دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه «ادیان و مذاهب»
رفتار صمیمانه نظام جمهوری اسلامی ایران با پیروان ادیان توحیدی، الگوی مطلوبی را از همزیستی مسالمت آمیز به جامعه بشری ارائه کرده است.
هم اکنون در چهل سالگی انقلاب اسلامی، با سه هدف: مقابله با شدت تبلیغات و جنگ روانی دشمن که از همان روزهای نخست انقلاب، بدنبال القاء ناکارآمدی نظام اسلامی بوده و دوم، برای مواجهه هدفمند با حجم عظیم توطئهها از جنگ تحمیلی و تحریم تا ایجاد ترورها در مناطق مختلف کشور و سوم، برای عمل به تکلیفی که امام (ره) برای مشتاقان انقلاب مشخص کرده اند که همانا بازگویی خدمات و برکات انقلاب است؛ ترغیب به معرفی بخشی از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در طول این ۴۰ سال شدیم.
کتاب «گلستان انقلاب» راوی بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و پیشرفتهای ۴۰ ساله ایران است، در تدوین این کتاب از نشستهای تخصصی «شنبههای انقلاب» که طی ۴۱ هفته از اردیبهشت تا بهمن سال ۱۳۹۷ برگزار شده، استفاده شده است. ، بُرشهایی از کتاب ««گلستان انقلاب» را به صورت روزانه منتشر میکند.
برخی از دستاوردهای حوزه " ادیان و مذاهب "
جایگاه ادیان توحیدی در دکترین انقلاب اسلامی
۱- انقلاب اسلامی ایران، ادیان الهی را در جهان زنده کرد.
۱- انقلاب اسلامی ایران، ادیان الهی را در جهان زنده کرد.
۲- جمهوری اسلامی ایران الگوی عینی همبستگی و همدلی بین پیروان ادیان توحیدی است.
۳- اندیشهها و افکار امامین انقلاب، موجب همبستگی و همدلی میان پیروان ادیان توحیدی و نظام جمهوری اسلامی ایران شده است.
۴- دیدارهای متعدد مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) از خانوادههای شهدا، جانبازان و آزادگان اقلیتهای دینی، نمادی از احترام به پیروان ادیان توحیدی در نظام جمهوری اسلامی ایران است.
۵- در دکتریـن انقلاب اسلامی، اختلاف میان پیروان ادیان توحیدی از لحاظ اخلاقـی محکوم است.
۶- در جمهوری اسلامی ایران با وجود حاکمیت دینی، رفتار با اقلیتهای دینی با کمال احترام و محبت میباشد. در حالی که در کشورهای غربی که مدعی بیطرفی دینی هستند همواره تحریکات دینی را در دستور کار خود قرار میدهند.
۷- رفتار صمیمانه نظام جمهوری اسلامی ایران با پیروان ادیان توحیدی، الگوی مطلوبی را از همزیستی مسالمت آمیز به جامعه بشری ارائه کرده است.
۸- کشورهای لیبرال در رفتار با اقلیتهای دینی، به منشور سازمان ملل و قوانین مختلـفی که خود وضع کردهاند، هرگز پایبند نبودهاند ولی جمهوری اسلامی ایران فراتر از این قوانین، بهترین رفتار را با اقلیتهای دینی داشته است.
۹- اعمال خشونت علیه اقلیتهای دینی در کشورهای غربی امری رایج و روزمره است، اما آنان در ایران در صلح و آرامش زندگی میکنند.
۱۰- کشورهای غربی کانون اسلام هراسی، فِرق ضاله و افراطیون دینی هستند ولی نظام جمهوری اسلامی ایران با برگزاری اجلاسهای متعدد بین ادیانی، الگوی تعامل میان پیروان ادیان الهی در جهان است.
۱۱- در طول انقلاب اسلامی پیروان ادیان توحیدی همبستگی خود را با انقلاب اعلام کردند.
۱۲- با پیروزی انقلاب اسلامی، سرزمین ایران همواره محلی برای اخوت بین ادیان توحیدی شده است.
۱۳- اقلیتهای دینی در ایران همواره در عرصههای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حضور فعالی دارند.
۱۴- با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی رعایت حقوق اقلیتهای دینی بر پایه همزیستی مسالمت آمیز به عنوان شـهروند ایرانـی، همـواره مورد توجه بوده است.
۱۵- به رسمیت شناختن حقوق اقلیتهای دینی در قانون اساسی یکی از افتخارات و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران اسـت.
۱۶- بررسی مقایسهای حقـوق اقلیتهای دینی در آمریکا که دائماً در معرض خشونت، زورگیری و آزار و اذیت قرار میگیرند، برجستگی برخورد منصافه و عادلانه جمهوری اسلامی ایران با اقلیتهای دینی را به خوبی نشان میدهد.
۱۷- در جمهوری اسلامی ایران آزادی انجام مراسم و شعائر دینی، امنیت معابد و اماکن مقدسه، حرمت شخصیتهای روحانی، استقلال قضایی، فعالیتهای اقتصادی و آزادی در روابط اجتماعی، به طور مساوی برای همه شهروندان از جمله پیروان اقلیتهای دینی تضمین شده است.
۱۸- حقوقی که برای اقلیتهای دینی در ایران وجود دارد، با تغییر دولتها تغییری نمیکند؛ زیرا این حقوق برخاسته از قانون اساسی جمهوری اسلامی است.
۱۹- جهت ارتقاء حضور اقلیتهای دینی در عرصههای مختلف تصمیم گیری و نیز مشارکت فعال آنان در نظام جمهوری اسلامی ایران، اقدامات اساسی در سطوح محلی و ملی در قالب قوانین اساسی و جاری انجام گرفته است.
۲۰- در جمهوری اسلامی ایران اقلیتهای دینی همچون مسلمانان، از مزایای اقتصادی برخوردارند و مانعی برای فعالیتهای آنان وجود ندارد.
۲۱- قانون اساسی با پذیرش حفظ و استمرار هویت گروههای اقلیت دینی، زمینههای مشارکت عمومی اقلیتهای دینی را در حوزههای انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورای شهر و روستا فراهم ساخته است.
۲۲- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حقوق شهروندی اقلیتهای دینی همچون تساوی در برابر قانون، محفوظ بودن جان، مال، شغل، مسکن، آزادی عقیده، انتخاب شغل، برخورداری از روند عادلانه دادرسی، داشتن تابعیت، مشارکت در اداره امور کشـور را محترم شمرده است.
۲۳- برخلاف کشورهای غربی و بهخصوص آمریکا، که بر ساختن فیلمهای سینمایی با هدف اسلامهراسی و واگرایی میان ادیان اصرار دارند، انقلاب اسلامی در این چهار دهه در تولیدات سینمایی خود به تکریم اقلیتهای دینی و همگرایی با آنان توجه داشته است.
۲۴- حضور و جانفشانی اقلیتهای دینی در جنگ تحمیلی، نشانه علاقه و غیرت آنان نسبت به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران است.
ارتقاء وضعیت حقوق اقلیتهای دینی پس از انقلاب اسلامی
۲۵- اقلیتهای دینی در جمهوری اسلامی ایران از حق حضور نماینده در مجلس شورای اسلامی بهرهمند هستند.
۲۶- اقلیتهای دینی به طور مستمر و بدون هیچگونه محدودیتی با مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارند و میتوانند از طریق آنان، مسائل و مشکلاتشان را مرتفع نمایند.
۲۷- با وجود جمعیت اندک اقلیتهای دینی در کشور آنان دارای ۵ نماینده در مجلس شورای اسلامی هستند. نکته قابل توجه اینکه، ۵ نماینده مذکور حتی اگر جمعیت اقلیتهای ایرانی کمتر از ۳ درصد هم شود، باز هم در تمام دورههای مجلس حضور دارند.
۲۸- طبق قانون اساسی، اقلیتهای دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران از حق تشکیل احزاب، تشکلها و سازمانهای مردم نهاد برخوردار هستند.
۲۹- وجود مدارس اختصاصی برای اقلیتهای دینی در جمهوری اسلامی ایران نشانه بارزی از وجود عدالت تحصیلی برای آنان است.
۳۰- به برکت انقلاب اسلامی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانههای گروهی و تدریس ادبیات آنها در کنار زبان فارسی، در مدارس اقلیتهای دینی آزاد است.
۳۱- امروزه در راستای تحقق برابری و آزادی آموزشی برای همه افراد جامعه، اقلیتهای دینی نیز میتوانند مدارس غیرانتفاعی تأسیس نمایند.
۳۲- در جمهوری اسلامی ایران امتیاز تأسیس آموزشگاه فنی و حرفهای به اشخاص حقیقی یا حقوقی پیرو یکی از اقلیتهای دینی داده شده است.
۳۳- پیروان اقلیتهای دینی از حق ورود به دانشگاه و تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاهی برخوردار هستند.
۳۴- دانشجویان اقلیتهای دینی میتوانند دروس مورد نظر خود را بدون هیچگونه محدودیتی از بین کلیه دروس مندرج در جدول دروس عمومی و معارف اسلامی انتخاب کرده و بگذرانند.
۳۵- به منظور بهبود کیفیت آموزش در مدارس ویژه اقلیتهای دینی، سهمیهای جهت استخدام معلم در نظر گرفته شده است که بیانگر توجه جمهوری اسلامی ایران به حقوق آموزشی آنان میباشد.
۳۶- اقلیتهای دینی میتوانند در محدوده فعالیتهای اجتماعی خود، مراکز و موسسات فرهنگی تأسیس نمایند.
۳۷- پیروان ادیان مسیحی، کلیمی و زرتشتی با داشتن کلیساها، کنیسهها و آتشکدههای متعدد، میتوانند مراسم و آیینهای مذهبی خود را بصورت فردی و جمعی آزادانه برگزار کنند.
۳۸- صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در راستای همبستگی با پیروان ادیان توحیدی، مراسمات مذهبی آنان را پخش میکند.
۳۹- سینمای اخلاقگرای انقلاب اسلامی همواره تولیداتی با موضوع ارج نهادن به اقلیتهای دینی داشته است.
۴۰- عالمان مذهبی اقلیتهای دینی در سایر کشورها نه تنها هیچ محدودیتی برای حضور در ایران و برگزاری مراسمات دینی ندارند، بلکه جمهوری اسلامی ایران برای حضور آنان تسهیلاتی نیز در نظر گرفته است.
۴۱- دانش آموزان اقلیتهای مذهبی شاغل به تحصیل در مدارس عادی، مجاز خواهند بود از اعیاد مذهبی و مناسبتهای ویژه خود استفاده نمایند.
۴۲- در جمهوری اسلامی ایران زندانیان پیروان هر یک از ادیان توحیدی علاوه بر مرخصی پیش بینی شده، میتوانند در اعیاد رسمی خود، مرخصی دریافت نمایند.
۴۳- طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران هر زندانی که پیرو یکی از ادیان رسمی کشور باشد، میتواند در آسایشگاه عمومی یا انفرادی خود یک جلد کتاب آسمانی، کتاب دعا، سجاده نماز جهت انجام فرائض دینی داشته باشد.
۴۴- هر یک از پیروان اقلیتهای دینی میتوانند نماینده مذهبیشان در زندان حضور یافته و در اجرای آداب و مسائل مذهبی، آنان را هدایت و ارشاد نماید.
۴۵- کارمندان اقلیتهای دینی میتوانند علاوه بر مرخصی استحقاقی در موقع مراسم و اعیاد مذهبی خود با استفاده از حقوق و فوقالعادهه ای مندرج در حکم کارگزینی از مرخصی برخوردار شوند.
۴۶- نظام جمهوری اسلامی ایران امکانات و فرصتهایی در راستای برگزاری مراسم اقلیتهای دینی در نظر گرفته است.
۴۷- اقلیتهای دینی در راستای آگاهی جامعه و همکیشان خود دارای روزنامه و ماهنامه خاص خود هستند.
۴۸- اقلیتهای دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران از حق اخذ مجوز چاپ و نشر کتاب برخوردار هستند.
۴۹- اقلیتهای دینی با اخذ مجوز ۱۲ نشریه، مورد حمایت مادی و معنوی جمهوری اسلامی ایران هستند.
۵۰- نخبگان و دانشآموختگان اقلیتهای دینی از امکان اشتغال در پستهای دولتی و دانشگاهی بهرهمند هستند.
۵۱- پس از انقلاب اسلامی تسهیلاتی جهت مرمت و بازسازی اماکن مذهبی - تاریخی اقلیتهای دینی در نظر گرفته شده است.
۵۲- امروزه به برکت انقلاب اسلامی موقوفات، کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی انجمنها و هیئتهای مذهبی مربوط به اقلیتهای دینی از پرداخت مالیات معاف هستند.
۵۳- اقلیتهای دینی میتوانند عضو هیئتهای نظام پرستاری شهرستانها و شورای عالی نظام پرستاری باشند.
۵۴- در نظام جمهوری اسلامی ایران کلیه وقایع مدنی اقلیتها از جمله ازدواج، طلاق و ارث که مهمترین وقایع شخصیه تلقی می
شوند، تابع اصول و قوانین فقهی دین آنهاست.
۵۵- در جمهوری اسلامی ایران معابد اقلیتهای دینی برای یک بار و یک انشعاب از پرداخت حق انشعاب آب، دفع فاضلاب، برق و گاز معاف هستند.
۵۶- کلیساها و معابد اقلیتهای دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران از حقالثبت معاف هستند.
۵۷- پیروان اقلیتهای دینی سردفتر ازدواج و طلاق خاص خود را دارند.
۵۸- اقلیتهای دینی کشور میتوانند مجوز پروانه کارشناسی رسمی دادگستری دریافت کنند.
۵۹- اقلیتهای دینی از اسامی خاص متعلق به زبان خود در نامگذاری محصولات، موسسات و اماکن مربوطه استفاده میکنند.
۶۰- اصناف و کسبه پیروان اقلیتهای دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران میتوانند مجوز فعالیت دریافت نمایند.
۶۱- اقلیتهای دینی از حق خرید و فروش آزادانه و تملک اموال منقول و غیرمنقول برخوردار هستند.
۶۲- پیروان اقلیتهای دینی مانند دیگر افراد جامعه حقوق و مزایای بازنشستگی دریافت مینمایند.
۶۳- پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقلیتهای دینی علاوه بر بودجه و اعتبارات دولتی، از ردیف بودجه اختصاصی نیز بهرهمند هستند.
نقش انقلاب اسلامی در تحقق همدلی و همبستگی با پیروان دین الهی کلیمی
۶۴- علی رغم تعداد بسیار اندک کلیمیان در کشور، طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دارای یک نماینده در مجلس شورای اسلامی هستند.
۶۵- به برکت انقلاب اسلامی، کلیمیان در سراسر کشور دارای ۳۲ انجمن و سازمان مردم نهاد فعال هستند.
۶۶- در نظام جمهوری اسلامی ایران کلیمیان در سراسر کشور دارای حدود ۷۰ کنیسه فعال بوده و آزادانه به انجام مناسک مذهبی خود میپردازند.
۶۷- امروزه کلیمیان در سراسر کشور دارای نشریات تخصصی هستند (افق بینا).
۶۸- کلیمیان در نمایشگاههای کتاب و مطبوعات جمهوری اسلامی ایران محصولات خود را ارائه میکنند.
۶۹- کلیمیان در نظام جمهوری اسلامی ایران از حق تحصیل در مدارس اختصاصی خود بهرهمند هستند.
۷۰- دانشآموزان کلیمی همانند سایر افراد جامعه دارای مدارس غیرانتفاعی هستند.
۷۱- جمهوری اسلامی ایران به خاطر برگزاری آیین و مناسک دینی ویژه کلیمیان، روز شنبه را برای آنها تعطیل اعلام کرده است.
۷۲-کلیمیان ایران در سایه توجهات جمهوری اسلامی ایران دارای کتابخانه تخصصی با بیش از ۲۰ هزار جلد هستند.
۷۳- کلیه اقشار کلیمی در جمهوری اسلامی ایران از تعطیلات رسمی ویژه خود استفاده میکنند.
۷۴- کلیمیان در دوران دفاع مقدس با ۱۱ شهید، ۳۲۸ جانباز و ۳۴ آزاده حضور فعالی داشتند.
۷۵- اعزام پزشک و پرستار به جبهههای نبرد حق علیه باطل از فعالیتهای مهم ستادهای پشتیبانی جبههها از سوی کلیمیان بود.
نقش انقلاب اسلامی در تحقق همدلی و همبستگی با پیروان دین الهی زرتشت
۷۶- علیرغم اندک بودن جمعیت زرتشتیان، این اقلیت دینی دارای یک نماینده در مجلس شورای اسلامی است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیروان زرتشتی نیز عضو شوراهای شهر و روستا شدند.
۷۷- زرتشتیان در قالب انجمنها و سازمانهای مردم نهاد، آزادانه به فعالیتهای مختلف اجتماعی و مدنی در حوزه دینی خود میپردازند.
۷۸- زرتشتیان علاوه بر تهران دارای انجمنهای مختلف در سایر استانهای زرتشتینشین مانند اصفهان، کرمان، یزد، اهواز هستند.
۷۹- با حمایت جمهوری اسلامی ایران زرتشتیان با انتشارات ویژه خود سالانه صدها جلد کتاب در حوزه دینی خود چاپ و منتشر میکنند (مانند انتشارت فروهر، انتشارات چیستی و انتشارات راستی).
۸۰- زرتشتیان همواره در نمایشگاههای ملی و بینالمللی کتاب و مطبوعات جمهوری اسلامی ایران حضور فعالی دارند.
۸۱- چاپ نشریه یکی از حقوق به رسمیت شناخته شدهی زرتشتیان در نظام جمهوری اسلامی ایران است (نشریه، هومن و نشریه اَمرداد).
۸۲- پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعدادی از آتشکدههای زرتشتی در فهرست آثار ملی قرار گرفتهاند (آتشکده تهران، آتشکده یزد.
۸۳- به برکت انقلاب اسلامی امروزه ۱۶ آتشکده فعال در سراسر کشور وجود دارد.
۸۴- زرتشتیان دارای ۳۸ مدرسه اختصاصی در سطح کشور هستند.
۸۵- نظام جمهوری اسلامی ایران حق آزادی آموزش خط دین دبیره اختصاصی زرتشتیان را به آنان داده است.
۸۶- جمهوری اسلامی ایران در راستای همبستگی دینی اجازه برگزاری کنگره بزرگداشت سه هزار سال فرهنگ زرتشتی با حضور میهمانان زرتشتی از سراسر جهان را به آنها داده است.
۸۷- زرتشتیان ساکن در سراسر ایران به صورت آزادانه آئینهای مذهبی خود را بر پا میدارند (جشن سده، مراسم گاهنبار در تخت سلیمان تکاب).
۸۸- زرتشتیان ایران اعم از دانشآموزان، کارمندان و ... میتوانند از تعطیلات ویژه خود استفاده کنند.
۸۹- بر اساس دکترین انقلاب اسلامی مبنی بر برابری حقوق تمام افراد جامعه، پیروان زرتشتی تاکنون به مناصب مختلف دولتی رسیدهاند.
۹۰- با حمایت نظام ج. ا. ا. زرتشتیان همواره نیروهایی نخبه و متهعد به جامعه معرفی میکند (دکتر فرشاد فلاحتی از زرتشتیان ایران مدیر امور بیماریها و مراکز تشخیص درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بهرام بختیاری؛ نخبه مخترع ).
۹۱- انقلاب اسلامی با ارزش قائل شدن برای زرتشتیان نام برخی از خیابانهای شهرهای ایران را به بزرگان دینی و شهدای زرتشتی اختصاص داده است (خیابان زرتشت، کوی زرتشتیان، خیابان شهید فرهاد خادم، خیابان شهید فریدون نژادکی).
۹۲- زرتشتیان با همدلی و همبستگی مثالزدنی در هشت سال جنگ تحمیلی همپای رزمندگان کشور عازم جبهههای جنگ شدند (۳۲ شهید، ۲۰۹ جانباز و ۲۳ نفر آزاده).
۹۳- پس از انقلاب اسلامی به منظور ارج نهادن به شهدای اقلیت دینی همچون دیگر شهدای این مرز و بوم آثار متعددی منتشر شده است (کتاب «جای پای فرهاد» زندگینامه شهید زرتشتی فرهاد خادم که این اثر مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری قرار گرفت).
نقش انقلاب اسلامی در تحقق همدلی و همبستگی با پیروان دین الهی مسیحیت
الف) ارامنه:
۹۴- ارامنه در نظام جمهوری اسلامی ایران در چاپ مجله، روزنامه، هفتهنامه، ماهنامه و فصلنامه آزاد هستند.
۹۵- هفتهنامه آراکس، دو هفتهنامه هویس، فصلنامه پیمان و ... از ارگانهای رسمی ارامنه ایران هستند.
۹۶- به برکت انقلاب اسلامی تاکنون تعدادی از کلیساها و اماکن مقدس مسیحیان توسط سازمان میراث فرهنگی و شهرداری مرمت و بازسازی شدهاند.
۹۷- پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد زیادی از ابنیه مسیحیان در شهرهای مختلف ایران در فهرست آثار ملی قرار گرفتهاند.
۹۸- در دوره جمهوری اسلامی ایران سه کلیسای ارامنه ایران ثبت یونسکو شده است (قرهکلیسا، کلیسای استفانوس مقدس و کلیسای زُر زُر).
۹۹- ارامنه ایران با جمعیت حدود ۱۵۰ هزار نفر قریب به ۳۰۰ کلیسا دارند؛ یعنی به ازای هر ۵۰۰ نفر یک کلیسای ارمنی در ایران وجود دارد.
۱۰۰- برخلاف دوره پهلوی که بسیاری از مدارس ارمنی تعطیل شدند، در نظام جمهوری اسلامی ایران مدارس اقلیتهای دینی رونق گرفتند.
۱۰۱- پس از انقلاب اسلامی دگرگونی اساسی در مدارس ارمنی صورت گرفت و برخلاف رژیم شاهنشاهی به تدریج مدیران مدارس از میان اقلیتهای دینی انتخاب شد.
۱۰۲- پس از انقلاب اسلامی میزان ساعات درسی ارامنه در مدارسشان افزایش یافت.
۱۰۳- در دوران ۴۰ ساله انقلاب اسلامی شرایط آموزش زبان مادری برای ارامنه ایرانی همواره مناسبتر از ارامنه سایر کشورها بوده است.
۱۰۴- امروزه در حدود ۵۰ مدرسه ویژه ارامنه، دروس دینی خاص آنان به زبان مادری تدریس میشود.
۱۰۵- به برکت انقلاب اسلامی مسیحیان ارمنی در انجام مناسک مذهبی خود آزاد و در اعیاد و مناسبتهای ویژه تعطیل هستند.
۱۰۶- در نظام جمهوری اسلامی ایران دانشآموزان و کارمندان ارمنی از تعطیلات خاص خود استفاده میکنند.
۱۰۷- در دوران ۴۰ ساله انقلاب اسلامی بیش از ۹ دوره نشست بین ادیانی با محوریت همبستگی و همدلی ادیان توحیدی در کشور برگزار شده است.
۱۰۸- در نظام جمهوری اسلامی ایران ورزشکاران مسیحی در تیم ملی و باشگاههای ایران حضور گسترده و بدون محدودیتی دارند (ادموند بزیک، آندرانیک تیموریان در فوتبال، آرن داودی چگانی و اوشین ساهاکیان در بسکتبال).
۱۰۹- هنرمندان مسیحی در عرصههای گوناگون هنری همچون سینما، موسیقی، تئاتر، رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران فعالیت برجسته و مستمری دارند (مرحوم زاون قوکاسیان، مرحوم لوون هفتوان، لوریس چکناواریان و ...)
۱۱۰- پس از انقلاب اسلامی بسیاری از خیابانهای کشور به نام شهدا و مفاخر مسیحی نامگذاری شده است (خیابان شهید گاگیک طومانیان، و ...).
۱۱۱- امروزه مسیحیان ارمنی در نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت آزادنه و بدون محدودیت اقتصادی دارند (مانند تولیدی کت و شلوار هاکوپیان).
۱۱۲- مسیحیان با شیعیان در ایام سوگواری ائمه اطهار (ع) همدلی و همنوایی دارند (ارامنه هر ساله ماه محرم در میدان هفتتیر هیئت ثارالله را که متعلق به خود آنها است، فعال میکنند، از برگزاری جشن و شادمانی در این ایام خودداری میکنند و در تاسوعا و عاشورای حسینی هر ساله نذری میدهند).
۱۱۳- مسیحیان کشور در طول ۸ سال دفاع مقدس به اعتبار دلبستگی به میهن دوشادوش هموطنان مسلمان خود اعم از شیعه و سنی در صحنههای دفاع از عزت ایران تاریخسازی کردند.
۱۱۴- آمار شهدای مسیحی اعم از ارمنی و آشوری در جنگ تحمیلی ۹۰ نفر، جانبازان ۲۹۵ نفر و آزادگان مسیحی ۵۸ نفر میباشد.
۱۱۵- ارامنه ایران با تقدیم ۲۰۰ شهید، جانباز و مفقودالاثر بالاترین آمار شهدا و جانبازان را در میان اقلیتهای دینی دارا میباشد. خلیفه ارامنه (شادروان اسقف اعظم آرداک مانوکیان)، از همان نخستین روزهای جنگ تحمیلی با تمام توان خود در خدمت نظام جمهوری اسلامی ایران بود.
۱۱۶- در دوران دفاع مقدس نخستین ستادهای کمکرسانی توسط شورای خلیفهگری در شهرهای تبریز، اصفهان، تهران و ارومیه تشکیل شد.
۱۱۷- به دلیل جنگ تحمیلی، شوراهای سهگانه خلیفهگری ارامنه ایران با انتشار اطلاعیههای رسمی، ارامنه ایران را از برگزاری مراسم جشن سال نو مسیحی بر حذر داشتند.
۱۱۸- دردوران دفاع مقدس ۴۰۰ ارمنی که قبلاً دوران خدمت خود را سپری کرده بودند، به صورت داوطلبانه راهی جبهههای حق علیه باطل شدند.
۱۱۹- هر ساله در دهه فجر مراسم یادبود شهدای مسیحی (مهمانی لالهها) در کشور برگزار میشود.
۱۲۰- درچهار دهه انقلاب اسلامی هر ساله جهت برگزاری آیین مذهبی سالانه مسیحیان جهان در قره کلیسای چالدران امکانات خدماتی و رفاهی فراهم میگردد.
۱۲۱- مسیحیان کشور به صورت آزادانه نسبت به برگزاری آئینهای مذهبی خود اقدام میکنند (برگزاری آئین جهانی باداراک در قره کلیسای چالدران).
ب) آشوری:
۱۲۲- آشوریان در نظام جمهوری اسلامی ایران در چاپ مجله، روزنامه، هفتهنامه، ماهنامه و فصلنامه آزاد هستند.
۱۲۳- به برکت انقلاب اسلامی تاکنون تعدادی از کلیساها و اماکن مقدس آشوریان توسط سازمان میراث فرهنگی و شهرداری مرمت و بازسازی شدهاند.
۱۲۴- پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد زیادی از ابنیه آشوری در شهرهای مختلف ایران در فهرست آثار ملی قرار گرفتهاند.
۱۲۵- تأسیس نهادهایی همچون دانشگاه ادیان و مذاهب، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نشانه اهمیت موضوع تقریب ادیان در جمهوری اسلامی ایران است.
۱۲۶- به برکت انقلاب اسلامی آشوریان کشور در انجام مناسک مذهبی خود آزاد و در اعیاد و مناسبتهای ویژه تعطیل هستند.
۱۲۷- در نظام جمهوری اسلامی ایران دانشآموزان و کارمندان آشوری از تعطیلات خاص خود استفاده میکنند.
۱۲۸- در دوران ۴۰ ساله انقلاب اسلامی بیش از ۹ دوره نشست بین ادیانی با محوریت همبستگی و همدلی ادیان توحیدی در کشور برگزار شده است.
۱۲۹- پس از انقلاب اسلامی بسیاری از خیابانهای کشور به نام شهدا و مفاخر آشوری نامگذاری شده است (شهید آلفرد سرکیس اردوشاهی ).
۱۳۰- آشوریان کشور در طول ۸ سال دفاع مقدس به اعتبار دلبستگی به میهن دوشادوش هموطنان مسلمان خود اعم از شیعه و سنی در صحنههای دفاع از عزت ایران تاریخسازی کردند.
۱۳۱- آمار شهدای مسیحی اعم از ارمنی و آشوری در جنگ تحمیلی ۹۰ نفر، جانبازان ۲۹۵ نفر و آزادگان مسیحی ۵۸ نفر میباشد.
۱۳۲- جامعه ۳۰ هزار نفری آشوریان ۶۵ کلیسا در جمهوری اسلامی ایران دارند. یعنی هر ۴۶۱ نفر یک کلیسا که این آمار در مقایسه با کشورهای دیگر بیسابقه میباشد.
۱۳۳- آشوریان دارای انجمنهای متعدد فرهنگی- اجتماعی در سطح کشور هستند که نشانگر آزادی فعالیتهای مدنی در جمهوری اسلامی ایران میباشد.
۱۳۴- در نظام جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای ادامه تحصیل جوانان آشوری وجود ندارد و مانند هر ایرانی دیگری میتوانند مدارج علمی را طی کنند.
۱۳۵- در دوره جمهوری اسلامی ایران جوانان آشوری برخلاف گذشته که بیشتر به مشاغل فنی و خدماتی روی میآوردند، به تخصصگرایی سوق پیدا کرده اند؛ یعنی دارای مشاغلی هستند که دروس تخصصی آن را در دانشگاهها خواندهاند.
۱۳۶- امروزه به برکت انقلاب اسلامی مدارس تخصصی در زمینه آموزش خط و زبان آشوری وجود دارد.
۱۳۷- با حمایت و همراهی نظام جمهوری اسلامی ایران به طور متناوب اجلاس سراسری جوانان کلیسای شرق آشور ایران در آذربایجان غربی برگزار میشود.
۱۳۸- همه ساله رهبر آشوریان جهان در میان آشوریان کشور نشانگر تعاملات دینی و آزادی فعالیتهای مذهبی این اقلیت دینی در جمهوری اسلامی ایران میباشد.
شخصیتها و کارشناسان: ۱- حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب، احمدرضا مفتاح، مارنرسای بنیامین ۴- اسقف اعظم سرکیس داویدیان، همایون سامهی، سیامک مره صدق،موبد پدرام سروشپور،تاج گوهر خداداد کوچکی،عنایت رضایی پور.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *