الزام اپراتورها به ارائه سیمکارت کودک/ نصب سامانههای اندازهگیری تشعشعات در ۷۰ نقطه از تهران/ موفقیت بیش از ۹۰۰ هزار ترابردپذیری در کشور
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: راهاندازی و نصب ایستگاههای اندازهگیری تشعشعات غیر یونساز یکی از اقداماتی بود که برای حمایت از حقوق مردم در فضای ICT در نظر گرفته شده،شدت میدان امواج الکترومغناطیسی را اندازهگیری و در صورتی که در هر نقطهای شدت تشعشع امواج از حد استاندارد بالاتر رود، بلافاصله به اپراتورها و منابع تشعشعی تذکر داده و سپس اقدامات لازم صورت میگیرد.
با توجه به موفقیتهای چشمگیر این سازمان در سالهای اخیر به گفتوگو با حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به گفتگو پرداختیم.
میزان: تعرفه گذاری یکی از وظایف مهم این سازمان است، در حوزه اصلاح نظام تعرفهگذاری اینترنت، تلفن ثابت و همراه چه اقداماتی صورت گرفته است؟
فلاح جوشقانی: به منظور شفافیت، سادهسازی و برقراری عدالت تعرفهای، نظارتپذیری بهتر و پایهگذاری نظام تعرفهای علمی، اصلاح نظام تعرفهگذاری در بخش اینترنت، تلفن ثابت و تلفن همراه در مراحل مختلف مورد توجه بوده و از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مقررات متفاوتی در حوزههای اینترنت شرکت ارتباطات زیرساخت، انتقال، دسترسی اینترنت ثابت (ADSL)، دسترسی تلفن همراه (دیتا)، تعرفه تلفن ثابت و همراه به تصویب رسیده است.
میزان: تعرفه گذاری یکی از وظایف مهم این سازمان است، در حوزه اصلاح نظام تعرفهگذاری اینترنت، تلفن ثابت و همراه چه اقداماتی صورت گرفته است؟
فلاح جوشقانی: به منظور شفافیت، سادهسازی و برقراری عدالت تعرفهای، نظارتپذیری بهتر و پایهگذاری نظام تعرفهای علمی، اصلاح نظام تعرفهگذاری در بخش اینترنت، تلفن ثابت و تلفن همراه در مراحل مختلف مورد توجه بوده و از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مقررات متفاوتی در حوزههای اینترنت شرکت ارتباطات زیرساخت، انتقال، دسترسی اینترنت ثابت (ADSL)، دسترسی تلفن همراه (دیتا)، تعرفه تلفن ثابت و همراه به تصویب رسیده است.
در بخش اینترنت زیرساخت، با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال ۹۲ تعرفه اینترنت زیرساخت در مرحله اول ۲۰ درصد کاهش یافت و در سال ۹۵ با تغییر مدل از خطی به غیرخطی و کاهش بیش از ۵۰ درصدی در حجمهای بالا، بازار اینترنت زیرساخت تغییر کرده و امکان خرید عمده و فروش به لایههای پائین برای سایر اپراتورها مانند FCPها نیز فراهم شد. این اقدامات، زمینه رقابت با شرکت ارتباطات زیرساخت در لایههای پائین را شکل داد.
در بخش انتقال، کاهش ۲۰ درصدی تعرفه در سال ۹۲ و تغییر مدل در سال ۹۵ در بخش انتقال نیز تاثیرگذار بوده و در پایان سال ۹۵، زمینه کاهش ۲۰ درصدی دیگری را در تعرفه انتقال زیرساخت فراهم کرد و این کاهش در تعرفه انتقال شرکت مخابرات ایران نیز به شرط انعقاد قراردادهای دوساله عملیاتی شد.
در بخش دسترسی ثابت ADSL، همزمان با بخش انتقال و اینترنت زیرساخت، در حوزه دسترسی اینترنت ثابت ADSL نیز کاهش ۲۰ درصدی سال ۹۲ و کاهش ۲۰ درصدی سال ۹۵ اعمال شد و رویکرد تعیین تعرفه غیرحجمی مورد توجه قرار گرفت. علاوه بر این کاهش ها، برای استفاده از ترافیک داخلی کاهش ۵۰ درصدی نیز در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پیشبینی و تصویب شد.
میزان: در جهت ارتقای پروانه اپراتورهای تلفن همراه به نسل ۳ و بالاتر چه اقداماتی صورت گرفته است؟
فلاح جوشقانی: رشد بیوقفه و فراگیر شدن نسلهای بالاتر تلفن همراه و خدمات روزافزون مبتنی بر آنها، نیاز به پهن باند را بیش از پیش الزامی و سهم حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را در میزان رشد و پیشرفت کشور دو چندان نموده است. بر همین اساس از سال ۱۳۹۳ با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و بررسی جوانب مختلف موضوع و پس از پایان دوره حفاظت پروانه اپراتور تلفن همراه رایتل، "اصول حاکم بر ارتقاء پروانه فعالیت اپراتورهای تلفن همراه" در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شد.
میزان: در جهت ارتقای پروانه اپراتورهای تلفن همراه به نسل ۳ و بالاتر چه اقداماتی صورت گرفته است؟
فلاح جوشقانی: رشد بیوقفه و فراگیر شدن نسلهای بالاتر تلفن همراه و خدمات روزافزون مبتنی بر آنها، نیاز به پهن باند را بیش از پیش الزامی و سهم حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را در میزان رشد و پیشرفت کشور دو چندان نموده است. بر همین اساس از سال ۱۳۹۳ با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و بررسی جوانب مختلف موضوع و پس از پایان دوره حفاظت پروانه اپراتور تلفن همراه رایتل، "اصول حاکم بر ارتقاء پروانه فعالیت اپراتورهای تلفن همراه" در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شد.
در پی ارتقاء و اصلاح پروانه فعالیت اپراتورهای موجود تلفن همراه، طرحهایی نظیر طرح رومینگ ملی، طرح ترابردپذیری شمارههای تلفن همراه، یکنواخت شدن شمارهگذاری و تعرفهها، افزایش رقابت بین اپراتورها، بهبود کیفیت و مناسب شدن تعرفه خدمات محقق شده و تعداد مشترکین اینترنت پرسرعت سیار افزایش یافته است.
میزان: مواردی شامل تصویب مقررات تفکیک ترافیک داخل از خارج و تدوین ضوابط صیانت از کودک و نوجوان در خدمات تلفن همراه از اهداف مهم نام برده شده، در این خصوص بیشتر توضیح بفرمایید.
فلاح جوشقانی: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، با توجه به آمادگیهای ایجاد شده در کشور، در راستای تحقق الزامات مصوب شبکه ملی اطلاعات برای اعمال سرعت و تعرفه متفاوت ترافیک داخل و بینالملل، موضوع تعرفه تفکیک ترافیک داخل و بینالملل را تصویب کرد.
میزان: مواردی شامل تصویب مقررات تفکیک ترافیک داخل از خارج و تدوین ضوابط صیانت از کودک و نوجوان در خدمات تلفن همراه از اهداف مهم نام برده شده، در این خصوص بیشتر توضیح بفرمایید.
فلاح جوشقانی: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، با توجه به آمادگیهای ایجاد شده در کشور، در راستای تحقق الزامات مصوب شبکه ملی اطلاعات برای اعمال سرعت و تعرفه متفاوت ترافیک داخل و بینالملل، موضوع تعرفه تفکیک ترافیک داخل و بینالملل را تصویب کرد.
براساس این مصوبه اپراتورهای ارائهدهنده خدمات دسترسی اعم از دارندگان پروانه حوزه ثابت و یا همراه موظف شدند تا پایان دی ماه ۱۳۹۵ امکان تفکیک ترافیک داخل از ترافیک بینالملل را برای همه کاربران ایجاد کنند به نحوی که امکان اعمال تعرفه و سرعت متفاوت فراهم شود. منظور از ترافیک داخل، هر ترافیک با میزبانی داخلی است.
همچنین تدوین ضوابط صیانت از کودک و نوجوان در خدمات تلفن همراه باند پهن و الزام اپراتورها به ارائه سیمکارت کودک صورت گرفته است.
توسعه نسلهای بالاتر تلفن همراه فرصتهای بینظیری را برای جهش اقتصادی کشور فراهم کرده و در پی آن امکان بهرهمندی از خدمات جدید در حوزههائی همچون سلامت، آموزش، اشتغال و ... بصورت گسترده برای همه ردههای سنی جامعه فراهم شده است. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به منظور بهرهمندی مفید از این امکان و پرهیز از مخاطرات احتمالی در حوزه خدمات تلفن همراه باند پهن با توجه به نقشه مهندسی فرهنگی کشور و با تاکید ویژه بر استحکام، دوام و تعادل خانوادهها "ضوابط صیانت از کودکان و نوجوانان در خدمات تلفن همراه پهن" را تصویب کرد.
براساس این ضوابط اپراتورهای تلفن همراه ملزم شدند سیمکارت کودک و نوجوان را با قابلیت دسترسی به بستههای خدماتی جذاب تلفن همراه باند پهن متناسب با این ردههای سنی ارائه کنند. سیمکارتهای کودک و نوجوان به گونهای طراحی شدهاند که امکان اعمال برخی مدیریتها برای استفاده کودکان و نوجوانان از یک یا چند دسته از خدمات تلفن همراه شامل خدمات صوت، تلفن تصویری، پیام کوتاه، پیام چندرسانهای و اینترنت را برای والدین فراهم کند.
در این نوع از سیمکارتها هرگونه تغییر در قابلیتهای سیمکارت مانند محدودیت در دسترسی به برخی خدمات یا اضافهکردن برخی قابلیتها فقط از طریق مشترک امکانپذیر است.
میزان: در راستای صدور پروانه فعالیت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات چه اقداماتی صورت گرفته است؟
فلاح جوشقانی: در این راستا نیز اقدامات متعددی همچون ساماندهی و تجمیع پروانهها از طریق ۲ روش اعطای پروانه ایجاد و بهرهبرداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP)ها و اعطای پروانه ارائه خدمات ارتباطی ثابت (Servco)، اعطای پروانه اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO)، اعطای پروانه رادیو ترانک عمومی، صدور پروانه ایجاد و بهرهبرداری شبکه بیسیم برای ارائه خدمات عمدهفروشی، اعطای پروانه اپراتور اول و دوم پستی کشور صورت گرفته است.
میزان: در زمینه حمایت از صاحبان صنایع، منابع و مهارتهای داخلی چه اقداماتی صورت گرفته است؟
فلاح جوشقانی: در این بخش اقداماتی شامل اعتباردهی به آزمایشگاه تایید نمونه و تشکیل کمیته تشخیص و ارزیابی آئیننامه اجرایی حمایت از صاحبان صنایع و منابع و مهارتهای داخل کشور در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفته است.
میزان: اندازهگیری تشعشعات به عنوان یکی از اقدامات مهم به شمار میرود، در این حوزه در چه سطحی قرار داریم؟
فلاح جوشقانی: راهاندازی و نصب ایستگاههای اندازهگیری تشعشعات غیر یونساز یکی از اقداماتی بود که برای حمایت از حقوق مردم در فضای ICT در نظر گرفته شده که این ایستگاهها براساس استانداردهای تشعشعی امواج الکترومغناطیسی تدوین شده که از سوی کمیسیون بینالمللی حفاظت در برابر اشعه غیر یونیزان (ICNIRP)، شدت میدان امواج الکترومغناطیسی را اندازهگیری و در صورتی که در هر نقطهای شدت تشعشع امواج از حد استاندارد بالاتر رود، بلافاصله به اپراتورها و منابع تشعشعی تذکر داده و سپس اقدامات لازم صورت میگیرد.
میزان: در راستای صدور پروانه فعالیت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات چه اقداماتی صورت گرفته است؟
فلاح جوشقانی: در این راستا نیز اقدامات متعددی همچون ساماندهی و تجمیع پروانهها از طریق ۲ روش اعطای پروانه ایجاد و بهرهبرداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP)ها و اعطای پروانه ارائه خدمات ارتباطی ثابت (Servco)، اعطای پروانه اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO)، اعطای پروانه رادیو ترانک عمومی، صدور پروانه ایجاد و بهرهبرداری شبکه بیسیم برای ارائه خدمات عمدهفروشی، اعطای پروانه اپراتور اول و دوم پستی کشور صورت گرفته است.
میزان: در زمینه حمایت از صاحبان صنایع، منابع و مهارتهای داخلی چه اقداماتی صورت گرفته است؟
فلاح جوشقانی: در این بخش اقداماتی شامل اعتباردهی به آزمایشگاه تایید نمونه و تشکیل کمیته تشخیص و ارزیابی آئیننامه اجرایی حمایت از صاحبان صنایع و منابع و مهارتهای داخل کشور در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفته است.
میزان: اندازهگیری تشعشعات به عنوان یکی از اقدامات مهم به شمار میرود، در این حوزه در چه سطحی قرار داریم؟
فلاح جوشقانی: راهاندازی و نصب ایستگاههای اندازهگیری تشعشعات غیر یونساز یکی از اقداماتی بود که برای حمایت از حقوق مردم در فضای ICT در نظر گرفته شده که این ایستگاهها براساس استانداردهای تشعشعی امواج الکترومغناطیسی تدوین شده که از سوی کمیسیون بینالمللی حفاظت در برابر اشعه غیر یونیزان (ICNIRP)، شدت میدان امواج الکترومغناطیسی را اندازهگیری و در صورتی که در هر نقطهای شدت تشعشع امواج از حد استاندارد بالاتر رود، بلافاصله به اپراتورها و منابع تشعشعی تذکر داده و سپس اقدامات لازم صورت میگیرد.
در حال حاضر در ۷۰ نقطه شهر تهران و ۱۸ نقطه در شهر شیراز سامانههای اندازهگیری تشعشعات غیر یونساز نصب و راهاندازی شده است.
همچنین در بخش افزایش سطح موثر پایش جغرافیایی طیف فرکانس نیز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به منظور استفاده بهینه از طیف فرکانسی- به عنوان یکی از منابع کمیاب ملی- مدیریت و کنترل فضای فرکانسی کشور در قالب طرح جامع مانیتورینگ طیف، سایتهای پایش و جهتیاب رادیویی را ایجاد و راهاندازی کرد. تا پایان سال ۱۳۹۲ تعداد سایتهای پایش و جهتیاب فرکانس رادیوئی در کشور، ۷۰ سایت بوده است که با بهرهبرداری از ۳۲ سایت دیگر تا پایان سال ۱۳۹۵ در شهرهای ارومیه، مراغه، زاهدان، میانه، جلفا، خرمآباد، اردبیل، ایلام، لاهیجان، مشهد، لار، کرج، کرمان، بم، یزد، بندرلنگه، ابهر، خزرآباد، ایلام، جاسک، ابوموسی و بیرجند، سطح موثر پایش جغرافیایی طیف فرکانس از ۴۲% در سال ۱۳۹۲ به ۶۱% در آذر ۱۳۹۷ افزایش یافته است.
میزان: اجرای طرح رومینگ ملی در شبکههای تلفن همراه در چه سطحی قرار دارد؟
فلاح جوشقانی: رومینگ ملی خدمتی است که با استفاده از آن، یک اپراتور، خدمات شبکه خود را در اختیار مشترکین اپراتورهای دیگر قرار میدهد. در این حالت هنگامی که مشترک تلفن همراه از محدوده سرویسدهی شبکه اپراتور خود خارج میشود، به صورت خودکار امکان برقراری تماس و دریافت خدمات تعریف شده را از طریق شبکه سایر اپراتورها دارد.
میزان: اجرای طرح رومینگ ملی در شبکههای تلفن همراه در چه سطحی قرار دارد؟
فلاح جوشقانی: رومینگ ملی خدمتی است که با استفاده از آن، یک اپراتور، خدمات شبکه خود را در اختیار مشترکین اپراتورهای دیگر قرار میدهد. در این حالت هنگامی که مشترک تلفن همراه از محدوده سرویسدهی شبکه اپراتور خود خارج میشود، به صورت خودکار امکان برقراری تماس و دریافت خدمات تعریف شده را از طریق شبکه سایر اپراتورها دارد.
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به منظور سرعت بخشیدن به توسعه و ارتقای کیفی خدمات تلفن همراه، کاهش قیمت تمام شده برای مشترک و استفاده هرچه بهتر از زیرساختهای موجود، مصوبه "اصول حاکم بر ارائه خدمات رومینگ ملی در کشور" را در اسفند ماه ۱۳۹۲ بازنگری و اصلاح کرد. براساس این مصوبه، اپراتورهای تلفن همراه موظف شدند خدمات رومینگ ملی را درصورت درخواست اپراتور دیگر در اختیار آنها قرار دهند.
در خرداد ماه ۱۳۹۳، فاز اول این طرح استفاده متقابل از شبکههای تلفن همراه (رومینگ ملی) بین اپراتور رایتل با اپراتورهای همراه اول و ایرانسل به بهرهبرداری رسید. با اجرای این طرح مشترکان دارنده سیمکارت رایتل در نقاط فاقد پوشش این اپراتور در هزار و ۱۶۹ شهر و نیز در جادههای اصلی میتوانند از سرویسهای صوتی، پیامک و اینترنت همراه اپراتورهای همراه اول و ایرانسل استفاده کنند.
در پی گسترش رومینگ ملی و الزام تمام اپراتورهای تلفن همراه به ارائه این خدمات، سطح پوشش تلفن همراه برای مشترکان افزایش یافته است.
میزان: طرح ترابرد پذیری یکی دیگر از وظایف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به شمار میرود، در این خصوص بشتر توضیح بفرمایید.
فلاح جوشقانی: ترابرد یا انتقال شماره تلفن همراه، قابلیتی است که به کاربران امکان میدهد بتوانند با حفظ شماره، اپراتور تلفن همراه خود را تغییر دهند. به زبان سادهتر مشترکین برای تغییر اپراتور خود، نیازی به تغییر شماره تلفن همراه ندارند.
میزان: طرح ترابرد پذیری یکی دیگر از وظایف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به شمار میرود، در این خصوص بشتر توضیح بفرمایید.
فلاح جوشقانی: ترابرد یا انتقال شماره تلفن همراه، قابلیتی است که به کاربران امکان میدهد بتوانند با حفظ شماره، اپراتور تلفن همراه خود را تغییر دهند. به زبان سادهتر مشترکین برای تغییر اپراتور خود، نیازی به تغییر شماره تلفن همراه ندارند.
با اجرای این طرح ترابردپذیری شمارههای تلفن همراه، زمینهای فراهم شد تا مشترکین براساس هزینه، کیفیت، تنوع خدمات و پوششدهی اپراتورها بتوانند بدون نیاز به تغییر شماره از سرویسهای جذاب و کاربردی سایر اپراتورهای تلفن همراه استفاده کنند. طرح ترابردپذیری شمارههای تلفن همراه از شهریور سال ۱۳۹۵ بطور رسمی در کشور مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
از ابتدای اجرای طرح ترابردپذیری تا پایان آذر سال ۹۷ یک میلیون و ۶۷۸ هزار و ۳۳ مشترک تلفن همراه برای ترابرد شماره خود اقدام کردهاند که از این تعداد ۹۰۶ هزار و ۸۸۷ مشترک موفق شدند اپراتور خود را تغییر دهند.
میزان: در بخش سامان دهی سیم کارتها بی هویت به عنوان یکی از معضلات حال حاضر چه برنامههای دارید؟
فلاح جوشقانی: طرح ساماندهی سیمکارتهای فاقد هویت در سه مرحله از سوی رگولاتوری انجام پذیرفت که در مرحله اول این طرح با مشارکت اپراتورهای تلفن همراه نسبت به دریافت کد ملی تمامی مشترکان تلفن همراه در کشور اقدام شد و در مرحله دوم با توجه به اینکه افراد حقیقی از نظر قانونی نمیتوانند بیش از ۱۰ سیمکارت داشته باشند به تمامی مشترکان این سیمکارتها، پیامکی ارسال شد تا با مراجعه به امور مشترکان اپراتور خود، سیمکارتهای فعال مورد نیاز خود را اعلام کنند.
میزان: در بخش سامان دهی سیم کارتها بی هویت به عنوان یکی از معضلات حال حاضر چه برنامههای دارید؟
فلاح جوشقانی: طرح ساماندهی سیمکارتهای فاقد هویت در سه مرحله از سوی رگولاتوری انجام پذیرفت که در مرحله اول این طرح با مشارکت اپراتورهای تلفن همراه نسبت به دریافت کد ملی تمامی مشترکان تلفن همراه در کشور اقدام شد و در مرحله دوم با توجه به اینکه افراد حقیقی از نظر قانونی نمیتوانند بیش از ۱۰ سیمکارت داشته باشند به تمامی مشترکان این سیمکارتها، پیامکی ارسال شد تا با مراجعه به امور مشترکان اپراتور خود، سیمکارتهای فعال مورد نیاز خود را اعلام کنند.
سپس در مرحله سوم سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین تلفن همراه راهاندازی شد که در این سامانه تمامی مشترکین تلفن همراه که حداقل یک سیمکارت به نام خود داشته و کد ملیشان در بانک اطلاعاتی اپراتور تامینکننده سیمکارت ثبت شده است میتوانند با مراجعه به این سامانه از تعداد سیمکارتهایی که به نام آنها در اپراتورهای مختلف تلفن همراه ثبت شده است مطلع شوند. با ایجاد این سامانه طی سال ۱۳۹۵ در حدود ۳۰ میلیون سیمکارت با هویت ناقص در کشور سامان دهی شد.
میزان: در خصوص سامانه استعلام تعداد سرویسهای مشترکین اپراتورهای مخابراتی بیشتر توضیح بفرمایید؟
فلاح جوشقانی: براساس قانون مسئولیت تخلفات اتفاق افتاده از طریق شمارههای تلفن همراه بعهده مالک سیمکارت است. پس از ساماندهی سیمکارتهای با هویت ناقص در کشور، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی سامانه استعلام تعداد سرویسهای مشترکین را برای مشترکان راهاندازی کرد که بواسطه آن تمامی مشترکان تلفن همراه با استفاده از این سامانه میتوانند از تعداد سیمکارتهایی که در شبکه اپراتورهای تلفن همراه با استفاده از کد ملی و به نام آنها ثبت شده مطلع شوند.
میزان: در خصوص سامانه استعلام تعداد سرویسهای مشترکین اپراتورهای مخابراتی بیشتر توضیح بفرمایید؟
فلاح جوشقانی: براساس قانون مسئولیت تخلفات اتفاق افتاده از طریق شمارههای تلفن همراه بعهده مالک سیمکارت است. پس از ساماندهی سیمکارتهای با هویت ناقص در کشور، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی سامانه استعلام تعداد سرویسهای مشترکین را برای مشترکان راهاندازی کرد که بواسطه آن تمامی مشترکان تلفن همراه با استفاده از این سامانه میتوانند از تعداد سیمکارتهایی که در شبکه اپراتورهای تلفن همراه با استفاده از کد ملی و به نام آنها ثبت شده مطلع شوند.
مشترکین میتوانند با مراجعه به آدرس اینترنتی mobilecount.cra.ir و یا سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی از بخش حقوق کاربران به سامانه استعلام تعداد سرویسهای مشترکین دسترسی داشته باشند. مشترکین باید کد ملی و شماره تلفن همراه خود را در این سامانه وارد کنند. پس از ثبت اطلاعات درخواستی در سامانه، پیامکی برای مشترکان ارسال میشود که تعداد سیمکارتهای ثبت شده با کد ملی متقاضی در هر اپراتور تلفن همراه در این پیامک درج شده است.
مشترکین تمامی اپراتورها میتوانند علاوه بر استفاده از سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی با ارسال کد ملی مالک سیمکارت به شماره ۳۰۰۰۱۵۰ تعداد سیمکارتهای تحت مالکیت خود را استعلام کنند. درصورت وجود مغایرت، مشترکین باید به دفاتر امور مشترکین اپراتور مورد نظر مراجعه کرده و تقاضای غیر فعال کردن سیمکارتهایی که بدون اطلاع، به نام آنها ثبت شده است را ارائه کنند.
در فاز اول طرح استعلام تعداد سرویسهای مشترکین صرفاً تعداد سیمکارتهای مشترکین در اپراتورهای تلفن همراه اعلام میشد و با اجرای فازهای بعدی در حال حاضر، تعداد سایر سرویسهای مخابراتی مانند ADSL، تلفن ثابت و TD-LTE که به نام آنها ثبت میشود نیز به مشترکان اطلاعرسانی میشود.
میزان: در خصوص طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیمکارت توضیحاتی را ارائه کنید؟
فلاح جوشقانی: طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیمکارت با هدف جلوگیری از قاچاق این تجهیزات و کاهش مطلوبیت استفاده از کالاهای غیرقانونی در بین مصرفکنندگان، با همکاری وزارتخانههای ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، گمرک جمهوری اسلامی و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از مهرماه ۹۶ پیادهسازی شده است. نشانهای مختلف تجهیزات دارای سیمکارت در چند مرحله و با اطلاعرسانی قبلی مشمول طرح شدند. پس از اجرای کامل طرح، تنها گوشیهایی که از مبادی قانونی وارد کشور شدهاند در شبکه اپراتورهای کشور فعال میشوند.
میزان: در خصوص طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیمکارت توضیحاتی را ارائه کنید؟
فلاح جوشقانی: طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیمکارت با هدف جلوگیری از قاچاق این تجهیزات و کاهش مطلوبیت استفاده از کالاهای غیرقانونی در بین مصرفکنندگان، با همکاری وزارتخانههای ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، گمرک جمهوری اسلامی و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از مهرماه ۹۶ پیادهسازی شده است. نشانهای مختلف تجهیزات دارای سیمکارت در چند مرحله و با اطلاعرسانی قبلی مشمول طرح شدند. پس از اجرای کامل طرح، تنها گوشیهایی که از مبادی قانونی وارد کشور شدهاند در شبکه اپراتورهای کشور فعال میشوند.
طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیمکارت (رجیستری) تا پایان اسفند ۹۶ برای تمامی نشانهای گوشی تلفن همراه و تبلت اجرا شد و پس از آن تمام تجهیزات وارداتی و تولیدی مانند لپتاپ، مودم و ... که از سیمکارت برای برقراری ارتباط در شبکه ارتباطات سیار کشور استفاده میکنند نیز مشمول این طرح خواهند شد.
میزان: سامانه مدیریت پیامکهای تبلیغاتی و ارزش افزوده در ماههای گذشته واکنشهای متعددی داشت، برای برخورد با این پیامکها چه اقداماتی انجام داده و چه برنامههایی دارید.
فلاح جوشقانی: با رشد تکنولوژی و ایجاد کسب و کارهای نوین بر بستر فناوریهای جدید شیوه تبلیغات از طریق پیامک نیز به دلیل سهولت دسترسی به مخاطبان عام و ارزان بودن رایج شد. این تبلیغات بطور انبوه بر بستر شبکه تلفن همراه بدون توجه به تمایل مخاطبان برای آنان ارسال میشد. این موضوع گلایهمندی و نارضایتی و اعلام شکایت بسیاری از مشترکان تلفن همراه را به دنبال داشت که از آن بعنوان" پیامکهای مزاحم" یاد میکردند.
میزان: سامانه مدیریت پیامکهای تبلیغاتی و ارزش افزوده در ماههای گذشته واکنشهای متعددی داشت، برای برخورد با این پیامکها چه اقداماتی انجام داده و چه برنامههایی دارید.
فلاح جوشقانی: با رشد تکنولوژی و ایجاد کسب و کارهای نوین بر بستر فناوریهای جدید شیوه تبلیغات از طریق پیامک نیز به دلیل سهولت دسترسی به مخاطبان عام و ارزان بودن رایج شد. این تبلیغات بطور انبوه بر بستر شبکه تلفن همراه بدون توجه به تمایل مخاطبان برای آنان ارسال میشد. این موضوع گلایهمندی و نارضایتی و اعلام شکایت بسیاری از مشترکان تلفن همراه را به دنبال داشت که از آن بعنوان" پیامکهای مزاحم" یاد میکردند.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بمنظور ساماندهی پیامکهای انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده، سامانهای را ایجاد کرد که مشترکان از طریق آن با شمارهگیری کد دستوری #۸۰۰* میتوانند دریافت پیامک بر روی سیمکارت خود را فعال یا غیر فعال کنند. با ایجاد این امکان پیامکهای تبلیغاتی که از طریق سامانههای ارسال پیام کوتاه و با سرشمارههای مختلف برای مشترکان تلفن همراه ارسال میشد به طور مناسب ساماندهی شد.
با این حال با مسدودسازی دریافت پیامک از جانب بسیاری از مشترکان، ارسال پیامکهای تبلیغاتی از طریق سرشمارههای شخصی رایج شد. با توجه به نیاز به ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی که با شمارههای شخصی ارسال میشدند، سامانه ۱۹۵ ارتقاء یافت و بخش دریافت شکایات از سرشمارههای شخصی از طریق پیامک راهاندازی شد تا مشترکان تلفن همراه درصورت لزوم بتوانند پیامک تبلیغاتی و شماره ارسال کننده را از طریق پیامک به سامانه ۱۹۵ ارسال کنند.
مشترکین میتوانند شماره ارسالکننده پیامک را برای شمارههای تلفن ثابت به همراه کد مانند ********۰۲۱ و ********۰۲۶ و برای سرشمارههای تبلیغاتی به شکل ***۱۰۰۰ و ***۲۰۰۰ و ***۳۰۰۰ و ***۵۰۰۰ و برای شمارههای تلفن همراه به شکل *********۰۹ برای سامانه ۱۹۵ ارسال کنند.
ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره مقررات حاکم بر ارائه خدمات محتوایی پیامکی وارد فضای تازهای شد. براساس این مصوبه ارسال هرگونه خدمات پیامکی انبوه اطلاعرسانی، تبلیغاتی و ارزش افزوده، بدون دریافت اجازه قبلی از مشترک ممنوع شد. بر همین اساس اپراتورهای تلفن همراه موظف شدند با همکاری رگولاتوری سامانهای را راهاندازی کنند تا مشترک بتواند دریافت پیامکهای انبوه خود را مدیریت کند.
در پی آن سامانه مدیریت دریافت خدمات ارزش افزوده و پیامکهای انبوه در اپراتورهای تلفن همراه کشور راهاندازی شد. با ایجاد این سامانه مشترکان اپراتورهای تلفن همراه میتوانند با استفاده از اپلیکیشنهای مدیریت حساب خود و با ورود به منوی مدیریت خدمات ارزش افزوده و پیامکهای تبلیغاتی از امکانات این سامانه استفاده کنند.
آشنائی مشترکین با انواع پیامکها، مشاهده وضعیت فعلی عضویت در سرویسهای پیامکی، قطع یا برقراری دریافت پیامکهای تبلیغاتی به تفکیک پیامکهای مربوط با اپراتور یا سایر پیامکها و عضویت در سرویسهای قابل ارائه اپراتور براساس دستهبندیهای خاص از امکانات سامانه مدیریت پیامکهای ارزش افزوده و تبلیغاتی است.
میزان: در خصوص سامانه پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ مبتنی بر مکاننمای جغرافیایی، توضیحاتی را ارائه بفرمایید.
فلاح جوشقانی: سامانه ثبت و پاسخگوئی به شکایات ۱۹۵ به منظور افزایش رضایت کاربران و رسیدگی به شکایتهای مردمی در حوزههای مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات شامل تلفن ثابت، اینترنت، تلفن همراه، خدمات پستی، تشعشعات و دفاتر پیشخوان راهاندازی شده است.
میزان: در خصوص سامانه پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ مبتنی بر مکاننمای جغرافیایی، توضیحاتی را ارائه بفرمایید.
فلاح جوشقانی: سامانه ثبت و پاسخگوئی به شکایات ۱۹۵ به منظور افزایش رضایت کاربران و رسیدگی به شکایتهای مردمی در حوزههای مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات شامل تلفن ثابت، اینترنت، تلفن همراه، خدمات پستی، تشعشعات و دفاتر پیشخوان راهاندازی شده است.
کاربران سرویسهای ارتباطی، فناوری اطلاعات و پستی میتوانند با مراجعه به سایت http://.۱۹۵.cra.ir، تماس با تلفن گویای ۱۹۵، ارسال پیامک به سرشماره ۶۰۰۱۹۵ و یا صندوق پستی ۱۹۵، شکایتهای خود را از سرویسهای مختلف حوزه ICT ثبت و پیگیری کنند.
کاربران در مراجعه به سامانه ثبت و پاسخگوئی به شکایات مبتنی بر مکان نمای جغرافیایی به آدرس http://.۱۹۵.cra.ir، ابتدا باید محل شکایت خود را در منوی جستجو انتخاب و بر روی نقشه به صورت دقیق مشخص کنند و در مرحله بعدی اطلاعات شکایت شامل سرویس، نام اپراتور، نوع و موضوع شکایت را وارد کرده و با انتخاب دگمه مرحله بعد وارد منوی اطلاعات تماس شوند. در این مرحله پس از ورود اطلاعات تماس و متن شکایت، گزینه ثبت را انتخاب کنند. پس از ثبت شکایت کاربر، کد رهگیری شکایت بر روی صفحه نمایش داده شده و همزمان به شماره تلفن همراه درج شده در اطلاعات تماس ارسال میشود.
کاربران میتوانند با مراجعه مجدد به این سامانه و انتخاب گزینه پیگیری شکایت و وارد کردن کد پیگیری از وضعیت رسیدگی به شکایت خود مطلع شوند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *