رشد بیش از ۴ برابری تعداد دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی/راه اندازی تخصص پزشک خانواده
به گزارش خبرنگار گروه جامعه نظام آموزش عالی سلامت کشور دارای ۱۰ مقطع تحصیلی است که عبارتند از: کاردانی، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته و MBA، MPH، دکتری عمومی، دکتری تخصصی، دکتر تخصصی پژوهشی، دکتری تخصصی پزشکی بالینی، دکتری فوق تخصصی پزشکی بالینی، دکتری تخصصی دندانپزشکی و داروسازی و برنامه¬های تکمیلی تخصصی پزشکی بالینی.
رشتههای تحصیلی نیز در دو بخش تحصیلات پایه (Undergraduate) و تکمیلی (Postgraduate) طبقه-بندی شده که مشتمل بر ۴۳ رشته در مقاطع پایه و ۳۰۵ رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی می¬باشد. در چند سال اخیر در راستای اهداف و سیاست¬های اسناد بالادستی کشور در وزارت بهداشت، رشد و توسعه در زمینه رشته-های تحصیلی صورت گرفته است.
-رشد بیش از ۴ برابری تعداد دانشگاه¬ها و دانشکده¬های علوم پزشکی در سه دهه پس از انقلاب اسلامی
-رشد حدود ۳ برابری تعداد رشتههای تحصیلات تکمیلی
-رشد تقریبی ۵ برابری در تعداد دانشجویان علوم پزشکی در طی سه دهه
-رشد حدود ۷ برابری تعداد اعضای هیأت علمی به عنوان مهمترین زیرساخت توسعه آموزش عــالی گروه¬های پزشکی و پیراپزشکی
-راه اندازی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی
-راه اندازی سامانه واژه شناسی تحول آموزش
-انتشار مجله طب و تزکیه با نگاه ویژه به تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی
-توسعه و ساماندهی قطبهای علمی حوزه علوم پزشکی کشور
-تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از استعدادهای درخشان و اجرای برنامههای حمایتی از آنان
-برگزاری المپیادهای دانشجوئی به صورت سالیانه با محوریت مباحث نوین علوم پزشکی
-برگزاری جشنواره مطهری به صورت سالیانه با محوریت تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی
-تدوین نقشه راه حرکت دانشگاههای علوم پزشکی به سمت دانشگاههای نسل سوم و طراحی پایلوت استقرار دانشگاههای نسل سوم در ۲ منطقه آمایشی کشور
-تدوین شاخصها و چهارچوبهای دانشگاه هزاره سوم
-راه اندازی تخصص پزشک خانواده
-راه اندازی مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای و تصویب دورههای متعدد آموزش مهارتی و اعتباربخشی و تصویب مراکز مختلفی در مناطق آمایشی توسط این مرکز.
-توسعه آموزش مداوم جامعه پزشکی و اعتباربخشی مراکز آموزش مداوم با تدوین مجموعه برنامههای مدون آموزش مداوم جامعه پزشکی
-تدوین سند برآورد نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت در افق ۱۴۰۴
-تدوین الگوی نوین بهره مندی از خدمات متخصصان بالینی
-ایجاد تسهیلات ویژه برای آموزش دانشجویان شاهد و ایثارگر
-آموزش پرستاری در بستر بیمارستانها
-توسعه ۱۸۰ انجمن علمی گروه پزشکی در کشور
-مدیریت کیفیت در آموزش دندانپزشکی (طرح تعالی)
-توسعه آموزش طب سنتی مبتنی بر شواهد در راستای پاسخگویی به یک نیاز بومی
-انطباق برنامههای آموزشی برای آموزشهای فرامرزی و ترجمه برنامههای آموزشی به زبان انگلیسی
-توسعه رشته مقاطع نوین تحصیلی با تاکید بر علوم بین رشتهای
-استقرار سند آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت و تشکیل ۱۰ منطقه آمایشی
-ایجاد بستر مناسب برای حضور بخش خصوصی در آموزش عالی سلامت
-تدوین و تصویب اساسنامه مجتمع آموزش عالی سلامت
-راه اندازی پردیسهای خودگردان
-توسعه موسسات آموزشی و پژوهشی بر مبنای نیاز مناطق آمایشی کشور
-بازمهندسی شورای عالی اخلاق پزشکی کشور، تدوین و تصویب برنامه راهبردی اخلاق پزشکی، توسعه آموزش تخصصی اخلاق پزشکی، تدوین کتب مرجع و مجلات در حیطه اخلاق پزشکی، تشکیل کمیته ملی اخلاق در آموزش علوم پزشکی
-راه اندازی سامانه Education IRAN به منظور معرفی ظرفیتهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش علوم پزشکی
-تدوین شبکه تبادلات علمی با مراکز بین المللی و اجرای نقشه آمایش بین¬المللی
-اعتباربخشی بین المللی ۳ دانشگاه علوم پزشکی و ورود ۱۷ دانشگاه علوم پزشکی به چرخه اعتباربخشی بین المللی
-ارتقای الگوی ارزشیابی دانشگاههای خارج از کشور بر مبنای استانداردهای بین المللی
-تحصیل حدود ۳ هزار د. انشجوی خارجی در حوزه علوم پزشکی کشور
-راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی، توسعه دانشکده¬های مجازی دانشگاه¬های علوم پزشکی کشور و مجازی سازی برنامههای آموزشی مقاطع تحصیلات تکمیلی
-اتصال دانشگاه¬های علوم پزشکی کشور به سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی
-استقرار، راه اندازی و استفاده از کارپوشه (Log Book) الکترونیک رشتههای تخصصی بالینی دردانشگاههای علوم پزشکی کشور
-برگزاری آزمونهای معتبر بین المللی در کشور
-اعتباربخشی آموزشی حدود ۲۱۵ بیمارستانهای آموزشی کشور
-رتبه بندی دانشکدههای دندانپزشکی کشور
-تدوین استانداردهای کالبدی دانشکده¬های پزشکی به منظور تعیین حداقلهای راه اندازی این دانشکدهها