فراخوان؛ اشکال یا فوکوس در کیفیت
در فرهنگ لغات ایرانی فراخوان همواره با یک اشکال و نقص فنی همراه است و کلمه ترسناکی برای تولید کننده و مصرف کننده تلقی میشود و این در حالی است که در فرهنگ لغات جهان فراخوان به معنای جلوگیری از حوادث احتمالی و حتی بهبود عملکرد سیستمهای مختلف خودرو است.
اما در کنار این موضوع فراخوانها در برخی موارد لبخند به لب مصرف کنندگان و افراد میآورد، زیرا برخی از این فراخوانها اوج مشتری مداری و ارزشمند بودن جان و مال مصرف کنندگان و افراد یک جامعه را توسط یک خودروساز تداعی میکند.
از این دست فراخوانها را میتوان در شرکت اینفینیتی در کشور استرالیا دید.
این شرکت ژاپنی که محصولات لوکس برند نیسان را تولید میکند، برای مدلهای Q۳۰ و QX۳۰ به دلیل نگرانی از نقص فنی و عدم اطلاع رسانی کافی در کتابچه راهنمای مشتریان در برخی موارد فراخوان اعلام کرده است.
به گفته این خودروساز احتمال داده میشود در برخی از این کتابچهها در توضیح قفل کودک درهای عقب اشتباهی رخ داده باشد و اگر مالکان عملکرد صحیح این قفلها را متوجه نشوند، ممکن است کودکان در زمان حرکت خودرو قادر به باز کردن درها باشند.
از دیگر فراخوانهای جالب و جذاب که تا حدودی به مسائل فنی مرتبط است فراخوان مرسدس بنز برای مدل G۶۵ سال ۲۰۱۷ در بازار آمریکا است.
این خودروساز آلمانی این فراخوان را به دلیل آن اعلام کرده که حداکثر سرعت این خودرو با توجه به نقطه ثقل بالای سری G. کلاس در دنده عقب بیش از ۲۵ کیلومتر بر ساعت است و احتمال چپ شدن خودرو وجود دارد.
بیشترین فراخوانهای جالب توجه در سالهای اخیر به نام شرکت مرسدس بنز به ثبت رسیده است، این شرکت همچنین برای مدلهای سری S. خود فراخوانی مبنی بر مشکل در زبانه قفل درب سمت چپ عقب منتشر کرده که احتمال میدهد این درها به طور صحیح قفل نشود.
دیگر فراخوان مرسدس بنز آلمانی برای تنظیم دوباره چراغهای جلوی ۸۱۳۴ دستگاه از مدل GLC بوده که احتمال میداده این چراغها از تنظیم خارج شده است.
اما در سال ۲۰۱۸ میلادی فراخوانی منتشر شد که بسیاری از افراد را شوکه کرد، چون کمتر کسی فکر میکرد که یک برند سفارشی و گران قیمت همچون بوگاتی فراخوان اعلام کند.
بوگاتی فراخوان خود را برای بررسی جوش معیوب در دسته خم شونده صندلی جلو شیرون منتشر کرده است که در این فراخوان کلاس و گران قیمت بودن بوگاتی همچنان حفظ شده، زیرا خودرو توسط شرکت به وسیله کامیونی سرپوشیده به نمایندگیهای شرکت به منظور بررسیهای مربوطه منتقل شده است.
حال با بررسی این فراخوانها میتوان گفت که فراخوانهای خودرویی از ارزش شرکت و برند نمیکاهد و برخلاف عقیده عموم افراد با اعلام فراخوان در جهت حفظ جان و مال افراد و ایجاد ارزش به مشتریان از سوی شرکتهای تولیدی، برند تولیدی در بین مردم محبوبتر خواهد شد و افراد به این درجه از آگاهی میرسند که شرکتهای تولیدی برای آنها ارزش قائل هستند.
در این زمینه حسن کریمی سنجری-کارشناس صنعت خودرو به گفت: «فراخوانها عموما به واسطه وجود یک اشتباه فنی و تکنیکی در فرآیند طراحی و تولید و ارتقاء دانش فنی شرکت ها، اعلام میشود که در زمینه ارتقاء دانش فنی باید گفت؛ در زمانی یک شرکت به دانش فنی جدیدی دست پیدا میکند برای به روز رسانی و استفاده از دانش جدید در محصولات گذشته خود فراخوان صادر میکند که این موضوع بسیار قابل قبول و مناسب است.»
وی ادامه داد: « در اعلام فراخوان از سوی شرکتهای تولیدی احترام به مشتری وجود دارد و این اعلام فراخوانها به واسطه ترس از جرایم نیست و به اعلام فراخوان از سوی شرکتهای تولیدی نمیتوان نمره منفی داد بلکه باید این عملکرد خودروساز را تحسین کرد.»
این کارشناس صنعت خودروسازی خاطرنشان کرد: «نباید شرکتها و مشتریان از فراخوان بترسند و فراخوان در راستای رفع عیوب احتمالی ایجاد شده در طی فرآیند تولید و معرفی محصول به مشتری ایجاد شده است.»
به گزارش ، با این تفاسیر میتوان گفت، شرکتهای ایرانی نیز نباید از اعلام فراخوان عمومی برای به روزرسانی و رفع عیوب محصولات خود واهمه داشته باشند و با اعلام فراخوانهای متعدد و مختلف باید به سمتی حرکت کنند که ارائه خدمات با کیفیت را برای خود نهادینه کنند و در کنار آن مشتریان اعتماد بیشتری نسبت به شرکتهای تولیدی داشته باشند.