نگاه درست به خانواده و تعالی انسانی، ارمغان سینمای انقلاب است
به گزارش خبرنگار فرهنگی میزان،محمود مقامی بازیگر کهنه کار سینما و تلویزیون در خصوص تعبیر سینمای پس از انقلاب اذعان داشت: مفهوم سینمای پس از انقلاب، سینمای دفاع مقدس است که وام گرفته از، ۸ سال تاریخ این سرزمین است. سینمایی که در ابتدای راه بسته به حال و هوای آن زمان، بیشتر شعاری بود، اما به مرور زمان، قصه گویی و نگاه تکنیکی به آثار دفاع مقدسی، سبب پخته شدن آن گردید و خود را به عنوان یک ژانر در سینمای ایران به همگان معرفی کرد.
بازیگر فیلم اخراجیها افزود: اصلیترین نقطه قوت سینمای پس از انقلاب، فاصله گرفتن از فضای فیلم فارسی و تماما ایروتیک زمان پهلوی و نگاه درست به خانواده و تعالی انسانی بود. جایی که خانوادهی سنتی ایرانی از رفتن به سینما و مواجهه با صحنههای غیر اخلاقی، هراسی ندارد و امنیت خانواده حفظ میشود. این توجه خصوصا در دههی شصت سبب تحکیم خانواده در آن زمان شد. جامعهای که خانه و خانواده اش سلامت باشند، پویا و با صلابت میشود و این ارمغانی است که سینمای انقلاب، آورده است.
محمود مقامی با اشاره به ایجاد فضای مسموم در اوایل انقلاب توسط معاندین، گفت: در ابتدای انقلاب شایعات زیادی وجود داشت که اتفاقات ناگواری برای سینما رخ خواهد داد و یا به طور کلی سینما حذف خواهد شد و انقلابیون اعتقادی به سینما ندارند. حال که چهل سال از عمر انقلاب میگذرد از حجم آثار تولیدی و جوایز متعدد بین المللی این طور تلقی میشود که همهی آن شایعات برای ایجاد موضع مردم در برابر انقلاب بوده و هیچ پشتوانهای نداشته است. جایگاهی که سینمای ایران به خود اختصاص داده گویای این است که فعل خواستن صرف شده است. البته به آن معنا نیست که هیچ مشکل و محدودیتی وجود ندارد. بلکه بستر فراهم شده و میل به تولید آثار اثرگذار و ارزشمند، این نوید را میدهد که این مشکلات نیز به مرور زمان برطرف شود.
بازیگر تاراج بیان داشت: از خوبیها و مزایای سینمای کنونی گفتیم، اما باید بدانیم که این سینما خالی از عیب هم نیست. یکی از معایب، عدم کشف استعداد صحیح و هدفمند و تزریق آن به بدنهی سینماست. درست است که این مافیا به صورت پررنگتر در قبل از انقلاب وجود داشته، اما انتظار این است که با گذشت چهل سال از عمر انقلاب، این مسئله برای همیشه ریشه کن شود تا دیگر شاهد رشد قارچ گونهی بازیگران و عوامل بی استعداد که به صرف پول و مسائل پشت پرده وارد سینما شده اند نباشیم.
اگر معدود استعداد و بازیگری هم وجود دارد، به خاطر تئاتر و کشف استعدادی است که در آن صورت گرفته است. وگرنه اوضاع اسفناکی در سینما به وجود میآمد و همین خورده انگیزه و امیدی که در جوانان برای شروع و ادامهی راه بازیگری و هنر نمایش جریان دارد، به طور کلی از بین میرفت.
بازیگر سریال امام علی اضافه کرد: در این یک سال اخیر شاهد تورم شدید بوده ایم که در زندگی و آیندهی جوانان تاثیر مستقیم گذاشته است. جوانان اکنون با مشکلات و سختیهای گوناگونی دست و پنجه نرم میکنند، باید سینماگران بیشتر به این مشکلات توجه کنند و کمی هم به این فضا بپردازند. موضوعی که فیلم تازه تولید شده ام به نام شراره وام گرفته از آن است و تماما دغدغهی جوانان در آن دیده میشود. همهی اینها برای این است که در این راه قدمی برداشته شود که به اعتلای جامعهی ایرانی ختم شود.