دستاندازی خودروسازان به جیب ملت به روایت عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس
وی افزود: قطعا این فرآیند مبتنی بر هزینههای آزاد و متورمی است که از گذشته بر امر تولید خودرو تحمیل شده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز صنعت خودرو به دلیل هزینههای بعضا فاقد توجیهات اقتصادی، فنی و حتی حقوقی گرفتار تحمیل هزینههای مازاد است و برای جبران این هزینهها قیمت را بدین ترتیب بالا میبرد و به نوعی هزینهای تحمیل شده غیر موجه خود را از مردم مطالبه میکند.
نجفی اظهار داشت: اینکه ما در یک کالایی که حالت انحصاری داشته است، نظام قیمت گذاری را از شورای رقابت بگیریم و محوریت آن را به وزارت صمت بدهیم به نظر یک بی عدالتی دیگر رقم زدهایم. چرا که صنعت خودرو سازی کشور ذی نفعان متنوع و متکثری دارد که منافع آنها بعضا در تضاد و تعارض است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچینن اینکه ما بیاییم وزات صمت را به عنوان ذینفع بدانیم ومسئولیتهایی از جمله بنگاهداری و راهبری، تنظیم بازار و قیمت گذاری خودرو را به او بسپاریم کار غیر اصولی کردهایم و قطعا نتیجه اتخاذ شده هم نادرست خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه ما اساساً به دلایل مبنایی افزایش قیمت خودرو نپرداختهایم، گفت: در نتیجه این نگاه، خودروسازان فرصتی پیدا کردهاند تا از جیب و فشار بر مردم یک دوره دیگر بتوانند با همان سبک و سیاق قبل راه خود را طی کنند؛ راهی که به اعتقاد بنده تغییر ماهوی در بهبودی شرایط در آن دیده نمیشود.
نجفی با بیان اینکه صنعت خودرو سازی کشور میتواند یکی از پیشرانهای مهم اقتصادی کشور باشد اظهار داشت: باید با یک برخورد اصولی هم بار مازاد را از دوش مصرف کنندگان برداریم و هم صنعت خودرو را پیشرو کنیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر مسئله ۵ درصدی، ملاک نیست، مسئله این است خودروسازان از یک قیمتهایی پایین دست به افزایش قیمت خودرو تا ۵ درصد حاشیه بازار زدهاند و مفهوم این رفتار این است که خودروسازان حتی هیجانات این بازار را هم در کنترل خودشان دارند.
این نماینده مجلس گفت: زمانی ما میتوانیم از قیمت بازار صحبت کنیم که شرایط، یک شرایط کاملا رقابتی باشد در غیر این صورت در شرایط عرضه و تقاضای نامناسب نمیتوان امیدوار به قیمت ثابت و روشن خود رو بود.