صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

پیشرفت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه «گردشگری و زیارت»

۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۹۷۴۵۶
در گذشته اکثر جمعیت ایران از سفر محروم بودند، اما با رشد ۵۰۰ برابری راه‌های روستایی و ۳۲ برابری راه‌های بین شهری و ارتقاء سطح معیشت مردم پس از انقلاب اسلامی سفر و گردشگری در سبد زندگی خانوار ایرانی قرار گرفت.
گروه سیاسی ؛ امروز ۸۰ کانال رادیویی و ۱۹۵ شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای به زبان فارسی و گویش‌های ایرانی مشغول تهاجم به باور‌های دینی، ارزش‌های اخلاقی و تفرقه افکنی قومی و مذهبی و ترویج فساد و فحشاء و تخریب سبک زندگی مردم ایران است.

هم اکنون در چهل سالگی انقلاب اسلامی، با سه هدف: مقابله با شدت تبلیغات و جنگ روانی دشمن که از همان روز‌های نخست انقلاب، بدنبال القاء ناکارآمدی نظام اسلامی بوده و دوم، برای مواجهه هدفمند با حجم عظیم توطئه‌ها از جنگ تحمیلی و تحریم تا ایجاد ترور‌ها در مناطق مختلف کشور و سوم، برای عمل به تکلیفی که امام (ره) برای مشتاقان انقلاب مشخص کرده اند که همانا بازگویی خدمات و برکات انقلاب است؛ ترغیب به معرفی بخشی از دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در طول این ۴۰ سال شدیم.

کتاب «گلستان انقلاب» راوی بخشی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی و پیشرفت‌های ۴۰ ساله ایران است، در تدوین این کتاب از نشست‌های تخصصی «شنبه‌های انقلاب» که طی ۴۱ هفته از اردیبهشت تا بهمن سال ۱۳۹۷ برگزار شده، استفاده شده است. ، بُرش‌هایی از کتاب ««گلستان انقلاب» را به صورت روزانه منتشر می‌کند.

برخی از پیشرفت‌ها در حوزه " گردشگری و زیارت "

الف) زیرساخت گردشگری
۱- با مرمت ۱۵.۸۵۱ مورد آثار باستانی پس از انقلاب اسلامی گردشگری تاریخی رونق بی سابقه و شایان توجهی یافت.

۲- در دوران سیاه قاجار و پهلوی، سران کشور به ویژه درباریان به جای نقش آفرینی در حفاظت از میراث فرهنگی درتخریب، قاچاق و به یغما بردن آن نقش کلیدی داشتند به طوریکه در صورت استمرار آن وضع اکثر آثار ایرانی را باید در موزه‌های خارج می‌دیدیم.

۳- تصویب بیش از ۶۰۰ ماده قانون، آییننامه، دستورالعمل درحوزه گردشگری نشان از عمق توجه انقلاب اسلامی به توسعه بنیادین گردشگری دارد.

۴- در گذشته اکثر جمعیت ایران از سفر محروم بودند، اما با رشد ۵۰۰ برابری راه‌های روستایی و ۳۲ برابری راه‌های بین شهری و ارتقاء سطح معیشت مردم پس از انقلاب اسلامی سفر و گردشگری در سبد زندگی خانوار ایرانی قرار گرفت.

۵- تأسیس بیش از ۲۵۰ مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی با ارائه کلیه خدمات متنوع مورد نیاز مسافران خدمت بزرگی به رونق گردشگری بود که بعد از انقلاب شکل گرفت.

۶- ایجاد و تأسیس ۲۷۰ پارک جنگلی در سطح کشور و تجهیز بوستان‌های متعدد شهری با امکانات مناسب به عنوان یکی از جاذبه‌های نوین گردشگری پس از انقلاب است.

۷- مسیر‌های گردشگری در ایران از ۷ مورد قبل از انقلاب به ۲۰۰ مورد در حال حاضر افزایش یافته است.

۸- قبل از انقلاب جاذبه‌های کوچک و متنوع گردشگری اعم از خانه‌های تاریخی، بقاع متبرکه، مقبره‌های پیامبران، دانشمندان و مجاهدان و علما، مدارس، مساجد، کلیساها، آتشکده ها، بازارها، برخی روستا‌ها و تپه‌های تاریخی، ارگها، برجها، حمامها، مناره‌های طبیعی (دودکشها) و سازه‌های، پل‌ها، دریاچه‌ها، جزایر و بنادر، کویرها، کال‌ها وکلوت‌ها (کوه‌های شنی)، باغها، تالاب‌ها و مرداب‌ها، چشمه‌های آب گرم معدنی، قنات‌ها، آبشارها، غار‌ها و تپه‌ها و دره‌ها، گردنه‌ها و. غالبا در ردیف اماکن گردشگری محسوب نمی‌شد. پس از انقلاب اسلامی با سرمایه‌گذاری ویژه و توجه شایسته، ۴۰۱ مورد از این نوع اماکن آماده‌سازی و جهت بازدید به گردشگران داخلی وخارجی معرفی شد.

۹-پس ازانقلاب پابهپای جاذبه‌های گردشگری بینالمللی اماکن ویژ‌های همچون پیست‌های بین المللی اسکی، اتومبیل سواری، پاراگلایدر، پارک ژوراسیک، دریاچه‌ها و آبشار‌های مصنوعی برای نقاط غیر برخوردار از جمله تهران، بازسازی و افتتاح باغ‌های گیاه‌شناسی ملی، پرندگان، مینیاتوری و احداث خانه موزه‌ها و باغ موزه‌ها از ابتکارات جذاب برای جلب مسافران داخلی و گردشگران خارجی است.

۱۰- قبل از انقلاب، سازمان متولی صرفا به ارائه خدمات به گردشگران خارجی و معرفی چند محور و جاذبه محدود می‌پرداخت ولی بعد از انقلاب اسلامی ایران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری علاوه بر گردشگران خارجی به توسعه سفر‌های داخلی و معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری در اقصی نقاط کشور می‌پردازد.

۱۱- رشد بیش از ۲۰۰ برابری صدور مجوز برای دفاتر خدمات مسافرتی و افزایش تعداد اینگونه دفاتر به بیش ازچهارهزارو  ۸۰۰ مورد بعد از انقلاب اسلامی جهش نجومی در اینگونه خدمات محسوب می‌شود و از مردمی شدن کار حکایت دارد.

۱۲- در اقدامی بی‌سابقه به برکت انقلاب اسلامی برای اولین بار در تاریخ کشور دوره مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی تأسیس شد و ۳۰هزار نفر در این زمینه تربیت حرف‌های شدند.

۱۳- رشد ۴۰۰ درصدی هتل‌های ثبت شده درکشور و افزایش آن از ۲۹۱ مورد در سال ۵۷ به بیش از هزارو ۲۰۰ مورد بدون احتساب مهمانسرا‌های فراوان نهادها، پیشرفتی خیره کننده در زیرساخت‌های گردشگری محسوب میشود.

۱۴- تعداد تخت هتلها، مهمانپذیرها، هتل آپارتمان‌ها بدون احتساب سایر مراکز اقامتی تا سال ۱۳۹۷ به بیشتر از ۴۰۰ هزار تخت افزایش یافته است.

۱۵- قبل از انقلاب تنها مرکز آموزش مرتبط با گردشگری در کشور، هنرستان ایرانگردی و هتلداری بود. پس از انقلاب با تحولی شگرف علاوه بر تأسیس دانشکده گردشگری بیش از ۱۰۰ گروه علمی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مختلف کشور در این محور رونق زیادی به ارتقاء کیفی این صنعت داده اند.

۱۶- قبل از انقلاب نشریه تخصصی گردشگری وجود نداشت درحال حاضر ۲۲ نشریه تخصصی گردشگری و زیارتی، ۳۱۰ سایت اختصاصی و صد‌ها کانال در فضای مجازی در دسترس علاقه مندان و متخصصان می‌باشد.

ب) منابع انسانی گردشگری
۱۷- تمامی ۳۰۰ عضو هیئت علمی و صد‌ها مدرس رشته گردشگری در کشور تربیت یافتگان تخصصی پس از انقلاب اسلامی هستند.

۱۸- تحصیل بیش از ۲۰ هزار نفر در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری در گردشگری با ۷۷ فارغ التحصیل و دانشجوی مقطع دکتری همچنین سالانه جذب بیش از هزار نفر از این تعداد در بازار کار حاصل توجه به تخصصیکردن گردشگری پس از انقلاب است.

۱۹- در حال حاضر تعداد نیروی انسانی شاغل در حوزه گردشگری اعم از دانشگاهها، هتلها، آژانس‌ها و راهنمایان تور‌ها بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر است (آمار قبل از انقلاب در دسترس نیست).

۲۰- با رشد ۲۷۵ برابری آموزش راهنمایان گردشگری تعداد این عناصر کلیدی در گردشگری ایران از ۴۰ نفر در قبل انقلاب به ۷هزار نفر راهنمای دارای مجوز پس از انقلاب افزایش یافت.

۲۱- با آموزش پنج هزارو۳۰۰ نفر برای مدیریت هتل‌ها پس از انقلاب تعداد عنصر متخصص و حرفه‌ای در این زمینه ۷ برابر شد.

۲۲- پس از انقلاب اسلامی ۷هزار نفر به عنوان راهنمایان طبیعتگردی، ایرانگردی، جهانگردی و جغرافیای گردشگری آموزش دیدند در حالیکه قبل از انقلاب چنین تخصصی به کلی درایران وجود نداشت.

ج) منابع فرهنگی گردشگری
۲۳- شگفت زدگی اغلب گردشگران خارجی از مشاهده پیشرفت‌ها و دستاورد‌های نظام و فرهنگ غنی اسلامی ایرانی و اختلاف فاحش آن با تصویری سیاهی که رسانه‌های بیگانه از ایران ساخته اند، آنان را به بهترین مبلغان و سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهایشان تبدیل کرده است.

۲۴- با وجود ادعای سردمداران رژیم گذشته به ترویج تاریخ ایران و علاقمندی آنان به سلسله‌های شاهنشاهی و بهرهمندی رژیم ازحمایت ابرقدرت‌ها در مجامع جهانی، رژیم طاغوت حتی توانایی ثبت جهانی آثار تاریخی ایران زمین حتی تخت جمشید و پاسارگاد را هم نداشت و این آثار پس از انقلاب به ثبت جهانی رسیده است.

۲۵- قبل از انقلاب مسافرت متعلق به طبقات خاصی از جامعه بود. در حالی که بعد از انقلاب سفر جزئی از برنامه زندگی مردم شده است. به استناد گزارشات موجود فقط در ۴ ماهه نخست سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۸۰ میلیون نفر شب اقامت در کشور ثبت شده است.

۲۶- در دوره پهلوی تعداد ۸۳ کاخ در داخل و خارج از کشور توسط شاه و خانوادهاش برای خوشگذرانی، عیاشی و قمار و پذیرایی از درباریان و مهمانان فاسق خارجی تملک شده بود؛ در حالی که اکثر مردم از مسافرت‌های معمول محروم بودند.

۲۷-درجمهوری اسلامی ایران، کاخ‌هایی که محل زیست و خوشگذارانی شاهان و خاندان سلطنتی بوده است به مجموعه‌های ملی عبرتانگیز و مورد استفاده برای میلیون‌ها نفر بازدیدکننده داخلی و خارجی در سال تبدیل شده است.

۲۸- جمهوری اسلامی ایران با رواج بازدید گردشگران داخلی و خارجی از ۲۵ کاخ موزه کشور، بستر مناسبی ازعبرت آموزی را فراهم کرده است.

۲۹- با وجود حمایت همه قدرت‌های فاسد جهانی از رژیم طاغوت برای ترویج گردشگری ایران و مقابله همه آن قدرت‌ها با جمهوری اسلامی تعداد گردشگران خارجی که در گذشته فقط ۵۰۰ هزار نفر بود با رشد ۱۰ برابری سفر گردشگران خارجی به ۵ میلیون نفر در سال رسیده است.

۳۰- در حالی که قبل از انقلاب اسلامی بسیاری از مردم حتی توان سفر به مشهد مقدس را هم نداشتند تنها در سال ۹۶ تعداد ۴ میلیون و ۸۵۷ هزار نفر به مقاصد زیارتی حج و عتبات عالیات سفر کردهاند.

۳۱- در یک حرکت افتخارآمیز و بیسابقه نسبت به قبل از انقلاب در جمهوری اسلامی ایران ۱۲۰ موسسه آموزش گرشگری تأسیس شده و با آموزش و توانمند سازی۲۷هزارو ۵۰۰ در تخصص‌های مرتبط با گردشگری بستر‌های رشد روز افزون این حرفه را مهیا کرده است.

۳۲- صدور ۷۲۱۱۳ گواهینامه پایان دوره کوتاه مدت گردشگری پس از انقلاب اسلامی که نمایانگر رشد ۳۰ برابری نسبت به قبل از انقلاب است.

د) منابع اقتصادی گردشگری
۳۳- پس از انقلاب با رشدی ۵۰ برابری، درآمد ارزی حاصل از ورود گردشگران خارجی به رقمی بالغ بر ۵ میلیارد و پانصد و پنجاه میلیون دلار با وجود تبلیغات گسترده دشمن برای عدم عزیمت ایرانگردان رسیده است.

۳۴- امروزه بیش از ۳۰۰ هزار گردشگر سلامت سالانه از سراسر دنیا جهت درمان به ایران مراجعه می‌کنند. در حالیکه در گذشته نه تنها حتی یک مورد سابقه نداشته بلکه ایرانیان می‌باید برای درمان‌های معمولی به خارج می‌رفتند.

۳۵- رژیم طاغوت با هزینه کردن اموال ملت برای گردشگران نورچشمی و گردن کلفت‌های جهان، سفره‌های رنگین و بساط‌هایی مثل جشن‌های دوهزارو ۵۰۰ سال شاهنشاهی به راه می‌انداختند. اما جمهوری اسلامی ایران با برگزاری بیش از ۵۵۵ رویدادگردشگری اعم ازنمایشگاه، جشنواره، هفته فرهنگی استان‌ها و برپایی ۱۵ نمایشگاه سالیانه درسطح بین المللی و خارجی، گردشگری خارجی را مردمی و به حرف‌های پرسود اقتصادی تبدیل کرد.

۳۶- توسعه گردشگری در جمهوری اسلامی ایران باعث رونق اقتصادی، اشتغالزایی و محرومیت زدایی نسبی در مناطق هدف گردشگری شده است.

۳۷- طبق آخرین گزارش شورای سفر و گردشگری جهانی در سال ۲۰۱۷، گردشگری ایران توانسته ارزش افزود‌های حدود ۷ میلیارد دلار معادل ۶/۱ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور ایجاد کند.

۳۸- با پذیرش عضویت شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران از سوی سازمان جهانی جهانگردی UNWTO برای اولین بار یک شرکت ایرانی از بخش خصوصی به عضویت این سازمان درآمد.

ه) دستاورد‌های سیاسی – امنیتی گردشگری
۳۹- امنیت کامل برای حضور گردشگران در هر زمانی و هرمکانی از کشور پس از انقلاب اسلامی برقرار شده است.

۴۰- ورود یک میلیون و ۱۴۱ هزارو ۹۵نفر در سال ۹۶ به قصد زیارت به کشور با وجود سیاست شیعه هراسی و ایران هراسی دشمنان نظام نشان از موفقیت انقلاب اسلامی و غلبه فرهنگی بر دشمنان است.

۴۱- برای اولین بار کشور ایران در سال ۱۳۹۲ به عنوان نایب رییس مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری برگزیده شد و تا سال ۲۰۱۷ (از سال ۲۰۱۴) در عضویت شورای اجرایی و کمیته بررسی عضویت اعضای وابسته این سازمان بوده است.

و) گردشگری داخلی
۴۲- پس از انقلاب اسلامی با توسعه صحن‌ها و رواق‌های بارگاه رضوی (ع) از ۱۲۰ هزار متر مربع به حدود ۷۰۰ هزار متر مربع (گسترش ۵ برابری)، این حرم نورانی به سومین مسجد بزرگ جهان و مهمترین جاذبه گردشگری کشور تبدیل شد و برای ۳۰ میلیون زائر مسلمان در سال آماده گردید.

۴۳- پذیرایی سالیانه از ۱۰۰ میلیون زائر مسلمان در حرم‌های مطهرحضرت معصومه (س)، شاهچراغ و سایر امامزادگان واجبالتعظیم، پیامبران و ۸۵۰۰ بقعه با ترویج گردشگری مذهبی و زیارتی خدمت بینظیر ترویج تفکر دینی بر گردشگری است.

۴۴- پس از انقلاب اسلامی جریان زیارتی مهدوی با توسعه و ترویج زیارت مسجد جمکران رونق صد‌ها برابری یافته است.

۴۵- پس از انقلاب اسلامی با وجود کینهورزی و کارشکنی قدرت‌های شیطانی نسبت به ایران در مجامع بینالمللی ۲۲ اثر تاریخی و طبیعی ایران ثبت جهانی شد در حالیکه در کل رژیم‌های گذشته تا سال ۵۷ فقط ۷ اثر ثبت شده بود.

۴۶- تحولات شایان توجه گردشگری در ایران بعد از انقلاب اسلامی با فعال شدن ۱۲۵ تشکل حرف‌های گردشگری استانی بدون هیچ گونه سابقه مشابهی در زمان حکومت پهلوی.

۴۷- گردشگری انقلابی و مذهبی از طریق اهتمام متولیان گردشگری برای مورد توجه قرار گرفتن برخی از اماکن سیاسی، تاریخی، اجتماعی کشور از جمله بیت حضرت امام خمینی (ره) مرقد مطهر ایشان، مزار شهداء به ویژه شهدای شاخص در بهشت زهرا (س)، لانه جاسوسی آمریکا و طبس ترویج شد.

۴۸- تبدیل مزار بسیاری از مجاهدان، عرفا و دانشمندان مغضوب دستگاه ستمشاهی که بخاطر عدالتخواهی و استعمارستیزی و بیان حقایق هرگز در زمره نقاط گردشگری نبودند، به مقاصدی برای گردشگری تعالی بخش پس از انقلاب اسلامی تبدیل شد.

۴۹- برگزیده شدن شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸.

۵۰- برگزیده شدن شهر همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸.

۵۱- معرفی شدن مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷.

۵۲- معرفی شدن اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۰۶.

ز) گردشگری دفاع مقدس
۵۳- ابداع و جریان سازی گردشگری راهیان نور به عنوان فناوری نوین فرهنگی، جایگزین گردشگری رایج در دنیا شده و زائران بی‌شماری را با مفهوم ایثار، مقاومت و شهادت آشنا کرده‌است.

۵۴- ساخت و تجهیز ۲۲ یادمان دفاعمقدس در ۷ استان برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس به گردشگران.

۵۵- ساخت و تجهیز هزاران مزار و بقعه شهید گمنام به عنوان دارالشفای آزادگان و محلی برای زیارت عاشقان، عارفان و دلسوختگان.

۵۶- راهاندازی باغ موزه دفاع مقدس در ۱۶ استان و راه اندازی کامل آن در شهر‌های تهران، کرمان، همدان و زنجان.

ح) ابتکارات گردشگری جمهوری اسلامی
۵۷- راهاندازی بیش از ۱۰۰۰ اقامتگاه بومگردی و معرفی ۵۰۰ منطقه نمونه گردشگری و روستا‌های هدف گردشگری.

۵۸- بازتعریف و رونق انواع گردشگری و معرفی مقاصد جدید به جای انحصار گردشگری در بازدید از نقاط تاریخی و سیاحتی مانند گردشگری زیارتی، مذهبی، بومگردی، روستایی و عشایری، سلامت، راهیاننور، ورزشی و الکترونیک.

۵۹- حضور مسافران وگردشگران خارجی در مجامع اقتصادی و نمایشگاه‌های تجاری، طبیعت گردی، گردشگری سلامت، کنگره‌های بین المللی علمی، عرصه‌های پژوهشی، راهیاننور و گردشگری انقلابی و معنوی و رُشد گردشگری زیارتی.

۶۰- فراهم کردن سفر زیارتی حضرت امام رضا (ع) تحت عنوان زیارت اولی‌ها برای محرومانی که تاکنون توفیق تشرف نیافته بودند، از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است.

۶۱- درحالیکه قبل از انقلاب در خیال مردم ایران حتی بومیان ساحلنشین جنوب کشور، گردشگری تفریحی دریایی مفهومی نداشت، پس از انقلاب این گردشگری با رشد چشمگیری مواجه شد.

۶۲- آغاز فعالیت تنها انجمن علمی گردشگری ایران پس از انقلاب از سال ۱۳۸۹ برای ارتقای دانش و گسترش پدیده صنعت.
 
شخصیت‌ها و کارشناسان: محمد حسین ایمانی خوشخو، سعید اوحدی، سردار نادر ادیبی، محمد رضا اکبری، شهاب طلایی،منوچهر جهانیان.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *