افزایش قیمت بنزین تا سطح مقبولیت مردم است/ به دنبال راهکارهای تلفیقی هستیم
وی افزود :در بخش پالایش در سال ۱۳۵۷ در حدود ۱.۱ میلیون بشکه بوده که این رقم هم اکنون به رقم ۲.۲ میلیون بشکه افزایش داشته است، همچنین در زمینه تولید بنزین نیز از رقم ۱۴ میلیون لیتر در سال ۱۳۵۷ به رقم ۱۰۵ میلیون لیتر رسیده ایم.
زنگنه در ادامه به بیان آماری در خصوص انشعابات گاز پرداخت و گفت: در سال ۱۳۵۷ تعداد انشعابات گاز در حدود ۵۲ هزار انشعاب بوده که هم اکنون این رقم به ۱۱.۵ میلیون انشعاب رسیده است، در بحث پوشش گازرسانی از صفر درصد به نزدیک ۹۲ درصد از جمعیت کشور رسیده ایم.
وی ادامه داد: با نفوذ ۷۷ درصدی گاز به مناطق روستایی توانستیم میزان گازرسانی به روستاها را به بیش از ۲۷ هزار روستا برسانیم و در کنار شبکه گازرسانی، در تولید میعانات گازی از رقم صفر درصد به سطح ۷۵۰ هزار بشکه رسیده ایم.
گفتنی است در بحث استحصال گاز نیز از رقم ۹ تریلیون متر مکعب به رقم ۳۳ تریلیون منتر مکعب رسیده ایم.
وزیر نفت در خصوص تولید نفت خام در کشور گفت: به دلیل سیاست گذاریها به دنبال کاهش تولید نفت خام بودیم به همین خاطر سطح تولید از ۵ میلیون بشکه در سال ۱۳۵۷ به حدود ۴ میلیون بشکه رسیده است.
زنگنه در خصوص ذخایر هیدروکربونی کشور گفت: مجموع ذخایر هیدروکربور مایع قابل استحصال ایران ۸۸ میلیون بشکه بوده که هم اکنون با وجود ۵۰ میلیارد بشکه برداشت در این مدت، ذخایر باقی مانده برای نسلهای آتی در حدود ۱۶۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام برآورد شده که این رقم به طور تقریبی دو برابر بر آورد شده است.
وزیر نفت در ادامه به میزان برداشت از میادین مختلف پرداخت و تصریح کرد: در بخش پارس جنوبی میزان برداشت ما در مقایسه با کشور مقابل بیشتر است، در حوزه میدانهای غرب کارون در سال ۱۳۹۲ میزان برداشت در حدود ۷۰ هزار بشکه بوده که این رقم هم اکنون به ۳۵۰ هزار بشکه رسیده است.
وی بیان کرد: در بخش گازهای فلر یا گازهای مشعل به دنبال آن هستیم که تا پیش از دو سال و نیم آینده گازهای فلر را به حداقل خود برسانیم.
زنگنه عنوان کرد: پایانه جاسک به عنوان به عنوان پایانه صادراتی خارج از خلیج فارس انتخاب شده که در تلاشیم تا پایان سال ۹۹ از این پاینه صادراتی بهرهبرداری کنیم که در نتیجه آن میتوان شاهد شکل گیری و ساخت پالایشگاهها و پتروشیمیها در منطقه باشیم.
وزیر نفت در پاسخ به در خصوص توزیع عادلانه یارانه بنزین گفت: وارد بحث توزیع یارانه عادلانه نمی شویم، اما به صورت کلی سامان دهی بنزین از دو روش افزایش قیمت و سهمیه بندی صورت میگیرد و راه سومی ندارد، من پیش از این نیز توضیح دادم که این افزایش قیمت تا میزانی باید باشد که مردم سطح آن را تحمل کنند یعنی مردم سطح آن را قبول کنند، تقبل کردن در این میان مهم است زیرا دولت آقای مردم نیست و افزایش قیمت نفت در صورت نپذیرفتن مردم درست نیست زیرا دولت به دنبال ایجاد رفاه است.
وی افزود: برای موضوع بنزین باید از روش های مختلف یا تلفیقی استفاده کنیم که تاکنون ۱۰ سناریو در مجلس شورای اسلامی رای نیاورد و روز گذشته نیز در کمیسیون انرژی طرح دیگری به رای و با ۹۰ درصد مخالفت رد شد. نکته مهم در این است که دولت به دنبال افزایش درآمد نیست بلکه در این میان کاهاش قاچاق و کنترل مصرف مد نظر قرار گرفته است.
زنگه تصریح کرد: با تمهیدات اندیشیده شده واردات بنزین از مهر ماه متوقف شد و در سال آینده نیز وارداتی نخواهیم داشت که ابن خود به معنای برداشته شدن تهدیدی از سوی سایر کشورها از ایران است و به لطف خدا هم اکنون مشکلی در تولید و ذخیره بنزین نداریم.
وزیر نفت اظهار کرد: برای بنزین مشکل را نباید در پالایشگاه ها بلکه در خودروسازی ها و سیستم حمل و نقل پیگیری کرد، باید دید سرانه مصرف بنزین در خودروها و حمل و نقل چقدر است.
وی عنوان کرد: در شرایط فعلی قاچاق گازوئیل بیشتر از بنزین است که اگر یکی از انها را تغییر دهیم باید به قیمت سایر محصولات نیز دست زد زیرا این ها به صورت یک مجموعه بوده و باید با تدبیر نسبت به انها برخورد کنیم به همین خاطر باید نظام یکپارچه نسبت به آن تصمیم گیری کند.
وزیر نفت بیان کرد: موضوع بنزین مشکل مردم نیست بلکه مردم خودروهایی را استفاده می کنند که عرضه می شود، به همین خاطر در موضوع CNG نیز شاهد تولید کمتر خودروهایی با این فناوری هستیم.
وی با تاکید بر روش های غیرقیمتی برای موضوع بنزین،عنوان کرد: روشهای غیر قیمتی برای سامان دهی موصوع بنزین وجود دارد اما نسبت به سایر دیگر روش ها زمان بر بوده و حوصله بیشتری را می طلبد.
زنگنه بیان کرد: موضوع بنزین یک موضوع کاملا اقتصادی است که تغییز بر روی آن بر روی مسائل کلان تاثیر می گذارد که مهمترین شاخص آن شاخص تورم است، همچنین در بحث بنزین باید به تراز تولید و مصرف نیز توجه کنیم به همین خاطر بررسی ها نشان می دهد سالانه ۸ تا ۹ درصد به تولید خودروها اضافه می شود که به همین میزان نیز مصرف بنزین افزایش می یابد که این به معنای این است متوسط مصرف بنزین خودروهای جدید با خوردهای مستهلک برابر است.
وی خاطر نشان کرد:در این خصوص از هر روشی استفاده می کنیم که مردم تحت فشار نباشند و به نظر نمی آید مجلس شورای اسلامی در این خصوص برای سال آینده تصمیم گیری داشته باشد.
* رای کرسنت را شفاف سازی میکنیم
وزیر نفت در خصوص پرونده کرسنت گفت: موضوع کرسنت تاکنون بارها عنوان شده که نمونه آن در جلسه رای اعتماد من در دوره دولت یازدهم بود که با این وجود من رای اعتماد گرفتم، کرسنت یک پرونده زنده است که عده ای با لجبازی و ندانستن قواعد بینالمللی، ما را در یک چاه عمیق انداختند.
وی افزود: در سالهای اخیر با تلاش زیاد سعی کردیم در فرآیند پرونده کرسنت به خوبی عمل کنیم ، به همین خاطر در زمانی که داوری در مرحله نزدیک به صدور رای بود، کارهایی صورت گرفت که اعلام رای به تعویق بیافتد، در این میان اگر رأی صادر شود، میتوانیم حرفهایمان را بگوییم تا علیهمان استفاده نشود.
وزیر نفت در توضیح همکاری ایران با روسیه و چین اظهار کرد: در موضوع همکاری با کشور چین در بحث فاز ۱۱ پارس جنوبی با خروج توتال از قرار داد، اپراتراتور این فاز با سهم ۳۰ درصدی شرکت چینی به حساب میآید که هم اکنون این شرکت به مکاتبات ما پاسخی نداده است. در موضوع قراردادها باید به این نکته توجه کنیم که هر قرارداد ۲ طرف دارد و باید هر دو به پای میز قرارداد بیایند. در بحث قرارداد با روسیه نیز بخشی از آن اجرایی شده و بخشی دیگر نیز در آینده به مرحله اجرا خواهد رسید.