صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مقصر ۷۰ درصد آلودگی هوا خودرو‌ها هستند

۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹:۵۶
کد خبر: ۴۸۹۳۸۲
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
دبیر کارگروه ملی آلودگی هوای کشور در هفتمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا اظهار کرد: مقصر ۷۰ درصد آلودگی هوا خودرو‌ها و منابع متحرک هستند که بر اساس اعلام بانک جهانی خسارت اقتصادی آن‌ها ۲.۸ میلیارد دلار در سال است.

به گزارش گروه جامعه دبیر کارگروه ملی آلودگی هوای کشور در هفتمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا اظهار کرد: مقصر ۷۰ درصد آلودگی هوا خودرو‌ها و منابع متحرک هستند که بر اساس اعلام بانک جهانی خسارت اقتصادی آن‌ها ۲.۸ میلیارد دلار در سال است.

وحید حسینی با بیان اینکه بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد موتور‌های کشور را موتورسیکلت‌های CG۱۲۵ تشکیل می‌دهند، گفت: سطح مجاز آلایندگی را مصوبه هیئت وزیران تعیین می‌کند و یک اصل نانوشته هم داریم که آن را از اروپا کپی‌برداری می‌کنیم. بر این اساس سطح استاندارد خودرو‌های دیزل سنگین یورو ۴ است و سطح استاندارد موتورسیلکت اروپا ۳ است.

حسینی تصریح کرد: ما برای استاندارد‌های اروپا ۲، ۳، ۴ و ... آزمایشگاه داریم که مستقیما با خودروساز‌ها قرارداد می‌بندند. آیا این اشکال ندارد که آزمایشگاه با خودروساز قرارداد ببندد؟ چقدر ممکن است چنین آ‌زمایشگاه‌هایی خودرو را از تست‌ها رد کنند. همچنین شرکت‌های بازرسی هم از خودروساز‌ها پول می‌گیرند تا بازرسی‌ها را انجام دهند و این روند به هیچ وجه درست نیست حاکمیت باید در این موضوعات ورود کند.
وی اضافه کرد: اروپایی که ما از آن گرته برداری می‌کنیم برای آلودگی ده‌ها کارشناس دارد و مثل ما دارای تعداد معدودی کارشناس نیست.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور با بیان اینکه شرکت خودروساز یک بنگاه اقتصادی بوده و هدفش کسب درآمد است عنوان کرد: چوب حاکمیت باید بالای سر خودروساز باشد و گرنه این شرکت الزامات محیط زیستی را رعایت نمی‌کنند؛ چرا که رعایت مسائل محیط زیستی محصولات را پیچیده می‌کند و هزینه خودروسازان را بالا می‌برد. مثال آن هم تقلب شرکت فولکس واگن است.

حسینی تاکید کرد: چه دلیلی دارد ما از اروپا گرته‌برداری کنیم اروپا تجربه‌های شکست فراوانی دارد آن‌ها به سمت دیزل سواری رفتند و بعد‌ها فهمیدند اشتباه کردند و حال نمی‌دانند چه کنند.

وی در بخش بعدی سخنان خود گفت: ما ۲۷ ماه جنگیدیم تا منع پلاک‌گذاری موتور‌های کاربراتوری را بگیریم چرا باید این فرآیند ۲۷ ماه طول بکشد؟ همان زمان که منع پلاک‌گذاری این موتور‌ها تصویب شد هم به تولید آن‌ها تا آخر سال مهلت دادند این موضوع در پنج مرداد تصویب شد و تا برج ۱۲، ۷۰۰ هزار موتور کاربراتوری تولید کردند.
وی اضافه کرد: اشتغال هم تبدیل به کلیدواژه تولید نامرغوب شده است چه کسی گفته تولید موتور CG۱۲۵ وضعیت اشتغال را بهتر می‌کند چرا به سمت تولیدات مرغوب نمی‌رویم.

حسینی در خصوص پروژوه رتروفیت (بروزرسانی ناوگان موجود با استفاده از فناوری) هم گفت: سال‌هاست که این پروژه در شهرداری تهران مطرح شده و در زمینه آن مصوبه هم زیاد داریم، اما هنوز از آن غافلیم.

 انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *