اجرای فرآیند بررسی الکترونیک اسناد بیمهای در بیمارستان هاى دانشگاه علوم پزشکى شهید بهشتی
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری محمد آقاجانی با اشاره به آمادگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای اجرای فرآیند الکترونیکی شدن اسناد به صورت کاملا الکترونیک در بیمارستان هاى این دانشگاه اظهار داشت:به منظور ارتقای بهره وری و کاهش هزینهها کارگروه مدیریت بهره وری از مهر ماه سال ٩٦ به همراه ٦ کمیته متناظر در بیمارستانها فعالیت خود را آغاز کرد که در اولین نسخه سامانه بهبود بهره وری در دی ماه ٩٦ راه اندازی و در نهایت در تیر ماه ٩٧ به سامانه جامعی تحت عنوان سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی تبدیل شد. نسخه دوم این سامانه در شهریور و نسخه سوم در آذر ٩٧ راه اندازی شد.
وی با بیان اینکه فعالیتها و فرایندهای ثبت اطلاعات در این سامانه شناسایی و استانداردسازی شده است، افزود: همچنین یکسان سازی فرایند ثبت خدمات درمانی و دارویی در ١٩ بیمارستان، استاندارد و یکسان شدن کدینگ خدمات درمانی و دارویی، تعریف شاخصهای کلیدی عملکرد، متصل شدن ١١ سامانه و راستی آزمایی از دیگر اقدامات صورت گرفته در سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی است که از آن برای تصمیم گیریها استفاده میشود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی متفاوت بودن HIS، کدینگ و سلیقهای بودن نوع ثبت خدمات را بزرگترین مانع برای تجمیع و تبادل اطلاعات دانست و گفت: در صورتی که این موضوع اصلاح شود میتوان امیدوار بود که در این حوزه موفق شویم.
آقاجانی بیان کرد: در پی بیش از یک سال فعالیت برای ١٧ سرفصل خدمت، ٥ هزار و ٩٧٣ خدمت تشخیصی و درمانی، ٧١ هزار اقلام لوازم پزشکی مصرفی، ٥ هزارو ٢٠٠ نوع دارو در ١٩ بیمارستان دانشگاهی کدینگ واحد تعریف شده است که اگر سایر اقدامات نیز به همین صورت کدگذاری شوند قابلیت دریافت آمار و رسیدگی به اسناد ارتقا پیدا میکند.
وی یکی از دستاوردهای مهم این سامانه را تبادل الکترونیک اسناد عنوان کرد و گفت: امکان دسترسی بر خط به هر سه سطح پرونده به همراه تمام مستندات، انتخاب تصادفی اسناد هر پزشک، فراهم شدن امکان رسیدگی به اسناد به شکل غیر حضوری و در هر لحظه از شبانه روز، امکان تبادل الکترونیک اسناد با سازمانهای بیمه گر پایه از ویژگیهای این سامانه است.