وزیر علوم نتوانست نمایندگان مجلس را درباره «ساماندهی دانشجویان دوره دکتری» قانع کند
سیدحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون «آموزش، تحقیقات و فناوری» مجلس - طبق گزارش خانه ملت - در توضیح سوال نماینده مردم داراب از وزیر علوم، گفت: در اجرای ماده ۲۰۷ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی سوال فوق در جلسه رسمی روز یکشنبه مورخ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ کمیسیون با حضور ۲۰ نفر از نمایندگان عضو کمیسیون، نماینده سوال کننده و وزیر مطرح و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سوال کننده از پاسخهای ارائه شده وزیر، کمیسیون قلمرو سوال را ملی تشخیص داده و مستند به بند ۳ ماده ۲۰۷ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گزارش سوال جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی ارسال میگردد.
اختصاص ماهانه ۷۰۰ هزار تومان وام به دانشجویان مقطع دکتری
منصور غلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۶ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان سوال رضا انصاری از خود درخصوص رفاه و اشتغال دانشجویان دکتری اظهار کرد: دانشجویان مقطع دکتری بخش مهمی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کشور هستند که در کنار موضوع تحصیل آنها به عنوان حمایت از دانشجویان در این مقطع خدماتی به آنها نیز ارائه میشود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: در کنار تحصیلات مطلوب، در بحث رفاهیات دانشجویان دکتری بعضاً درخواستهایی از جانب دانشجویان وجود دارد که مورد تاکید ما نیز هست، از جمله آنها در اختیار گذاشتن خوابگاههای دانشجویی و تامین بخشی از هزینههای آنهاست. در حال حاضر به هر دانشجوی دکتری ماهیانه ۷۰۰ هزار تومان وام پرداخت میشود که در مقایسه با ۵ سال گذشته این رقم ارتقا پیدا کرده است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۱ نوع وام به دانشجویان دوره دکتری پرداخت میشود، افزود: برای مثال مبلغ ۳ میلیون تومان وام ضروری، مبلغ ۵ میلیون تومان وام ودیعه مسکن و در کنار آن وامهای مختلف برای تامین هزینههای زندگی برای دانشجویان دکتری در نظر گرفته شده است.
غلامی تصریح کرد: برای دانشجویان دکتری دامپزشکی نیز مانند دانشجویان پزشکی، پرداخت هزینه در دوره انترنی صورت میگیرد که این مسئله نیز براساس مصوبات قانونی انجام میشود.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه صندوق رفاه دانشجویان را به طور ویژه برای اختصاص وامهای دکتری در نظر گرفتیم، گفت: در سال جاری مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان برای دانشجویان دکتری در نظر گرفته شد تا بتوانیم مبلغ وام ماهانه ۷۰۰ هزار تومان به دانشجویان را پوشش دهیم. افزون بر این وام ضروری و ودیعه مسکن بسته به وسعت و گرانی مسکن در هر شهر از ۹ میلیون تا ۱۵ میلیون تومان به دانشجو اختصاص مییابد. همچنین موقع توقف برای بازپس گیری برای مبلغ وام نیز دو سال پس از اتمام تحصیلات در نظر گرفته شده است.
کمیسیون تلفیق اجازه کاهش اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان را ندهد
وی ادامه داد: همچنین برای دانشجویان نخبه نیز ۲۵ میلیون تومان به عنوان ودیعه مسکن پرداخت میشود و این نشان میدهد مواردی که برای رفاهیات دانشجویان در نظر گرفته شده، در حد توان است، اما ممکن است امروز در جامعه به خصوص برای دانشجویان متاهل بیشتر باشد و به همین دلیل در لایحه بودجه درخواستی که برای تقویت صندوق رفاه داده شده بود، متاسفانه کاهش یافت، اما امیدواریم نمایندگان به ویژه اعضای کمیسیون تلفیق بودجه اجازه کاهش اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان را ندهند.
وزارت علوم مسئولیتی برای اشتغال دانشجویان تحصیلات تکمیلی ندارد
غلامی درباره موضوع اشتغال دانشجویان دکتری نیز گفت: در ماموریتهای تعریف شده برای وزارت علوم برای اشتغال دانشجویان تحصیلات تکمیلی مسئولیت خاص و مستقیمی دیده نشده است، اما اینکه ما در رابطه با آموزش دانشجویان برنامه ریزی کنیم که به سمت تاثیرگذاری بیشتر در جامعه حرکت کنند، این اقدام انجام شده است.
این عضو هیات دولت دوازدهم بیان کرد: برای نمونه سرفصل دروس دوره دکتری مورد بازنگری جدی قرار گرفته و حتی برخی رشتههایی که زمینه اشتغال برای آنها در بیرون از دانشگاه وجود ندارد، کم یا حذف شده اند.
وی افزود: همچنین برای توسعه اشتغال مبتنی بر فناوری نیز اقدامات بسیار مهمی صورت گرفته و مراکز رشدی در دانشگاهها در کنار پارکهای علم و فناوری در وزارت علوم تعریف شده و در حال حاضر بالغ بر ۱۹۰ مرکز رشد علم و فناوری مربوط به رشتههای فنی و کشاورزی داریم. همچنین ۴۳ پارک علم و فناوری نیز در این حوزه پیش بینی شده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به کمک مجلس برای تقوی پارکهای علم و فناوری تاکید کرد: این مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری هستند که از دل آنها شرکتهای دانش بنیان به وجود میآیند و این شرکتها را تحت پوشش خود دارند. عموم افرادی که در این مراکز فعالیت میکنند دارای تحصیلات تکمیلی و دکتری هستند. این بخش فقط یک پنجم بودجهای که برای حوزههای اشتغال در سایر امور هزینه میشود را نیاز دارد.
این عضو کابینه دولت دوازدهم بیان کرد: همچنین قرارداد فرصت مطالعاتی دانشجویان نیز منعقد شده و بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در صنعت اجازه فرصت مطالعاتی دارند و این مسئله ارتباط بین صنعت و دانشگاه را به خوبی برقرار میکند. در کنار این مسئله برای اساتید نیز فرصت مطالعاتی در نظر گرفته شده که وقتی استادی در صنعت مشغول به کار شود، دانشجویان خود را نیز به این سمت سوق میدهد.
غلامی گفت: طرح سربازی دانشجویان مقاطع دکتری و ارشد در صنعت نیز یکی از مواردی است که با ستاد کل نیروهای مسلح هماهنگ شده و پس از گذراندن حضور ۲ سال دوره سربازی در صنعت، دانشجو حضور مثمرثمرتری در این عرصه خواهد داشت.
صنعت و بخش اقتصادی پذیرای فارغ التحصیلان دانشگاهی باشند
وی با بیان اینکه تلاش وزارت علوم در حوزه تحصیلات تکمیلی به منظور اشتغال دانشجویان، یک تلاش همه جانبه و گسترده بوده است، افزود: صنعت و بخش اقتصادی ما نیز باید این ظرفیت را در خود ایجاد کند که پذیرای دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقاطع تحصیلات تکمیلی باشد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: صندوق شکوفایی و نوآوری نیز با تلاشی که در یک سال گذشته صورت گرفت، به منظور حمایت از شرکتهای دانش بنیان و استارت آپها بسیار مفید بوده و امیدواریم این تلاشها توسعه یابد.
غلامی یادآور شد: برنامههایی که وزارت علوم طی یک سال گذشته آغاز کرده، اثرات بسیار خوبی در حوزه صنعت و اقتصادی خواهد داشت که این اثرات مثبت تا پایان دوره دولت خود را نشان خواهد داد.
انفعال در وزارتخانه علوم موج می زند/ ضرورت برنامهریزی برای اشتغال ۲۰ هزار دانشجوی دکتری
رضا انصاری در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۶ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال خود از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سوال من از آقای غلامی در قالب دو بخش ساماندهی دانشجویان دکتری، شامل مسائل رفاهی آنها و بخشی دیگر در رابطه با اشتغال دانشجویان دکتری و فارغ التحصیلان این مقطع تحصیلی است.
نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه میدانیم که دانشجویان دکتری به عنوان یک سرمایه مهم انسانی در توسعه علم، اقتصاد و صنعت کشور اهمیت بسیاری دارند، هرچند کمیت و تعداد این دانشجویان چندان نیست، اما تاثیرگذاری شان در توسعه کشور بسیار است.
وی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته و تازه پیشرفته برای دانشگاههای خود مجموعه سیاست گذاریهایی در حوزه علم و فناوری دارند، افزود: کشوری مانند آمریکا برای دانشجویان خود برنامه ریزی کرده و توجه ویژهای به ساماندهی آنها دارد و حتی دانشجویان برتر و نخبه کشورهای دیگر را جذب و برای آنها هزینه میکنند در واقع آنها برای توسعه علم و تکنولوژی در کشور خود برنامه ریزی داشته و پازلهای مرتبط با صنعت و دانشگاه را در کنار هم چیده و تکمیل میکنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان مثالی در این رابطه، اضافه کرد: به عنوان مثال در صنایع نظامی آمریکا برنامه ریزان در حوزههای مختلف مهندسی و غیرمهندسی برای دستیابی به تکنولوژی برنامه ریزی میکنند، برای پیشرفت تکنولوژیهایی که میتوانند تحول اساسی در علم ایجاد کرده و پایههای علم را قوی کنند نیز از دانشجویان نخبه استفاده میکنند بدین شکل که پروژههای تحقیقاتی و علمی را به دانشجویان داده تا بتوانند به اهداف مدنظر خود برسند.
وی معتقد است: کشورهای پیشرفته دنیا از طریق برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه برای دانشجویان دکتری خود و دانشگاهها ایجاد اشتغال و درآمد میکنند، اما وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاهها در ایران نتوانستند ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت علوم را به خوبی اجرایی کنند.
انصاری تاکید کرد: اصلیترین منبع برای ایجاد اقتصاد مبتنی بر علم و تکنولوژی، اقتصاد مقاومتی، جایگزینی نوآوری به جای مونتاژ در صنعت کشور این است که برنامه ریزی خوبی برای دانشجویان دکتری و پژوهشگران و فارغ التحصیلان این مقطع دانشگاهی داشته باشیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اضافه کرد: انتظار است آقای غلامی توضیح دهند وزارتخانه علوم در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری برای شکل گیری ماموریتهای اصلی این وزارتخانه براساس ماده ۲ اهداف وزارتخانه علوم و تحقیقات و رونق اکوسیستم و نوآوری در کشور چه کرده اند.
وی در ادامه به برخی از ماموریتهای اصلی وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و افزود: از جمله این ماموریتها عبارتند از: شناسایی قابلیتهای برتر، استعدادهای پژوهشی و معرفی آنها به بخشهای صنعتی، برنامه ریزی برای تدارک منابع مالی و توسعه فناوری کشور، حمایت از توسعه، تحقیقات و پژوهشهای مرتبط با فناوری نوین، اتخاذ تدابیر و تهیه پیشنهادات لازم در زمینه انتقال فناوری و توسعه دانش بومی.
انصاری با تاکید بر اینکه نباید برای ۲۰ هزار دانشجوی دکتری تا این حد و اندازه دغدغه داشته باشیم، گفت: اکنون دانشجویان دکتری دانشگاهها به صورت تمام وقت و با میانگین سنی بالای ۲۵ سال فعال هستند این در حالی است که مرتب تبلیغ ازدواج و تشکیل خانواده را میکنیم، اما در عین حال به آنها اجازه کار و اشتغال نمیدهیم.
نماینده مردم داراب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه انفعال و سردرگمی و بی برنامه گی در وزارتخانه علوم موج میزند، توضیح داد: در میان اهداف وزارت علوم ماموریت خاصی برای اشتغال تعریف نشده در حالی که خروجی آنها باید منجر به اشتغال شود لذا اگر این ماموریت اصلی وزارتخانه درست انجام شود دانشجویان دکتری بیکار نخواهند بود و برای ۲۵ میلیون ودیعه مسکن هر روز جلوی وزارتخانه نمیآیند.
وی از وزیر علوم خواست در این خصوص با رئیس جمهور صحبت کرده و کمک بگیرد تا در حوزههای علم و فناوری که در اجرای ماده ۲ قانون وزارتخانه علوم آمده تغییرات صورت بگیرد.
انصاری با بیان اینکه مکانهای رشد علمی ایجاد شده فقط در قالب یک اسم هستند و رسم مکانهای رشد در دنیا را دنبال نمیکنند، افزود: حجم درآمد شرکتهای دانشگاهی کشورهای پیشرفته به تریلیون میرسد لذا لازم است این درآمد را با درآمد دانشگاههای خود مقایسه کنیم.
اقناع نمایندگان مجلس از پاسخهای وزیر علوم پیرامون چرایی عدم حضور دانشگاههای ایران در رتبهبندی جهانی
نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۶ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی سوال شهاب نادری از منصور غلامی درباره اینکه چرا دانشگاههای ایران رتبه جهانی ندارند، با ۱۱۲ رأی موافق، ۵۵ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه از پاسخهای وی قانع شدند.
براساس این گزارش سیدحمایت میرزاده؛ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در توضیح سوال شهاب نادری نماینده مردم اورامانات از غلامی وزیر علوم گفت: در اجرای ماده ۲۰۷ آیین نامه مجلس شورای اسلامی سوال فوق در جلسه رسمی روز سه شنبه ۵ تیرماه ۹۷ کمیسیون با حضور ۱۸ نفر از نمایندگان عضو کمیسیون، نمایند سوال کننده و وزیر مطرح و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سوال کننده از پاسخهای ارائه شده وزیر، کمیسیون قلمرو سوال را ملی تشخیص داده و مستند به بند ۳ ماده ۲۰۷ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش سوال جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی ارسال میشود.
حضور ۲۳ دانشگاه ایرانی در لیست دانشگاه های برتر دنیا
منصور غلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۶ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان سوال شهاب نادری از خود درخصوص چرا دانشگاههای ایران رتبه جهانی ندارند، اظهار کرد: حضور دانشگاههای ایرانی در لیستهای دانشگاهی برتر از جمله تاکیدات مهم رهبر معظم انقلاب، برنامه ششم و اهداف کلان حوزه آموزش عالی است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت دوازدهم با اشاره به اینکه در بحث تولیدات علمی در دنیا در رتبه ۱۶ قرار داریم که جایگاه بین المللی مهمی است، اظهار کرد: دانشگاه به طور کلی در عرصههای بین المللی براساس مولفههای مختلفی ارزیابی میشوند که در یکی از نظامهای رتبه بندی معتبر که چندی پیش اعلام شد، ۲۳ دانشگاه کشور در بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار داشتند.
وی با اشاره به اینکه باید زحماتی که تلاشگران عرصه علمی کشور برای قرار گرفتن در لیست دانشگاههای برتر دنیا متحمل شده اند را نادیده نگرفت، گفت: این مهم در حالی است که کشورهایی مانند ترکیه و عربستان دارای دانشگاههای معدودی در لیست مذکور بودند که نشان دهنده جایگاه مهم بین المللی ایران است.
غلامی با اشاره به اینکه ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه کشور انتخاب شدند تا به طور شاخص در برترینهای دنیا قرار بگیرند، افزود: بر مبنای همین موضوع مقرر شد حمایتهای مختلفی به آنها ارائه شود که البته به دلیل تخصیص نیافتن این مهم به نتیجه مناسب نرسید. این در حالی است که این امر بر مبنای افزایش ظرفیت و توانمندی دانشگاهها و مراکز پژوهشی در راستای طرح اقتصاد مقاومتی پیش بینی شده بود.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه کشورمان از نظر تولید علمی در منطقه در رتبه اول قرار دارد و سرعت نرخ رشد علمی کشورمان قابل تأمل است، تصریح کرد: خوشبختانه دانشگاههای استانهایی مانند گیلان، کاشان، اصفهان و... با قابلیتها و ظرفیتهای خود توانستند در لیست دانشگاههای برتر قرار بگیرند.
وی با اشاره به اینکه در کشور ما بیش از ۲ هزار مرکز و موسسات آموزشی وجود دارد، بیان کرد: این مهم در حالی است که به عنوان مثال ۱۵۰ مرکز یا موسسه روزانه دولتی وجود دارد، همچنین ۶ مورد از این مراکز که عنوان دانشگاه دارند، دارای اعضای هیات علمی کمتر از ۲۰ نفر هستند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت دوازدهم با اشاره به اینکه از ۴۰ دانشگاه موثر ۲۳ دانشگاه در رتبههای جهانی وجود دارند، تصریح کرد: براساس برنامه ششم ساماندهی آموزش عالی در دستور کار است و در تلاش هستیم با بهم پیوستن واحدهای کوچکتر تحت یک ماموریت یا تابلو هم افزایی خوبی ایجاد کنیم که این مهم در اوایل انقلاب نیز صورت گرفته و دانشگاه خواجه نصیر و علامه طباطبایی از نمونههای آنها هستند.
غلامی درخصوص سرگردانی دانشجویان پذیرفته شده رشته پزشکی دانشگاه آزاد گفت: براساس گزارش حاصله در این خصوص دانشگاه آزاد ظرفیت را رعایت نکرده و باید پاسخگو باشد که البته این مهم در حال بررسی است.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه دانشگاههای غیردولتی نیز مورد حمایت وزارت علوم قرار دارند، اظهار داشت: دیپلماسی علمی نیز با توجه به ظرفیت کلان کشور در دستور کار قرار دارد؛ بر این اساس در ۵ سال گذشته تلاشهایی صورت گرفت که خوشبختانه در سال ۹۷ بیش از ۱۵۰ طرح تحقیقاتی مشترک با دانشگاههای معتبر اروپایی، آسیایی و آفریقایی منعقد شد. همچنین بیش از ۲۵۰۰ نفر عضو هیات علمی بین کشورمان و دانشگاههای خارجی رفت و آمد داشتند که قابل تأمل است.
وی با اشاره ایجاد شعبههای دانشگاهی مشترک گفت: در سال جاری مجوز ایجاد شعبه دانشگاه شهید بهشتی و علم و صنعت در اقلیم کردستان صادر شد، همچنین مقرر شد در این راستا تبادل دانشجوی مشترک و صدور مدرک مشترک نیز در دستور کار قرار گیرد؛ در حال حاضر کشورمان در افغانستان نیز شعبه دانشگاهی دارد.
غلامی با اشاره به رایزنیهای صورت گرفته با وزیر علوم عراق درخصوص همکاریهای مشترک علمی، اظهار کرد: طرحی را در رابطه با دانشگاه خوزستان خصوصاً دانشگاه علوم دریایی خرمشهر مورد بررسی قرار داده ایم تا همکاری علمی با دانشگاه بصره عراق صورت بگیرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص برخورد با تخلفات در حوزه نگارش پایان نامهها در عرصه علمی کشور گفت: با هماهنگی قوه قضائیه و همکاری نیروی انتظامی در یک سال گذشته برخوردهای جدی با متخلفان صورت گرفته است.