صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

استفاده حداکثری از مساحت، یکی از دلایل فرونشست زمین در تهران/به معماران طراز اول فرصت خلاقیت دهیم/دوره معاصر بیشتر به دنبال تخریب و بازسازی بودیم

۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱:۰۴
کد خبر: ۴۸۹۶۲۷
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
شهردار تهران گفت: اگر منصفانه قضاوت کنیم نتوانسته ایم آن چه داشته ایم را به زندگی امروز برسانیم و برخلاف برخی کشور‌های دنیا که در این زمنیه موفق بوده اند ما در دوره معاصر بیشتر به دنبال تخریب و بازسازی بوده ایم تا بهسازی آن چه از گذشتگان به ما رسیده است.

به گزارش گروه جامعه پیروز حناچی در آئین افتتاح «همایش نما با محوریت مصالح و جزئیات اجرایی» که  در سالن همایش‌های بوستان گفتگو بر گزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت «محمدنبی حبیبی» شهردار اسبق تهران اظهار کرد: آقای حبیبی زمانی شهردار تهران بود که کشور در شرایط جنگی قرار داشت و مدیریت شهری تدابیر ویژه‌ای را می‌طلبید. من ضایعه درگذشت آن مرحوم را به بازماندگان و دوستان ایشان تسلیت می‌گویم.

وی با بیان اینکه در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و باید تلاش کنیم دستاورد‌های ارزنده تری به جامعه ارائه دهیم، گفت: در آموزه‌های دینی ما آمده است که خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که علاوه بر داشتن مواهب طبیعی، ظرافت و تنوع بالایی در معماری دارد. به جرأت می‌توان گفت: از نظر تنوع معماری، کشوری نظیر ایران در میان کشور‌های اسلامی وجود ندارد و این مسئله در همایش‌های بین المللی مورد توجه قرار می‌گیرد.

شهردار تهران ادامه داد: این مزیت ما است، اما اگر منصفانه قضاوت کنیم نتوانسته ایم آن چه داشته ایم را به زندگی امروز برسانیم و برخلاف برخی کشور‌های دنیا که در این زمنیه موفق بوده اند ما در دوره معاصر بیشتر به دنبال تخریب و بازسازی بوده ایم تا بهسازی آن چه از گذشتگان به ما رسیده است.

حناچی با بیان اینکه زیبایی حق مردم است و شهروندان حق دارند بپرسند چرا در نما‌های شهری این نکته کمتر رعایت می‌شود، گفت: مردم ما در طول تاریخ هنر‌های زیادی داشتند، اما در دوره معاصر به این هنر‌ها کمتر توجه شده است. متاسفانه امروز می‌بینیم که در اکثر شهر‌ها خانه‌هایی که ساخته می‌شوند نما‌هایی شبیه به هم دارند. چه اتفاقی افتاده است که به چنین نقطه‌ای رسیده ایم؟

وی با تاکید بر زیباسازی نمای شهری عنوان کرد: ما در مدیریت شهری باید ابتدا زیبایی را بشناسیم تا بتوانیم برای تحقق آن تلاش کنیم. در برخی کشور‌ها مدیریت شهری تلاش می‌کند قریحه هنری مردم را تحریک کند و مساحت زیادی از شهر به گالری‌ها و موزه‌ها برای توسعه هنر اختصاص می‌یابد که ما هم باید این مسیر را طی کنیم.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: درباره پالایش بصری نمای شهری نیز قوانینی در شهرداری داریم، اما نیاز به قانونی خاص است که زیبایی را در شهر به رسمیت بشناسد.

حناچی با اشاره به معماری گذشته ایران عنوان کرد: در دوره سلجوقیان ساختار سازه در هم تنیده بود و به عنوان مثال نما در شکل آجر‌هایی که در ستون استفاده می‌شد خود را نشان می‌داد، اما در دوره ایلخانیان این دو از هم جدا شدند و این تغییر یک تحول در معماری بود.

وی ادامه داد: هم اکنون در کشور ما ضوابط زیادی برای ساختمان سازی وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها قاعده ۶۰ به ۴۰ است که در برخی مناطق آن را تبدیل به ۸۰ به ۲۰ یا ۹۰ به ۱۰ کرده ایم که بسیار خطرناک است. یکی از دلایل نشست زمین در برخی از مناطق تهران استفاده حداکثری از مساحت است؛ چرا که سطح زمین پوشیده می‌شود و روزنه‌ای برای ورود آب به عمق خاک وجود ندارد و به دلیل جذب نشدن آب به عمق زمین این اتفاق رخ می‌دهد.

شهردار تهران عنوان کرد: جالب است بدانید در بررسی‌هایی که ما انجام دادیم قاعده ۶۰ به ۴۰ پشتوانه علمی و تحقیقاتی دقیقی ندارد و بر مبنای دستور العملی که از سوی یک کارشناس مطرح شده بود، امروز تبدیل به مبنایی در ساخت و ساز‌ها شده است. به هر حال ما امروز با شهری مواجه هستیم که ساخته شده و شاید نتوان در آن تغییرات چندانی ایجاد کرد، اما می‌توانیم در ساختمان‌های جدیدی که می‌سازیم نگاه مان را به ساخت و ساز تغییر دهیم.

حناچی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: برخی از ساختمان‌ها و معماری‌های ویژه در شهر می‌توانند در ایجاد ثروت و جذب گردشگران نقش مهمی ایفا کنند و نمونه‌هایی از این نوع معماری‌ها در کشور‌های مختلف وجود دارد. حتی برخی معماران مانند «نورمن فاستر» هر جا که ساختمانی بسازد، گردشگران به دیدن آن ساختمان می‌روند. ما هم باید چنین فضا‌هایی در شهر ایجاد کنیم و به معماران طراز اول فرصت ایجاد خلاقیت در کشور بدهیم.

شهردار تهران ادامه داد: سازه‌ای مانند پل طبیعت که امروز یکی از نماد‌های جدید شهر تهران محسوب می‌شود در رقابتی سخت بین معماران شکل گرفت. گروه مهندسانی که در مناقصه پل طبیعت شرکت کرده بودند، گروه کوچکی بودند که توانستند با ارائه طرح خود در برابر غول‌های معماری خودنمایی کنند.

حناچی همچنین بر لزوم آموزش مردم و تحریک خواسته‌های آنان برای شکل گیری معماری زیبا در شهر تاکید کرد و گفت: امروز مشاهده می‌کنیم که بسیاری از ساختمان‌ها در تهران با معماری رومی به وجود می‌آید. این نشان می‌دهد که مردم چنین معماری را پسندیده اند، واقعیت آن است که معماران سرزمین ما نتوانسته اند روی معماری بومی کشورمان کار کنند. کشور ما عقبه فرهنگی طولانی دارد. به عنوان مثال چرا تخت جمشید در معماری امروز ما جایی ندارد؟ ما باید آستانه دانش و تقاضا در حوزه معماری کشور را بالا ببریم. ما برای سلیقه‌های مردم کار زیادی نکرده ایم.

وی تاکید کرد: باید در مورد فعالیت‌هایی که تاکنون انجام شده است، آسیب شناسی کنیم. کمیته‌های نما تشکیل شده است، اما نباید تبدیل به راهرو‌هایی شوند که می‌توان آن را دور زد یا برگشت.

شهردار تهران در بخش پایانی سخنان خود به تغییر پارادایم در مدیریت شهری پرداخت و گفت: مردم با انتخاب اعضای شورای شهر بر تغییر پارادایم مدیریت شهری تاکید کردند و ما باید این کار را انجام دهیم. مردم قدم اول را برداشتند و این وظیفه ماست که قدم‌های بعدی را برداریم.

این مراسم شهردار تهران به عنوان اولین عضو، کمپین «نما، هویت شهر ما» را رونمایی کرد و در ادامه ضمن افتتاح نمایشگاهی که در حاشیه این همایش برپا شده است، از آن بازدید کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *