اجرای تکالیف مهارت محور بازخورد موفقی داشته/ مشق شب تبدیل به مهارت نخواهد شد
رضوان حکیم زاده در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه درباره عملکرد تکالیف مهارت محور پس از گذشت چند ماه از اجرایی شدن در مدارس بیان کرد: در شیوه نامه ارسالی معاونت ابتدایی و در برنامه مهارتهای زندگی ایرانی – اسلامی یا همان طرح کرامت ۶ جلد کتاب برای پایههای اول تا ششم تدوین شده است. در این کتابها موارد متعدد و متنوعی از مهارتهای مورد نظر که از طریق فعالیتهای یادگیری میتواند در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد تدوین شده است.
وی در ادامه درباره تفاوت این برنامهها با تکالیف مهارت محور گفت: تفاوت این دو طرح در این است که بچهها محدود به کلاس درس نمیشوند؛ و محل اصلی یادگیری این درسها در خارج از مدارس و در خانه است.
معاون ابتدایی آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: با اجرای این طرح به جای رونویسیها بی مورد و بی فایده که تبدیل به مهارت نخواهد شد و بی حاصل است و یا اینکه به خاطر انجام دادن این تکالیف بچهها مجبور میشوند از کتابهای کمک درسی استفاده کنند که هم باعث تحمیل هزینه اضافی به خانوادهها میشود و هم باعث دلزدگی دانش آموزان خواهد شد بچه ها استعدادهای خود را به مهارت تبدیل می کنند.
وی در ادامه گفت: مجموعه مهارتهای جدیدی که با تکالیف مهارت محور متفاوت است در طرح ایرانی اسلامی کرامت در اختیار آنها قرار گرفته است؛ و این امکان وجود دارد که با خلاقیت خودشان موراد متعدد دیگری را پیش بینی کنند تا دانش آموزان فعال شوند.
وی در ادامه درباره نوع این مهارتها گفت: این مهارتهای در طیفی از کتاب خواندن، نوشتن فعال، قصه خواندن، تمرین کارهای عملی برای تقویت مهارت حساب کردن است که در مدارس از ابتدای سال جاری اجرا شده است.
معاون آموزش ابتدایی در ادامه بیان کرد: اجرای این طرح بازخوردهای موفقی داشته است و دانش آموزن هم از این طرح استقبال کرده اند.