوروز نیز تدوین شده و به زودی به تمامی دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد و شما نیز باید بر نحوه ارائه خدمات درمانی نظارت‌های کافی داشته باشید تا مردم در دریافت خدمات درمانی کمبودی احساس نکرده و رضایتمندی شان خدشه دار نشود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *