از خواندن ترانه هایی با اشعار ابتهاج تا«اوبد» که نام قطعه برایش اهمیت ندارد
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی میزان، روز دوم سی وچهارمین جشنواره موسیقی فجر دیشب به پایان رسید دردومین شب سی وچهارمین جشنواره موسیقی فجر ، تالار وحدت هم چون شب اول میزبان ارکستر سازهای ملی ایران به رهبری علی اکبر قربانی بود. در سانس دوم آنسامبل آتلاس از دانمارک به تکنوازی گیتار پرداخت.
تالار رودکی هم میزبان ارکستر زهی آرکو ابراهیم لطفی وتکنوازی گیتارسیمون آیوازیان بابک ولی پور شد.
روز دوم ایوان شمس با اجرای گروه سایه ارغوان سپری شد.در این اجرا محمدامین اکبرپور سرپرست گروه در دو بخش از دو گروه نوازنده و دو خواننده مختلف برای به روی صحنه بردن رپرتوار انتخاب اش استفاده کرد. تمامیقطعات بخش اول از ساختههای محمد امین اکبرپور بود.
«دلم تنگ است» با شعری از «اردلان سرفراز، ه.ا.سایه و مهدی اخوان ثالث» از جمله قطعات ساخته شده توسط سرپرست گروه بود که در حوزه اجرا به نظر قطعه پیچیده ای میآمد شب آمد و دلتنگم و ز آتش دل، دیگر قطعات بخش نخست بود که شعر همگی آنها از هوشنگ ابتهاج بود. رنگ عاشق کش (شهناز کت) بر اساس ردیف موسیقی دستگاهی آخرین بخش از اجرای همنوازان سایه بود.
پس از تنفسی چند دقیقه ای بخش دوم اجرا با حضور نوازندگان «سایه ارغوان» و خوانندگی اشکان کمانگری در دستگاه ماهور به روی صحنه رفت.این بخش به سرودهای انقلابی دهه 60 اختصاص داده شده بود با اجرای«بشارت» ساخته محمدرضا لطفی و با شهر ه.ا.سایه آغاز شد. سرود آزادی با آهنگسازی محمدرضا لطفی و شعر فرخی یزدی، ای ایران با آهنگسازی محمدرضا لطفی و شعر جواد آذر و «دلا دیدی» از چاووش 6 با شعر ه.ا.سایه دیگر قطعات بخش دوم کنسرت گروه محمدامین اکبرپور بود.قطعه پایانی اجرای پنجشنبه شب در ایوان شمس «سپیده» با آهنگسازی محمدرضا لطفی و با شعر هوشنگ ابتهاج آنقدر میان مخاطبان موسیقی به ویژه علاقه مندان متولد دهههای گذشته ماندگار است که باعث شد حاضران در سالن همراه با گروه آن را بخوانند و در پایان اثر، ایستاده گروه را تشویق کنند.
دومین شب اجراهای جشنواره موسیقی فجر، با اجرای دو کنسرت در برج آزادی ادامه پیدا کرد. نخستین اجرا به گروه «اوبد» اختصاص داشت.
نخستین قطعهای که «اوبد» برای حاضران اجرا کرد قطعهی «خیره» بود که با اجرای استاندارد و صدای مناسب در اولین ترک توانست تمرکز تماشاگران بهخوبی معطوف به صحنه کند.
قطعهی دوم با اجرای اینترویی کانکریت توسط حمیدرضا کشورپژوه روی بدنهی ساز ساکسفون و فرید فرزیانپور روی درامز آغاز شد. نام این قطعه «معلق» بود.حمیدرضا کشورپژوه؛ سرپرست این گروه پس از اجرای «معلق» گروه نوازندگان و قطعات را به تماشاگران معرفی و اضافه کرد: نام قطعات را به شما گفتم اما شما خیلی به این نامها توجه نکنید چرا که خود ما نوازندگان گروه هم به این موضوع خیلی توجه نمیکنیم و فقط برای اینکه هر قطعه نامی داشته باشد برای آنها اسم گذاشتهایم.«بلوک» نام ترک سوم این گروه بود.«اوبد» اجرای خود را با قطعهی جالب توجه «بندر» به پایان برد.
اما کوارتت آمل به سرپرستی فرزین زاهدی دومین گروهی بود که پنجشنبهشب در برج آزادی روی صحنه رفت. کوارتتی که با رپرتوار متنوعی از آثار کلاسیک و رمانتیک خود علاقهمندان به موسیقی حاضر در برج آزادی را شگفتزده کرد هرچند غافلگیری اصلی نه در قطعات مربوط به دورههای کلاسیک و رمانتیک که در دو قطعهی «بیداد همایون» و «چکاد»؛ آثار ماندگار پرویز مشکاتیان بود که این کوارتت برای گیتار کلاسیک تنظیم و اجرا کرد. فرهاد اسلامیزاده تنظیم این دو قطعه را بهعهده داشت و با استقبال بسیار خوبی از سوی تماشاگران مواجه شد.
بهغیر از دو اثر زنده یاد مشکاتیان، کوارتت آمل 9 قطعه دیگر هم به اجرا گذاشت که شامل آثاری بودند از استور پیاتزولا، موتزارت، اندرو یورک، گای برگرون، ثورلاکسون، مارک لمبرگ، مانوئل پنلا و پل دزموند.
در دومین شب از سی و چهارمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، هنرآموزان هنرستان موسیقی پسران در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران به اجرای موسیقی پرداختند. در این اجرا که نخستین سانس فرهنگسرای نیاوران بود، نوازندگان در دو گروه سنتی و کلاسیک به اجرای موسیقی پرداختند. این گروهها توانستند اجرای موفقی روی صحنه برده و از پسِ اجرای قطعاتی که برخی از آنها بسیار دشوار بودند، برآیند.
دومین سانس از اجراهای شب دوم جشنواره موسیقی در فرهنگسرای نیاوران به گروه موسیقی «نوبهار» اختصاص داشت. این گروه به سرپرستی بهاره فیاضی روی صحنه رفت و به اجرای موسیقی اصیل ایرانی پرداخت.
در قسمت اول این اجرا، در ابتدا بهاره فیاضی قطعاتی را در دستگاه سه گاه با سه تار نواخت. در ادامه برنامه قطعاتی را دستگاه شور آواز بیات ترک و افشاری را با ساز تار برای حضار اجرا کرد که مورد توجه حاضرین در سالن قرار گرفت.
درشبی که گذشت برج میلاد میزبان شهاب مظفری و هفت بود.
سالن سیف الله داد هم در این شب ها ساعت های پرترافیکی را به خود می بیند،مستند «ممد نبودی» به کارگردانی شهروز توکل از محصولات سال ۹۱ حوزه هنری است که ساعت ۱۶:۳۰ روز پنجشنبه به عنوان اولین فیلم روز دوم این بخش به نمایش در آمد.موضوع این مستند روایتی از چگونه شکل گرفتن نوحه «ممد نبودی» و «یاران چه غریبانه» است که هر دو ترانه برای بسیاری از ما ایرانیها حس نوستالژیک دارد. موضوع فیلم جواد عزیزی سراینده اشعار این نوحه است که خود همرزم محمد جهان آرا بوده و روایتگر خاطرات شهید جهانآرا و شکل گیری این ترانههاست.
«آقایان پرنده» عنوان مستند دیگری است که پس از نمایش فیلم «ممد نبودی» برای مخاطبان به نمایش درآمد.«آقایان پرنده»، مستندی به کارگردانی رضا بهرامینژاد، متولد ۱۳۵۷ است. این فیلم در سال ۱۳۸۲ و برای شبکه آرته فرانسه ساخته شد و توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند جشنواره فجر و موفقیتهای دیگری را از آن خود سازد. مستندهای «سنگ قبری برای اردشیر»، «ساحل نشینان»، «سقف شیشهای» و «آقای هنر» از دیگر کارهای اوست.
فیلم مستند «در انتهای یک روز کامل» به کارگردانی کامران حیدری و مینا کشاورز هم در روز پنجشنبه ۲۵ برای مخاطبان به نمایش در آمد. این فیلم مستند که در جشنواره بین المللی سینما حقیقت کاندیدای دریافت بهترین صدابرداری شده بوده روایت گر بخشی از فعالیت های یک گروه موسیقایی است.
«اسکورپیو» عنوان یکی دیگر از فیلم های مستند با موضوع موسیقی است که روز پنجشنبه ۲۵ بهمن ماه به کارگردانی فریده صارمی و امید هاشملو اکران گردید.
«فریاد رو به باد» عنوان فیلم مستند دیگری بود که به تهیهکنندگی و کارگردانی عطا مهراد و سیاوش جمالی است که روز پنجشنبه ۲۵ بهن ماه به نمایش در می آمد.این فیلم روایت چهار سال از دوران بلوغ دانشآموز نوجوان ساکن دروازه غار است که قصد دارد با هدف تغییر وضعیت زندگی و جامعه پیرامون خود خواننده شود. او در این مسیر با مشکلات زیادی از جمله مخالفت والدین، مشکلات مالی و نداشتن حمایت اطرافیان روبهرو میشود .