ساختار تجاری کشور برای استفاده از ظرفیت بازارهای منطقهای تغییر کند/نگاه به دوردستها اصلاح شود
این کارشناس اقتصادی افزود: به عنوان نمونه نیاز به دانههای روغنی و سویا یا محصولاتی از این نوع، معمولا هر سال نسبت به سال گذشته به دلیل رشد جمعیت افزایشی است که بخشی از این نیازها همیشه از کشورهای دوردست بوده در حالی که کشورهای حاشیه دریای خزر میتوانیم به راحتی آنها را تامین کنیم.
وی ادامه داد: اشاره مقام معظم رهبری به بازارهای منطقه، فقط از جنبه ارزش تجاری نبوده، بلکه ارزش امنیتی آن نیز مدنظر است، اگر بتوانیم با کشورهای همجوار منافع مشترکی ایجاد کنیم در هنگام مخاطرات منافع مشترک تضمین کننده امنیت است.
حق شناس خاطرنشان کرد: در مساله برجام، ترکیه خرید گاز از ایران را ادامه داد و این موضوع هم به نفع آن کشور و هم به نفع ایران شد، در نفت، گاز و سایر محصولات صنعتی و معدنی این رابطه را میتوانیم با همه کشورهای همجوار داشته باشیم.
وی تاکید کرد: برای ایران نباید صادرات نفت و مواد معدنی به کشورهای اروپایی با صادرات به هند و چین یا کشورهای منطقه تفاوتی داشته باشد.
حق شناس تاکید کرد: صادرات به کشورهای منطقه علاوه بر منافع مشترک اقتصادی، منافع سیاسی و امنیت هم به دنبال خواهد داشت.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر بتوانیم با کشورهای همسایه مبادلات تجاری داشته باشیم، هزینه حمل و نقل کاهش مییابد، ادامه داد: اگرهند و افغانستان در چابهار سرمایه گذاری مشترک برای حمل و نقل کالا انجام دادند به خاطر منافع اقتصادی آنها بوده اما، قطعا تضمین کننده منافع اقتصادی ایران نیز هست.
وی تاکید کرد: توجه به بازارهای منطقه علاوه بر اینکه سود اقتصادی دارد میتواند تضمین کننده امنیت کشورهای منطقه نیز باشد.
حق شناس اظهار کرد: سیستان و بلوچستان در همسایگی یک میلیارد نفر جمعیت قرار دارد که هم مرز زمینی و هم مرز دریایی با آن داریم که به راحتی میتوانیم کالا صادر، وارد و یا ترانزیت انجام دهیم.
این کارشناس اقتصادی گفت: سواحل طولانی مکران یک از سواحل بی نظیر به لحاظ عمق آب برای کشتیها است و آینده صنایع دریایی ایران در مکران خواهد بود هم به دلیل عمق آبی که دارد برای تردد کشتیها و هم به دلیل نزدیک بودن به هند، پاکستان و چین که ۴۰ درصد جمعیت دنیا را دارند، اما به درستی از این ظرفیتها استفاده نکردیم.
وی تصریح کرد: برای استفاده از ظرفیت بازارهای همسایه باید نگاه بخش بازرگانی ما به این سمت حرکت کند به عنوان مثال میتوانیم میوههای سردرختی را که جزو ۱۰ کشور اول دنیا در تولید آن هستیم به این کشورها صادر کنیم و بازارهای آنها را تصاحب کنیم، اما تاکنون در این زمینه موفق نبودیم.
حق شناس افزود: زمانی که روسیه با ترکیه دچار مشکل شد روسها از محصولات ایرانی استقبال کردند اما، نتوانستیم در این کار موفق عمل کنیم همین موضوع درباره قطر نیز تکرار شد و نتوانستیم بازار قطر را که با کشورهای عربی دچار مشکل شد به دست بگیریم.
این کارشناس اقتصادی گفت: علت این موضوع این است که ساختار تجاری ایران نگاه به دور دستها دارد و نتوانستیم زیرساخت تجارت با کشورهای همسایه را ایجاد کنیم.