صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سالانه ۴۰ هزار شناور از تنگه هرمز عبور می‌کند/ لزوم افزایش ایران از حوزه دریایی

۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸:۲۳
کد خبر: ۴۹۴۷۵۹
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: ایران جزو ۵ کشور اول دنیاست که در کریدور‌های بین المللی قرار گرفته است، علاوه بر این که ۵۶ درصد سواحل خلیج فارس برای ایران است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، محمدرضا رضایی کوچی در همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی با اشاره به این که باید بتوانیم به هدفگذاری‌های انجام شده در حوزه دریایی دست یابیم، اظهار کرد: باید اول ایران را ارزیابی کنیم که چه داریم. باید ظرفیت‌های خدادادی را برای خودمان بازگو کنیم، از این ظرفیت‌ها چه استفاده کرده ایم و چه جایگاهی در دنیا داریم.

وی در ادامه افزود: تنها کشوری هستیم که به دریای شمال و جنوب دسترسی داریم، ایران جزو ۵ کشور اول دنیاست که در کریدور‌های بین المللی قرار گرفته است. علاوه بر این که ۵۶ درصد سواحل خلیج فارس برای ایران است. همچنین سالانه ۴۰ هزار شناور از تنگه هرمز عبور می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان این که ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل داریم، بیان کرد: ایران بزرگترین ناوگان تجاری و نفتکش منطقه و دینا را در اختیار دارد. حال از این ظرفیت‌ها چه میزان استفاده کرده ایم. فقط از ۲۰ درصد ۱۱ بندر اصلی کشور استفاده کرده و از ۸۰ درصد از بنادر استفاده نمی‌کنیم. کمتر از ۲ درصد از سواحل ایران احیا شده و ۹۸ درصد سواحل ایران رها شده است.

رضایی کوچی با بیان این که امارات به عنوان کشوری کوچک از ظرفیت‌های خود به خوبی استفاده می‌کند، گفت: امارات سالانه ۲۰ میلیارد دلار از سوخت رسانی به کشتی‌ها (بانکرینگ) درآمد کسب می‌کند، بندر جبل علی به تنهای ۶۰ درصد عملیات بندری و فله خلیج فارس را انجام می‌دهد. بندر شهید رجایی فقط ۶ درصد سهم دارد. فاصله زیاد است باید دید گیر کار کجاست.

وی با بیان این که آیا آمریکایی‌ها مقصر این وضعیت هستند، گفت: سوء مدیریت، مدیریت‌های کم کار یا ساختار باعث بروز این وضعیت شده است. البته تحریم‌ها هم اثرگذار بوده است، اما می‌خواهم بگویم با همه شرایط خوبی که ایران دارد نباید این شرایط را در حوزه دریا داشته باشیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات اصلی ما تعدد دستگاه‌ها در حوزه دریاست مانند وزارت راه، وزارت نفت، سازمان بنادر، نفتکش، وزارت صنعت، اتاق ایران، مالکان کشتی و....
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *