صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گردش مالی ۶۵ هزار میلیارد تومانی فراورده‌های آرایشی و بهداشتی در کشور/ سهم یک میلیارد و ۷۰۰ هزار دلاری کالا‌های قاچاق و تقلبی در حوزه آرایشی و بهداشتی

۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰:۰۱
کد خبر: ۴۹۶۹۶۶
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
مدیرکل امور فراورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: گردش مالی فراوده‌های آرایشی و بهداشتی خانوار‌های ایرانی ۴۷ هزار میلیارد، محصولات سلولزی ۸ هزار میلیارد و شوینده‌ها ۱۲ هزار میلیارد تومان است که نشان می‌دهد میزان گردش مالی حوزه آرایشی بهداشتی به حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

به گزارش گروه جامعه عبدالعظیم بهفر در همایش سراسری معاونین غذا و دارو کشور با اشاره به راه اندازی اداره کل آرایشی و بهداشتی در سازمان غذا و دارو پس از چندین سال گفت: تشکیل این اداره کل یکی از ضروریات بود که گردش مالی این حوزه بر اهمیت آن دلالت دارد.

وی با اشاره به مقاله علمی منتشر شده در حوزه مصرف کازمتیک در ایران، اظهار کرد: بر اساس برآورد این مقاله علمی، حجم مارکت فرآورده‌های آرایشی بهداشتی در ایران ۴ میلیارد دلار است. همچنین در این مقاله میزان مصرف لوازم آرایش و بهداشت تا ۴.۵ درصد مخارج خانوار ذکر شده که این میزان در ایتالیا ۳ درصد و در انگلیس و فرانسه ۱.۷ درصد است.

مدیرکل اداره فراورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به گردش مالی ۴۷ هزار میلیارد تومانی فرآورده‌های آرایشی با شامپو خانوار ایرانی، گفت: این میزان در حوزه محصولات سلولزی ۸ هزار میلیارد و شوینده (بدون شامپو)‌ها ۱۲ هزار میلیارد، است که نشان می‌دهد میزان گردش مالی حوزه آرایشی بهداشتی به ۶۵ هزار میلیارد می‌رسد.

وی با اشاره به گستردگی حوزه فراورده‌های آرایشی و بهداشتی در کشور، عنوان کرد: این در حالی است که تا پیش از این به صورت مناسب به این موضوع پرداخته نشده بود، چنانچه علاوه بر مباحث مالی، موضوع سلامت و اشتغال نیز مطرح است.

بهفر با اشاره به تدوین سیاست‌های حوزه فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در سازمان غذا و دارو توضیح داد: تشکیل کارگروه‌های کارشناسی همسان‌سازی و مطابق سازی استاندارد‌ها با استاندارد‌های رایج اتحادیه اروپا در دستور کار قرار گرفت و ارتباط مستقیم با انجمن‌های اتحادیه اروپا در این حوزه ایجاد شد.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد تبدیل پرمارکتینگ به پست مارکتینگ در حوزه فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی عنوان کرد: پایلوت این طرح در قزوین انجام شده است که امیدواریم در سال آینده در سایر استان‌ها نیز اجرایی شود.

مدیرکل اداره فراورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با تأکید بر اینکه قاچاق و تقلب یکی از مباحث جدی و مهم حوزه فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی محسوب می‌شود، گفت: طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رقم تولید این فرآورده ۷۲۲ میلیون دلار، مصرف آن ۲ میلیارد و ۷۱۷ هزار دلار و واردات ۳۹۰ میلیون دلار است که بر این اساس مشخص می‌شود که یک میلیارد ۷۰۰ هزار دلار از این بازار زیر نظر رگولاتوری نیست که می‌تواند قاچاق و یا تقلبی باشد که البته با توجه به افزایش نرخ ارز بحث قاچاق چندان مطرح نیست و بیشتر متوجه حوزه تقلب است.

وی تأکید کرد: باید برای کاهش تقلب به سمت تقویت تولید داخل و تحت نظارت حرکت کنیم که امیدواریم بتوانیم حجم واقعی توان تولید را محاسبه و اعلام کنیم.

بهفر با اشاره به اهمیت حوزه صادرات در حوزه لوازم آرایشی بهداشتی از برگزاری نمایشگاه ایران کازمتیکا در اسفند ماه خبر داد و گفت: این نمایشگاه برای جذب بازار‌های کشور‌های همسایه و حضور تولیدکنندگان داخلی فراورده‌های آرایشی و بهداشتی برگزار خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *