صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سروش درخط مقدم جبهه اقتصادی کشور/ عاقبت سکوی قدیمی نفتی میدان سروش چه شد؟ +تصاویر

۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰:۰۲
کد خبر: ۴۹۲۵۷۷
دسته بندی‌: اقتصاد ، اقتصاد ایران
میدان نفتی سروش از جمله مهمترین و قدیمی‌ترین میدان‌های نفتی کشور و با قدمت بهره برداری بیش از ۵۰ سال است که پس از پشت سر گذاشتن دوران جنگ، در سکوی جدید و با تکنولوژی روز مشغول به کار است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، میدان نفتی سروش یکی از میدان‌های نفتی مهم در خلیج فارس به حساب می‌آید که به صورت دقیق در ۸۳ کیلومتری جنوب غربی جزیره خارک و در فاصله ۱۱۰ کیلومتری از منطقه بهرگان واقع شده است.

مساحت تقریبی این میدان نفتی در حدود ۲۶۰ کیلومتر مربع است که ظرفیت مخزن آن بیش از ۱۱ میلیارد بشکه برآورد شده است و از جمله بزرگترین میادین نفتی دریایی کشور می‌باشد.

سکوی نفتی سروش در دوران جنگ تحمیلی مورد حمله موشکی دشمنان قرار گرفت که آسیب‌های جدی را به دنبال داشت، به همین خاطر با پایان دوران جنگ صنعتگران این حوزه اقدام به ساخت سکوی جدیدی در نزدیکی سکوی قبلی سروش برای بهره برداری از همان میدان نفتی کردند.

در راستای اطلاع از آخرین شرایط سکوی نفتی سروش با حمید برزوکی رئیس سکوی سروش به گفتگو پرداختیم.

حمید برزوکی در گفتگو با ، گفت: میدان نفتی سروش از بیش از ۵۰ سال پیش به بهره برداری رسیده که در دوران جنگ تحمیلی تخلیه و پس از آن مورد حمله موشکی دشمنان قرار گرفت، اما پس از پایان جنگ و درسال ۱۳۷۸ طی قرارداد دولت با یکی از شرکت‌های بین المللی حوزه نفت، سکوی جدیدی برای این میدان نفتی ساخته و راه اندازی و جایگزین سکوی پیش ازخود قرار گرفت. طی طراحی صورت گرفته و بخاطر شباهت زیاد نفت میدان نفتی نوروز با نفت میدان سروش قرار شد نفت میدان نوروز نیز به سکوی سروش ارسال و در کارخانجات این سکو فراورش شود.

وی تصریح کرد: از لحاظ بهره برداری مجدد از سکوی قدیمی، ضرورتی احساس نمی‌شود، زیرا سکوی جدید سروش با کارکردی بهتر و به‌روزتر و با تجهیزات و تکنولوژی جدید در چهار کیلومتری این سکوی مشغول به کار بوده و از همان میدان نفتی استفاده می‌کنند، همچنین دیگر توجیه اقتصادی برای بازسازی این سکو وجود ندارد.

رئیس سکوی سروش اظهار کرد: در طول زمان بهره برداری از سکوی جدید سروش چاه‌های جدیدی نیز حفر شده و استفاده از چاه‌های قدیمی نیز در دستور کار قرار دارد. تعدادی از این چاه‌های قدیمی نیز به تکنولوژی روز مجهز و در مدار تولید قرار گرفته اند.

برزوکی در توضیح ظرفیت‌های سکوی سروش خاطرنشان کرد: سروش یکی از مهمترین سکو‌های نفتی ایران و تنها سکوی نفتی است که کار استخراج، فرآورش و نمک زدایی وصادرات نفت از صفر تا صد را بر روی دریا انجام می‌دهد. توضیح اینکه سایر سکو‌ها نفت را استخراج کرده و جهت فرآورش و نمک زدایی و صادرات آن را به جزایر ارسال می‌کنند، اما درمورد سکوی سروش به دلیل فاصله زیاد از خشکی و جزایر و دارا بودن نفت فوق سنگین استخراج شده پمپاژ نفت به جزایراز لحاظ اقتصادی توجیه ناپذیر است بنابراین کل این عملیات در دریا انجام می‌شود.

وی در ادامه گفت: دلایل ذکر شده باعث شد که طراحی و ساخت این سکوی نفتی پیچیده‌تر از سایر سکو‌ها باشد و سبب متمایز شدن این سکو نفتی از سایر سکو‌ها شده است.
 
همچنین در این سکوی نفتی شاهد آن هستیم که از لحاظ جایگیری، برروی مرز آبی ایران و عربستان و کویت قرار دارد که نقطه سوق الجیشی به حساب می‌آید و به نوعی این سکو خط مقدم جبهه تولیدکشورمان محسوب می‌شود.



** عکس‌های موجود مربوط به نخستین سکوی ساخته شده در بیش از ۵۰سال پیش است.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *