تکیه به توان داخلی بهترین راهکار خلق ثروت است
به گزارش گروه جامعه ، این نشست به همت انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی و به میزبانی شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) و با حضور مجدالدین، مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص کانونها، افندیزاده، قائممقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، بهرهدار، رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی، فاضل، رئیس دانشکده راهآهن و کانون دانش، صنعت و بازار، نوبخت، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو، محمد رجبی، مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا و علی امام، مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) برگزار شد.
در ابتدای این جلسه فاضل، رئیس دانشکده راهآهن و کانون دانش، صنعت و بازار با اشاره به اینکه ایجاد زمینه مساعد در خصوص به کارگیری توان داخلی برای تعمیرات و نگهداری ارز در داخل و جلوگیری از خروج آن و همچنین ایجاد زمینه مساعد در اشتغال مستقیم و غیر مستقیم مهمترین برنامههای این کانون به شمار میآید، گفت: تلاش داریم تا ضمن شناسایی چالشها، بین ارگانهای مختلف همگرایی و همافزایی ایجاد کنیم تا با کمک دانشگاه، شاهد توسعه بازار و صنعت حمل و نقل ریلی شهری باشیم.
وی ادامه داد: ساماندهی و رتبهبندی موثر انجمنهای علمی و شرکتهای دانش بنیان و موسسات پژوهشی غیردولتی و حمایت از ارجاع کار به آنها براساس راهبردهای ملی ارائه شده در نقشه جامع علمی کشور مهمترین اهداف ما در کانون دانش، صنعت و بازار محسوب میشود.
بهرهدار، رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی و نایب رئیس کانون دانش، صنعت و بازار نیز در ادامه با تاکید بر نقش پر رنگ NGOها در دانش محور کردن همه فعالیتها در کشور، بیان داشت: باید از توان تخصصی، فنی و ظرفیتهای سازمانهای مردم نهاد استفاده بهینهای داشته باشیم چرا که این مجموعهها قادر به برقراری ارتباط با خارج از کشور و تامین نیازهای داخلی هستند.
به گفته بهرهدار، NGOها فارغ از حساسیتهای سازمانی قادر به ارایه بهترین خدمات مشاورهای به دستگاههای اجرایی کشور هستند، بنابراین باید از ظرفیتهای آنها در راستای بهبود تصمیمسازیها در بخشهای مختلف بهره گرفته شود.
افندیزاده، قائممقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و رئیس پنل اولین نشست هماندیشی مدیران دستگاههای اجرایی، تولیدکنندگان، سازندگان، پیمانکاران، مشاوران و طراحان حمل و نقل ریلی شهری نیز در ادامه با بیان اینکه در بخش صنعت؛ دارای تجربیات بسیار گرانقدری هستیم، گفت: باید با کمک دانشگاه و همکاری بازار از این تجربیات در راستای برطرف کردن نیازهای کشور در بخش ریلی کمک بگیریم.
به گفته افندیزاده، "کانون دانش، صنعت و بازار"، از پتاسیل قوی برخوردار است که میتواند با دستیابی به سطح دانش و مهارت نیروی کار کشور متناسب با معیار جهانی و در جهت پاسخگویی به نیازهای جامعه و بازار کار داخلی و بینالمللی حرکت کند.
علی امام، مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) نیز در ادامه این نشست در خصوص بومیسازی قطعات و محصولات حمل و نقل ریلی شهری به ارایه توضیحاتی پرداخت وتصریح کرد: امروزه نقش حمل و نقل ریلی در توسعه پایدار امری اجتناب ناپذیر است چرا که این بخش سهم مهمی در تولید ناخالص داخلی و رشد زیرمجموعههای اقتصادی کشور دارد؛ بنابراین باید با داخلیسازی در زمینه تکنولوژیهای سختافزاری و نرمافزاری در راستای توسعه حمل و نقل ریلی گام برداریم.
وی در عین حال با اشاره به ضرورت تفکیک بومیسازی واقعی و مجازی، بیان داشت: باید از شرایط به وجود آمده در کشور بهره گرفته و تهدیدها و تحریمهای دشمنان را به فرصتی برای رشد و توسعه تبدیل کنیم.
مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو)، با اشاره به دو و نیم میلیون سفر روزانه با وسیله حمل و نقل ریلی در شهر تهران، گفت: این امر حساسیتهای زیادی را در حفظ سلامت و ایمنی شهروندان ایجاد کرده است، بنابراین لازم است در بومیسازی تجهیزات و قطعات مربوط به حمل و نقل ریلی، کیفیت محصولات نیزمورد توجه قرار گیرد.
وی به ضرورت راهاندازی آزمایشگاه مرجع از سوی دولت برای تست محصولات و تولیدات داخلی در حمل و نقل ریلی شهری اشاره و خاطر نشان کرد: این امر منجر به آن میشود که در مرحله ساخت و کنترل تجهیزات دچار کوچکترین مشکل و مسالهای نشویم.
امام اظهار امیدورای کرد: اولین نشست هماندیشی مدیران دستگاههای اجرایی، تولیدکنندگان، سازندگان، پیمانکاران، مشاوران و طراحان حمل و نقل ریلی شهری سرآغازی برای ارتباطات هرچه بیشتر این بخشها و مجموعهها در راستای برون رفت از مسایل و مشکلات و همچنین توسعه بومیسازی حمل و نقل ریلی شهری در زمینههای ساختمانی و تجهیزاتی باشد.
همچنین نوبخت، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو نیز با اشاره به ضرورت افزایش سهم بومیسازی در مترو، گفت: کانون "دانش، صنعت و بازار" زمینه مناسبی را برای تولیدکنندگان فراهم کرده است و امیدواریم بازار رقابتی در بخش حمل و نقل ریلی شهری فراهم شود تا شاهد توسعه این صنعت در کشور باشیم.
نوبخت ادامه داد: متروی تهران از دانش کافی در زمینه بهرهبرداری برخوردار است و تلاش ما حمایت از تولیدات داخلی است.
محمد رجبی، مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا نیز با اشاره به اینکه باید مشوقهای لازم را برای جلب سرمایهگذاران فراهم شود، گفت: متاسفانه در این زمینه نگاه یکپارچهای از سوی دستاندرکاران وجود ندارد.
مجدالدین، مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص کانونها نیز با تاکید بر اینکه در تمامی بخشها باید تکیه ما به توان داخلی باشد، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: ما در رستاخیز علمی به سر میبریم که باید آن را تمدنساز کنیم و این تمدنسازی رخ نمیدهد مگرتوسط فنآوران، خبرگان و دلسوزان جامعه.
وی با اشاره به اینکه نهضت علمی ما از دهه سوم پیروزی انقلاب اسلامی شروع شده است، افزود: ما از نظر علمی و فناوری در جایگاه ارزشمندی قرار داریم، اما متاسفانه توان اقتصادی ما به این اندازه رشد نکرده است.
وی تصریح کرد: همکاری و تعامل دانشگاه، بازار و صنعت؛ میتواند منجر به خلق ثروت در داخل و خارج از کشور شود.