صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تعداد مدارس خاص از ۱۶۲ در سال ۵۷ به هزار ۵۶۴ مدرسه رسیده است

۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷:۱۸
کد خبر: ۴۹۱۳۴۴
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: نکته مبارزات دشمن زشت نمایی و سیاه نمایی دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، مجید قدمی در نشست خبری ارائه دستاورد‌های آموزش و پرورش استثنایی در چهلمین سالگرد انقلاب بیان کرد: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی با پیام‌های فرهنگی بوده است. برای حفظ این انقلاب باید دستاورد‌های این انقلاب را مرور کنیم. سه عامل در استمرار این انقلاب نقش آفرین بوده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش درادامه اظهار کرد: اعمال مسئولان برای در چارچوب اسلامی تدوین شود. در نهاد‌های مختلف بعد از انقلاب آموزش و پرورش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. پیام انقلاب باید از طریق مدارس بچه‌ها منتقل و از طریق آن‌ها به والدین تزریق شود. انقلاب ما انقلاب ارزشی و فرهنگی بود نه اقتصادی.

قدمی افزود: دشمنان از همان ابتدا در صدد سنگ اندازی در مسیر انقلاب بوده اند. دشمن ما پنهان است مرز‌های فرهنگی مشخص نیست و پیام دشمن با تکنولوژی به خانه‌های ما راه پیدا کرده است. باید برای مقابله با دشمن به اسلام برگردیم و زمینه آمادگی را فراهم کنیم. فعالیت فرهنگی باید یکپارچه باشد. نکته مبارزات دشمن کریهه نمایی و سیاه نمایی است. همه نهاد‌ها باید به میدان بیایند.

جمعیت تحت پوشش استثنایی الان ما ۱۵۰ هزار نفر است

وی افزود: تنها مجتمع باغچه بان در قبل از انقلاب برای افراد دارای شرایط خاص وجود داشت. جمه دانش آموزان استثنایی حدود ۸ هزار نفر بود در حالی که حدود ۷۰ هزار نفر باید تحت پوشش می‌بودند. امروز جمعیت تحت پوشش ما ۱۵۰ هزار نفر است. ۱۶۲ مدرسه قبل از انقلاب الان تعداد مدارس ما به هزار ۵۶۴ مدرسه رسیده است.

ساخت ۸۰۰ مدرسه در ۹ سال

وی گفت: ۲۴ مرکز شبانه روزی نگه داری از این افراد را راه اندازی کرده ایم. راه اندازی مدارس شبانه روزی آخرین راهی است که ما انجام می‌دهیم. بعد ازانقلاب با ساختار جدید نظام آموزی به سمت و سوی جدیدی سوق پیدا کردیم. از سال ۷۶ تا ۸۴ حدود ۸۰۰ مدرسه ساختیم. بعد از انقلاب بچه‌های اختلالات فکری و حرکتی و عاطفی اتیسم تحت پوشش قرار گرفتند.
وی در ادامه بیان کرد: بیش از ۶۰۰ مرکز در مناطق آموزشی راه اندازی شده تا بچه‌ها در یک یا دو زمینه که اختلال دارند مشکلاتشان حل شود. حدود هزار میلیارد تومان اعتبار آموزش برای ۱۵۲ هزار نفر برای سال جدید است. برای هر بچه ۷ و نیم تا ۸ میلیون هزینه می‌شود.

وی گفت: ادامه تحصیل تا دیپلم، آموزش‌های مهارت آموزی، برنامه‌های متعدد نرمالیزیشن و تلفیقی را در دستور کار قرار داده ایم. ۷۳ هزار نفر در سیستم تلفیقی مشغول به تحصیل هستند و ۷۸ هزار نفر در مدارس خاص تحصیل می‌کنند. بچه‌های چند معلولیت در مدارس خاص و بچه‌های تک معلولیتی در مدارس عادی تحصیل می‌کنند بیش از ۱۰۰ نفر از بچه‌های اتیسم در مدارس عادی شروع به تحصیل کرده اند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: سه رشته برق راه و ساختمان و کامپیوتر برای ناشنوایان پسر در نظر گرفته شده است. برای بچه‌های آسیب دیده ذهنی آموزش مهارت‌های زندگی را در نظر گرفته ایم مثل: خیاطی و مهارت‌های چوب را به بچه‌ها یاد می‌دهیم. در آموزش این مهارت‌ها شرایط بومی را هم در نظر گرفته ایم. ۳۵۰ نفر امسال قبولی در کنکور را داشته ایم. آموزش استثنایی به سمت آموزش حرفه‌های حرکت کرده است.

وی در ادامه درباره بودجه آموزش و پرورش استثنایی گفت: ۱۶۰ میلیارد بودجه سال آینده و بودجه امسال ۱۳۵ میلیارد است. هزینه سروریس ایاب و ذهاب حدودا ۷۰ درصد افزایش یافته است و امسال ۳۰ میلیارد کمبود بودجه داریم. سیاست ما این است که در هر استان مدرسه اتیسم دخترانه و پسرانه داشته باشیم. ۲ هزار ۸۰۰ نفر بچه اتیسم داریم. الان عمده بچه‌های اتیسم خارج از نظام آموزشی قرار می‌گیرند در زمینه تربیت نیروی آموزشی دانشگاه‌ها ناتوان هستند. در زمینه آموزش آموزش تولید محتوا به این بچه‌ها هم دانشگاه‌ها ناتوان هستند و خودمان کتاب برایشان تولید کرده ایم.

در ۹ استان مدارس اتیسم نداریم

قدمی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار گفت: در شهر‌های بزرگ جدا سازی بچه‌های اتیسم صورت گرفته است در ۱۰ استان مدارس مخصوص دختران و پسران تاسیس شده در در ۲۲ استان مدارس داریم، ولی جدا سازی نشده و در ۹ استان باید مدارس مخصوص ایجاد کنیم، ولی با این وجود در این استان‌ها بچه‌ها در کنار بچه‌های آسیب دیده‌های ذهنی و مدارس عادی تحصیل می‌کنند در نظر داریم تا سال ۱۴۰۰ در ۹ استان فاقد مدرسه خاص هم مدارس اتیسم تاسیس شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی درباره آموزش به بچه‌ها گفت: خانواده‌ها نمی‌دانند چطور با این بچه‌ها برخورد کنند و بیشتر با پنهان کاری، طرد افراطی و توجه افراطی خانواده‌ها مواجه هستیم.

قدمی اشاره کرد: بیش از ۲۵۲ هزار ۸۶۸ نفر آموزش خانواده برای برخورد با بچه‌های کم توان را دیده اند. بیشتر این افراد یعنی ۳۰ هزار نفر پدران بودند.

معاون وزیر در ادامه گفت: آمار ها‌ی جهانی از معلولیت که ۱۷ گروه را تحت پوشش دارند با ما متفاوت است و ما ۷ گروه آسیب دیده ذهنی، بینایی، شنوایی، جسمی _حرکتی، اختلال یادگیری عاطفی و چند معلولیتی هستند. بیشترین تعداد این کودکان یعنی ۳ درصد آسیب دیده ذهنی هستند و یک دهم درصد نابینا، کمتر از ۶ دهم درصد ناشنوا هستند. ۵۸ درصد آسیب دیده‌های ذهنی در مدارس خاص هستند. اطلاعات ما بر اساس خود اظهاری خانواده هاست و صحیح نیست. بر اساس طرح سنجش سالیانه ۷ تا ۸ هزار نفر به مدارس خاص می‌آیند. چیزی حدود دو برابر جمعیت کنونی خاص ما در مدارس باید مشغول به تحصیل باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: حدود ۸۵۰ نفر در سال آینده بازنشسته و در نظر داریم ۵۵۰ از آزمون ماده ۲۸ جذب کنیم.
وی درباره تغییر نام سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: از لحاظ اداری کار‌های تغییر نام انجام شده و منتظر اقدام مجلس هستیم. سازمان آموزش و پرورش دانش آموزان با نیاز‌های ویژه نام جدیدی است که در نظر گرفته شده است. واژه کودکان استثنایی کنار گذاشته شده است و الان واژه کودکان خاص در تمام جهان به کار برده می‌شود. بچه‌های بیش فعال کم دقت در حوزه استثنایی نیست و با تغییر نام باید گروه‌های دیگری هم به لیست تحت پوشش‌ها اضافه شوند مثل بچه‌های بیش فعال و بچه‌های بیش فعال کم دقت. در حوزه معلم رابط دچار مشکل هستیم. محتوای آموزشی برای بچه‌های با معلولیت مشخص تولید شده است. مدرسه پذیرا و پشتیبان را در نظر گرفته ایم. ۸ واحد درس برای معلمانی که به این مدارس وارد می‌شوند در نظر گرفته ایم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره کودکان مبتلا بیماران پروانه‌ای و هموفیلی افزود: در حال حاضر طبق اساسنامه به ۷ گروه آموزش می‌دهیم. ولی بر اساس نرم جهانی باید به ۱۷ گروه آموزش دهیم باید به سمت آموزش به سمت بیماری‌های نادر پیش برویم. در حال حاضر معاونت سلامت آموزش و پرورش این بیماران خاص را حمایت می‌کند.

وی درباره خدمات حمایتی گفت: به بیش از ۲ هزار نفر تبلت به کودکان نیمه بینا داده ایم. تولید کتاب بسیار بیشتر از تخصیص تبلت هزینه دارد. باقیمانده بینایی این کودکان برای ما بسیار ارزشمند است.

وی درباره خدمات دندان پزشکی به این کودکان گفت: در حوزه دندان پزشکی با محدودیت در حد ۵۰۰ هزار تومان خدمات می‌دهیم.

وی در ادامه تاکید کرد: شعار ما این است: معلولیت مشکل فرد نیست مشکل جامعه است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *