پیشرفتهای نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه «روستاها، عشایر و جهاد سازندگی»
در سال ۱۳۵۵ تعداد روستاهای کشور تعداد ۹۲ هزارو ۷ روستا بوده و در سال ۱۳۹۰ این تعدادبه ۶۱ هزار ۷۴۸ روستا رسیده است. تعدادی از روستاها خالی از سکنه و اغلب آنها به شهرها وصل شدهاند و جزو محلات شهر شدهاند. برخی روستاها نیز در یکدیگر ادغام شده و حدود ۸۰۰ شهر جدید را شکل دادهاند.
هم اکنون در چهل سالگی انقلاب اسلامی، با سه هدف: مقابله با شدت تبلیغات و جنگ روانی دشمن که از همان روزهای نخست انقلاب، بدنبال القاء ناکارآمدی نظام اسلامی بوده و دوم، برای مواجهه هدفمند با حجم عظیم توطئهها از جنگ تحمیلی و تحریم تا ایجاد ترورها در مناطق مختلف کشور و سوم، برای عمل به تکلیفی که امام (ره) برای مشتاقان انقلاب مشخص کرده اند که همانا بازگویی خدمات و برکات انقلاب است؛ ترغیب به معرفی بخشی از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در طول این ۴۰ سال شدیم.
کتاب «گلستان انقلاب» راوی بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و پیشرفتهای ۴۰ ساله ایران است، در تدوین این کتاب از نشستهای تخصصی «شنبههای انقلاب» که طی ۴۱ هفته از اردیبهشت تا بهمن سال ۱۳۹۷ برگزار شده، استفاده شده است. ، بُرشهایی از کتاب ««گلستان انقلاب» را به صورت روزانه منتشر میکند.
برخی از پیشرفتها در حوزه " روستاها، عشایر و جهاد سازندگی"
بخش روستا
در سال ۱۳۵۵ تعداد روستاهای کشورتعداد ۹۲ هزارو ۷ روستا بوده و در سال ۱۳۹۰ این تعدادبه ۶۱هزار ۷۴۸ روستا رسیده است. تعدادی از روستاها خالی از سکنه و اغلب آنها به شهرها وصل شده اند و جزو محلات شهر شده اند. برخی روستاها نیز در یکدیگر ادغام شده و حدود ۸۰۰ شهر جدید را شکل داده اند.
در سال ۱۳۵۵ تعداد روستاهای کشورتعداد ۹۲ هزارو ۷ روستا بوده و در سال ۱۳۹۰ این تعدادبه ۶۱هزار ۷۴۸ روستا رسیده است. تعدادی از روستاها خالی از سکنه و اغلب آنها به شهرها وصل شده اند و جزو محلات شهر شده اند. برخی روستاها نیز در یکدیگر ادغام شده و حدود ۸۰۰ شهر جدید را شکل داده اند.
الف) زیرساختی و فیزیکی
بهداشت روستایی
۱-پوشش بیش از ۹۵ درصدی مراقبتهای اولیه بهداشتی در مناطق روستایی بعد از انقلاب اسلامی ایران و افزایش امید به زندگی به میزان ۲۱ سال در کشور.
۲- استقرار پایگاههای اورژانس ۱۱۵ در تمامی مراکز بهداشتی درمانی شبانه روزی روستایی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است که باعث کاهش بی سابقه مرگ و میرهای ناشی از عدم دسترسی به مراکز خدمات درمانی شده است.
۳- پایگاههای اورژانس هوایی به ۳۳ مورد در سراسر کشور و استفاده از آن برای ارائه خدمات درمانی و آمبولانس هوایی در مناطق روستایی و محروم صعب العبور افزایش یافته است.
۴- تعداد خانههای بهداشت از ۱۳۴۰ واحد در قبل از انقلاب به ۲۰هزار واحد پس از انقلاب افزایش یافته و رشد ۱۵ برابری آن داشته است.
۵- افزایش ۴۲۱ درصدی تعداد مراکز بهداشتی- درمانی روستایی از ۵۱۸ واحد پیش از انقلاب به تعداد دوهزار و ۶۹۷ واحد پس از انقلاب اسلامی.
۶- پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون در ایران بعد از انقلاب نسبت به پوشش ۳۰ درصدی آن در سالهای قبل انقلاب؛ به طوری که دیگر خبری از بیماریهای واگیردار شنیده نمیشود. این در حالی است که در سالهای قبل از انقلاب با شیوع بیماریهای واگیردار تعداد زیادی از مردم به ویژه روستائیان به کام مرگ میرفتند.
راه روستایی
۷-افزایش چشمگیر طول راههای روستایی آسفالت شده پس از انقلاب، بهگونهای که پیش از انقلاب ۲۰۰ کیلومتر بوده است در حالی که این میزان در سالهای پس از انقلاب به مقدار ۱۰۷هزار کیلومتر افزایش یافته است (افزایش ۵۰۰ برابری).
۸-تعداد روستاهای برخوردار از طرح آسفالت و بهسازی معابر داخلی روستا پس از انقلاب اسلامی به تعداد۱۴هزارو ۲۸۲ طرح رسیده است که اتفاقی مهم و چشمگیر در بهبود کیفیت و کمیت راه روستایی محسوب میشوند.
آب شرب روستایی
۹-ارتقاء ۹۵ درصدی دسترسی مردم روستاها به آب آشامیدنی لوله کشی در سالهای پس از انقلاب اسلامی در حالی که در سال ۱۳۵۵ حدود ۹۵ درصد روستاها فاقد تأسیسات لولهکشی بودند.
۱۰-به واسطه تلاشهای گسترده بعد از انقلاب در حوزه تأمین آب روستایی، تعداد روستاهای تحت پوشش پارکها آب و فاضلاب روستایی به ۳۴هزارو ۴۶۸ روستا رسیده است. این تعداد در سالهای قبل از انقلاب فقط۴هزار و ۷۰۰ روستا بوده است.
برق روستایی
۱۱-در پایان سال ۱۳۹۵ تعداد روستاهای برقدار ۱۳.۸ برابر و تعداد مشترکین روستایی خانگی برقدار ۸.۹ برابر شده است.
۱۲-پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تعداد روستاهای برقدار کشور ۴۳۵۰ روستا بوده است در حالی که این میزان در سالهای پس از انقلاب و تا سال ۱۳۹۵ به تعداد۵۶هزارو ۷۹۳ روستا رسیده است یعنی تجربه میزان پیشرفت ۱۳.۸ برابری.
۱۳-برای اولین بار پس از انقلاب و در سالهای اخیر با توجه به لزوم اسـتفاده از انرژیهای نو (فتوولتائیک) به دلیل سادگی و سهولت در نصب و راه اندازی، حمل نقل آسان، ضریب اطمینـان بـالا، همخوانی با طبیعت و همچنین عدم نیاز به سوخت، تا پایان سال ۱۳۹۵ تعداد ۲۱۷ روستا شامل۲هزارو ۳۵۰ خانوار از این طریق برق دار شده اند.
گاز روستایی
۱۴-پیش از انقلاب اسلامی تنها یک روستا متصل به شبکه گازرسانی بوده است حال آنکه تا پایان سال ۱۳۹۶، تعداد روستاهای متصل به شبکه سراسری گاز در کشور به ۲۶هزار روستا رسیده است و این روند افزایشی همچنان ادامه دارد.
تلفن روستایی
۱۵-تا پایان سال ۱۳۵۷ تنها ۳۱۲ روستا به شبکه مخابرات متصل بودند حال آنکه با تلاشهایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این زمینه صورت پذیرفته است تا پایان سال ۱۳۹۶ بالغ بر۵۵هزارو ۱۳۵ روستا به شبکه مخابرات وصل شده اند و ارتباط تلفنی کاملی با سایر نقاط مکانی دارند (رشد ۱۷۷ برابری).
۱۶-پس از انقلاب اسلامی و برای اولین بار در کشور با عرضه سیمکارتهای تلفن همراه، بیش از ۴۵هزارو روستا تحت پوشش شبکه ارتباطات سیار ایران قرار گرفته اند.
مدارس روستایی
۱۷-افزایش حدود ۲.۵ برابری واحدهای آموزشی پس از انقلاب اسلامی ایران با کیفیت بیش از ده برابر گذشته. مجموع واحدهای آموزشی روستایی پیش از انقلاب و تا سال ۱۳۵۷،تعداد ۲۲هزارو ۲۵۳ واحد با کیفیت بسیار نازل بوده است که بسیاری از آنها در حد یک اتاق بوده اند. حال آنکه پس از انقلاب اسلامی ایران تعداد واحدهای آموزشی روستایی به تعداد۵۴ هزارو ۸۱۴ واحد رسیده است.
۱۸-افزایش حدود ۱۰۴ برابری مدارس شبانهروزی پس از انقلاب اسلامی. ایجاد و توسعه مدارس شبانه روزی یکی از عملکردهای خوب آموزش و پرورش بعد از انقلاب است که مشکل تحصیل دانش آموزان ساکن در مناطق پراکنده روستایی و عشایری را مرتفع ساخته است (از ۹ واحد به ۹۳۰ واحد رسیده است).
مساجد روستایی
۱۹-بازسازی و بهسازی بخش عمدهای از مساجد روستایی در سراسر کشور و تلاش برای بی بهره نبودن هیچ روستای پرجمعیت از نعمت مسجد.
۲۰-فعال شدن نهادهای انقلابی طی سالهای بعد از انقلاب در رفع نیاز روستاها به مسجد. به طوریکه فقط در سه نمونه طی سالهای اخیر حدود ۱۰ هزار پروژه مسجد توسط قرارگاه محرومیت زدایی، بیش از ۶ هزار پروژه توسط بسیج سازندگی کشور و حدود هزار پروژه توسط بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در روستاهای کشور اجرا شده است.
زمین ورزش
۲۱-رشد ۱۹۳ برابری در تجهیز روستاهای کشور به زمینهای مجهز ورزشی (از ۱۲ زمین در سالهای قبل از انقلاب به۲ هزارو ۳۱۸ زمین).
دسترسی به شبکههای تلویزیونی
۲۲-برخورداری ۹۸.۴ درصد جمعیت روستایی از پوشش شبکههای آنالوگ سیما در روستاها (از مبدلهای ۱ کاناله تا ۵ کاناله). در حال حاضر نیز تغییر مبدلهای آنالوگ به مبدل دیجیتال به طور گسترده در حال انجام میباشد.
طرح هادی روستایی
۲۳-تهیه طرح هادی برای ۹۹ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا سال ۱۳۹۵ (۳۷هزار روستا از۳۹ هزارو ۴۰۰ روستا)، حال آنکه پیش از انقلاب هیچگونه طرح توسعهای برای روستاها وجود نداشت.
مسکن روستایی
۲۴-نوسازی و مقاومسازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در کشور از سال ۱۳۸۴ تاکنون که این امر باعث کاهش چشمگیر تلفات انسانی در مخاطرات طبیعی شده است.
۲۵-بازسازی حدود ۱.۵ میلیون واحد مسکونی که در اثر حوادث و سوانح مختلف انسانی (جنگ) و طبیعی (سیل و زلزله و ...) طی ۴۰ سال گذشته از بین رفته بودند، از افتخارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دوره جمهوری اسلامی است.
کارگاههای روستایی
۲۶-تقویت و ایجاد کارگاههای روستایی بر مبنای تولید و فرآوری محصولات و صنایع بومی و سنتی روستاها گام مهمی است که در راستای ارتقاء هویت و شخصیت روستاها و فراهم آوردن اشتغال پایدار برداشته شده است. این اقدام نقش به سزایی در رونق اقتصادی روستاییان، افزایش تعلق خاطر آنها به زادگاه و محل سکونت و مهاجرت معکوس داشته است.
ب) فرهنگی - معنوی
تعداد دانشجویان روستایی
۲۷-تا سال ۱۳۵۵، تعداد دانشجویان روستایی مشغول به تحصیل در دانشگاههای کشور جمعیت۳ هزاو ۷۲۴ نفری را نشان میدهد؛ در حالی که پس از انقلاب اسلامی و تا سال ۱۳۹۰ تعداد دانشجویان روستایی مشغول به تحصیل در دانشگاههای کشور جمعیتی معادل۵۰۳ هزارو ۹۳۸ نفر را شامل می شود.
تغییر مدیریت روستایی
۲۸-تأسیس شوراها و دهیاریها در کشور و تبدیل نظام ارباب رعیتی روستاها به نظام مردم سالاری دینی طی سالهای بعد از انقلاب از افتخارات جمهوری اسلامی میباشد.
ارتقاء امنیت در روستاها
۲۹-امروزه بر خلاف زمان قبل از انقلاب، همه روستاهای کشور به همت نیروی انتظامی و بسیج مردمی به مانند شهرها دارای امنیت کامل هستند.
۳۰-در حال حاضر بالغ بر ۹ هزار پایگاه بسیج روستایی در کشور فعال است، این پایگاهها در زمان مقتضی ضمن همکاری با نیروی انتظامی در راستای تأمین امنیت روستاها، در امور عمرانی و کشاورزی ونیز با روستاییان همکاری دارند و موجبات امنیت پایدار و مردمی را فراهم میکنند.
مشارکتهای سیاسی و اجتماعی روستائیان و عشایر
۳۱-حضور پرشمار روستائیان در جبهههای دفاع مقدس و تقدیم هزاران شهید و جانباز از نقطههای درخشان انقلاب اسلامی در دمیدن روح حماسه و ایمان و ایثار در روستاهای کشور بود.
۳۲-حضور پرشور و پرشمار روستائیان در صحنههای مشارکت سیاسی از جمله انتخاباتهای مختلف همانند شهرنشینان به عنوان یک شهروند با حقوق برابر؛ این در حالی است که در سالهای قبل از انقلاب روستائیان فراموش شده بودند و در روندهای اجتماعی- سیاسی مشارکت فعالی نداشتند.
۳۳- همه روستائیان و عشایر در انتخابات به عنوان یک کنشگر واقعی و اهتمام نظام به این امر با ارسال صندوق رای با بالگرد به دوردستترین روستاها مشارکت داشته اند؛ این درحالی است که در معدود انتخابات برگزار شده در زمان قبل از انقلاب، عمدتا رئیس ایل و عشیره و یا خان روستا تعیین میکرد که روستائیان و عشایر به چه کسی رای دهند.
بخش عشایر
بعد ازانقلاب اسلامی نگاه و توجه ویژهای به جامعه تاثیرگذار عشایر شده و تلاش شده است در جهت ارتقاء هویتی، رفاهی و کارایی آن گامهای اساسی برداشته شود.
الف) زیرساختی و فیزیکی
برخورداری از آب آشامیدنی بهداشتی
۳۴-با تلاشهای دولت جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال ۱۳۹۶، ۷۲ درصد عشایر کشور از آب آشامیدنی بهداشتی بهرهمند شده اند.
برخورداری از برق
۳۵-تا پایان سال ۱۳۹۶، ۶۴ درصد عشایر کشور از نعمت برق برخوردار شده اند.
دسترسی به مخابرات
۳۶-با تلاشهای مجدانه دولت جمهوری اسلامی ۷۶ درصد عشایر کشور تا پایان سال ۱۳۹۶ به مخابرات دسترسی یافته اند.
برخورداری از راههای دسترسی
۳۷-تا پایان سال ۱۳۹۶ و با تلاشهای پیگیرانه دولت جمهوری اسلامی ۹۶ درصد عشایر کشور از راههای دسترسی مناسب جهت کوچ برخوردار شده اند.
تسهیلات و خدمات مذهبی، فرهنگی، آموزشی، ورزشی
برخورداری از مراکز آموزشی
۳۸-۹۱ درصد از جمعیت عشایری کشور تا پایان سال ۱۳۹۶ از مراکز آموزش ابتدایی در داخل عشیره خود بهره مند شده اند.
۳۹-۳۹ درصد از جمعیت عشایری کشور از سال ۱۳۹۶ مجبور نیستند برای استفاده از مراکز آموزش راهنمایی نوجوانان خود را به روستاها یا شهرها بفرستند.
۴۰-۲۱ درصد از جمعیت عشایری کشور تا پایان سال ۱۳۹۶ از مراکز آموزش متوسطه در درون عشیره خود بهره مند شده اند.
۴۱-۶ درصد از جمعیت عشایری کشور تا پایان سال ۱۳۹۶ از مراکز آموزش پیش دانشگاهی بهره مند شده اند.
برخورداری از مراکز مذهبی، فرهنگی و ورزشی
۴۲-با تلاشهای دولت جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال ۱۳۹۶، ۳۷ درصد عشایر کشور از مراکز مذهبی برخوردار شده اند.
زیرساخت نهادی و انسانی
از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در راستای بهبود شرایط روستاهای کشور و ساماندهی وضعیت زندگی عشایر ایجاد نهادهای خدمت رسان و مدیریتی بوده است که در طول این چهل سال هرکدام به واسطه رسالتها، اهداف و وظایف تعریف شده گامهایی بسیار ارزنده در راستای ارتقاء سطح کمی و کیفی روستاها و عشایر برداشته اند. به برکت انقلاب اسلامی و باهدف کمک به روستاییان و عشایر، نهادهای زیر جهت خدمت رسانی تشکیل شدهاند:
الف- زیرساختهای مدیریت روستایی
شوراهای اسلامی روستا
۴۳- شوراهای اسلامی روستا، شوراهایی هستند که در روستاهای ایران با رأی مردم همان حوزه انتخاب میشوند. برخلاف رژیم گذشته که رأی خوانین و کدخداها ملاک بود.
۴۴-تاکید بر شوراها در قانون اساسی و تشکیل شوراهای اسلامی روستایی طی سالهای بعد از انقلاب اسلامی برای اولین بار در تاریخ کشور نماد مردم سالاری دینی است. این درحالی است که با وجود تصویب قانون شورای ده در زمان رژیم سابق، این قانون هیچگاه عملیاتی نشد.
تأسیس دهیاری
۴۵- دهیاری مهمترین و جدیدترین نهادی است که در عرصه مدیریت روستایی ایران شکل گرفته است و به لحاظ جایگاه همتراز با نهاد شهرداری در شهرها میباشد و مدیریت این نهاد بر عهده شخصی به نام دهیار است. این نهاد عمومی غیردولتی بهمنظور اداره امور روستا به صورت خودکفا و با شخصیت حقوقی مستقل در هر روستا تأسیس گردیده است.
۴۶-تا سال ۱۳۹۶ تعداد۳۷هزارو ۴۷ دهیاری در روستاهای کشور راه اندازی شده و ۸۵ درصد جامعه روستایی از خدمات این نهاد بهره مند شدهاند؛ که از این تعداد دهیار،هزارو ۵۲۳ نفر از آنها زن هستند.
ب- زیرساختهای مدیریت کلان روستایی و عشایری
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
۴۷-بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که از ابتکارات و رویشهای انقلاب است، در تاریخ ۲۱ فروردین سال ۱۳۵۸ به فرمان حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به منظور تأمین مسکن محرومان و متولی توسعه و عمران روستاهای کشور و ساخت واحدهای مسکونی شهرها در چارچوب سیاستها و برنامههای دولت جمهوری اسلامی ایران تشکیل گردیده است.
معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری
۴۸-با عنایت به نگاه ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران به روستاها، خصوصاً روستاهای واقع در مناطق دورافتاده و محروم کشور و عزم مسؤولین در ارائه خدمات زیربنایی، آموزشی و ... در این مناطق، با تدبیر عالیترین مقام اجرایی نظام، دفتر امور مناطق محروم کشور در سال ۱۳۶۸ شکل گرفت که از سال ۱۳۹۳ به بعد نیز با عنوان معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری در حال فعالیت میباشد.
سازمان امور عشایر ایران
۴۹-پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل "شورای انقلاب" به موازات سازمان امور عشایر و برای هماهنگی بیشتر و استفاده از پتانسیلهای جامعه عشایری، شورای انقلاب تصویب نامهای را برای "تشکیل شورای عالی عشایر" در وزارت کشور گذراند. در حال حاضر، سازمان امور عشایر ایران با حفظ شکل قبلی خود به عنوان یکی از سازمانهای زیرمجموعه وزارت جهادکشاورزی به فعالیت ادامه می دهد.
ج- زیرساختهای خدماترسان
کمیته امداد امام خمینی (ره)
۵۰-کمیته امداد امام (ره) از جمله اولین نهادهای انقلابی و اسلامی است که پس از گذشت مدت کوتاهی از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ توسط رهبر فقید انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) باهدف ساماندهی و رسیدگی به وضعیت معیشت امور محرومان و نیازمندان کشور بهویژه روستائیان تأسیس شد.
جهاد سازندگی
۵۱-جهاد سازندگی با محوریت محرومیت زدایی در کشور و آبادانی خرابیهای رژیم گذشته به فرمان امام خمینی (ره) در ۲۷ خردادماه ۱۳۵۸ تشکیل شد و یکی از رخدادهای مهم انقلاب اسلامی محسوب میشود که شکلگیری و روند حرکت آن توانست دستاوردها و توفیقات فراوانی را عاید نظام اسلامی ایران کند.
نهضت سوادآموزی
۵۲-سازمان نهضت سـوادآموزی بــرای ریــشهکن کــردن بیسوادی در کــشور در سالهای اولیـه انقـلاب و بـه دسـتور بنیانگذار جمهـوری اسـلامی امـام خمیـنی (ره) شکل گرفت. بر همین مبنا هفتم دیماه سال ۱۳۵۸ تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی باهدف باسواد کردن خیل عظیم بیسوادان کشور صورت گرفت و طی این مدت تا سال ۱۳۹۵، ۴۷۶ هزار و ۱۰۶ نفر تحت پوشش فعالیتهای آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی قرارگرفته اند. (جالب توجه اینکه از این تعداد حدود ۱۹ هزار نفر شامل اتباع خارجی میشود).
قرارگاه پیشرفت و آبادانی
۵۳-ایجاد قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه در راستای تحقق تدابیر و فرمانهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در امر سازندگی، عمران، آبادانی، خدمترسانی و محرومیت زدایی در مناطق دورافتاده و محروم کشور و نیز برقراری امنیت پایدار مردمی، بسترسازی خدمت رسانی بیشتر نظام و استفاده حداکثری از ظرفیتهای استانها از اقدامات اثرگذار بعد از انقلاب است.
بسیج سازندگی
۵۴-طرح بسیج سازندگی حاصل اندیشه والای رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیتالله امام خامنهای (حفظه الله) و از رویشهای خاص انقلاب اسلامی است که در تاریخ هفدهم اردیبهشت هزار و سیصد و هفتاد و نه ، توسط معظم له به منظور هویت بخشیدن و شخصیت دادن به جوانان و برنامه ریزی جهت مشارکت دادن آنان در سازندگی و توسعه عرصههای عمرانی، کشاورزی و منابع طبیعی روستاها و مناطق محروم با همکاری مشترک وزارت جهاد کشاورزی و نیروی مقاومت بسیج اعلام فرمودند.
قرارگاه محرومیتزدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران
۵۵-سپاه در کنار امنیت کشور به دنبال محرومیت زدایی نیز است، قرارگاه محرومیت زدایی از ابتکارات سپاه و حاصل انقلاب اسلامی است که برکات زیادی به دنبال داشته است.
تعاونیهای روستایی
۵۶-راه اندازی تعاونیهای روستایی طی سالهای بعد از انقلاب، به طوری که شبکه تعاونیهای روستایی دارای یبیست هزارو ۹۴۱ شرکت تعاونی روستایی با تعداد اعضای۴ میلیون و ۵۰۰هزارو ۸۶۸ نفر در سطح۵۶ هزارو ۲۵۲ روستا با سرمایهای بالغ بر ۴۴۰ میلیارد ریال بوده که این شرکتها به نوبه خود تعداد ۲۵۶ اتحادیه را در سطح شهرستانها تشکیل می دهند.
تعاونیهای کشاورزی
۵۷-بهمنظور پاسخگویی به نیازهای تخصصی کشاورزان، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از سال ۱۳۶۴ اقدام به تأسیس و توسعه تشکلهای تخصصی تحت عنوان پارکها تعاونی کشاورزی نمود و تاکنون تعداد این تعاونیها به هزارو ۸۷۳ شرکت رسید که در زمینه توسعه کشاورزی این مرزو بوم فعالیت دارند.
صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر
۵۸-ارائه خدمات بیمه اجتماعی به کاهش فقر، بهبود زیر ساختهای اقتصادی و در نتیجه توسعه اقتصادی و اجتماعی بخش کشاورزی، روستایی و عشایر می انجامد. در این راستا، دولت جمهوری اسلامی، با ایجاد صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در جهت کاهش فاصله طبقاتی جمعیت روستایی و شهری، کاهش محرومیت و گسترش عدالت اجتماعی گام مؤثری برداشته است.
شخصیتها و کارشناسان: سردار نعمان غلامی،سردار مجید خراسانی ، مهدی جمشیدی،جلیل بشارتی، احمدرضا زرگر، مهدی زارع، حجت الاسلام محمد علی مطلبی.
نظرات بینندگان
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *