صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

۱۰ شرکت برتر نخست اقتصاد ایران مشخص شد

۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱:۵۱
کد خبر: ۴۸۹۳۷۳
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
با برگزاری بیست و یکمین دوره رتبه بندی شرکت‌های برتر ۱۰ شرکت نخست اقتصاد ایران مشخص شد.

به گزارش گروه اقتصاد به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، بیست و یکمین سال رتبه بندی شرکت‌های برتر ، ۸ بهمن ماه با حضور سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، مقامات، مدیران ارشد بنگاه‌های برتر کشور و متخصصان این حوزه در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

بنا به این گزارش، نخستین شرکت‌های ایرانی به لحاظ درآمد شامل پتروشیمی خلیج فارس، بانک پارسیان، پالایش نفت اصفهان، سایپا، بانک صادرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان، بانک آینده، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک کارآفرین و پالایش نفت بندر عباس است.

در آغاز این همایش کیانی‌بختیاری با اشاره اهمیت اقتصاد مقاومتی در ایران گفت: امسال نیز مانند چند سال گذشته با عنوان اقتصاد مقاومتی نام گذاری شد که این موضوع اهمیت این شیوه اقتصادی را در ایران نشان می‌دهد. یکی از موارد مهمی که اکنون مطرح می‌شود حمایت از کالای ایرانی است. طبیعی است که در این عرصه مردم برای انتخاب کالا یا خدمات مورد نظر باید بتوانند نخستین شرکت‌های ایرانی را بشناسند. وی علاوه بر مردم، نقش بنگاه‌ها و همچنین سازمان‌ها و نهاد‌ها در این خصوص مهم ارزیابی کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی درباره پیشینه رتبه‌بندی۱۰۰ IMI در کشور توضیح داد: این شیوه رتبه‌بندی در سال ۷۷ که نخستین دوره خود را تجربه می‌کرد به معرفی ۱۰۰ شرکت نخست کشور پرداخت. این ۱۰۰ شرکت در یک شاخص میزان فروش بررسی و معرفی شدند. به‌تدریج و با رشد اقتصادی کشور و واحد‌های تولید و صنعتی در ایران تعداد شرکت‌ها به ۵۰۰ رسید و شاخص‌ها نیز رشد چشمگیری داشت.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی مهم‌ترین اهداف برگزاری این رتبه‌بندی را در تولید اطلاعات درباره بنگاه‌های اقتصادی کشور و شفاف‌سازی در فضای کسب‌و‌کار، رتبه‌بندی شرکت‌ها از نظر تاثیرگذاری در اقتصاد ملی و گسترش رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی دانست.

کیانی‌بختیاری با اشاره به یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های این رتبه‌بندی توضیح داد: از مهم‌ترین دستاورد‌های این رتبه‌بندی می‌توان به وضعیت واحد‌های صنعتی و تولیدی در رشته‌های تخصصی اشاره کرد. برای مثال، در حوزه سیمان چند شرکت حضور دارند. یکی از موضوعاتی که در این زمینه اهمیت دارد رتبه کارخانه‌های سیمان نسبت به یکدیگر است.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های برتر ایران بر اساس ۳۳ شاخص و در ۷ عنوان دسته‌بندی، رتبه می‌گیرند، توضیح داد: شاخص‌های اندازه و رشد شرکت، شاخص‌های سودآوری و عملکرد، شاخص‌های بهره‌وری، شاخص‌های صادرات، شاخص‌های نقدینگی، شاخص‌های بدهی و شاخص‌های بازار عنوان دسته‌بندی‌ها است. در هر کدام از این عنوان‌ها شاخص‌هایی مشخص شده که بر مبنای آن‌ها رتبه‌بندی انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اینکه شفافیت از جمله شاخص‌های رتبه‌بندی۱۰۰‌IMI است، گفت: در بسیاری از رتبه‌بندی‌ها ارزیابان نقش زیادی دارند. به عبارتی، در دیگر رتبه‌بندی‌ها اگر ارزیاب یک شرکت تفاوت کند ممکن است نمره آن شرکت نیز در شاخص مشخصی تغییر کند. با این حال، در این شیوه رتبه‌بندی به دلیل اینکه تمام شاخص‌های کمی هستند، ارزیابان نقشی در نمره ندارند.

کیانی‌بختیاری با بیان اینکه نوع رتبه‌بندی۱۰۰‌IMI شبیه مدل Fortune ۵۰۰ است، توضیح داد: در این دو مدل تمامی شرکت‌ها در شاخه‌ای از کسب‌و‌کار حضور دارند. این مدل باعث می‌شود شرکت‌ها هم در موقعیت کشور و مدل جهانی رتبه خود را بدانند و بتوانند خودشان را شرکت‌های رقیب مقایسه کنند.

وی به این پرسش که چرا رتبه‌بندی اهمیت دارد، این‌گونه پاسخ داد: سهم ارزش‌افزوده ۱۰۰شرکت برتر از تولید ناخالص داخلی از جمله شاخص‌هایی است که اکنون مشخص شده است. بر این مبنا، ۱۰۰ شرکت نخست ۱۲ درصد این شاخص را پوشش داده‌اند. علاوه‌بر این، مقایسه فروش شرکت‌ها با تولید ناخالص داخلی از دیگر آمار‌های به‌دست آمده است. این درصد در شاخص عنوان شده به ۳۸ درصد برای ۱۰۰ شرکت نخست می‌رسد. باید این موضوع را در نظر داشت که شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ به رشد و توسعه کشور‌ها کمک بسیاری می‌کنند. کشور‌های توسعه یافته با استفاده از توان بنگاه‌های اقتصادی بزرگ برنامه‌های قابل توجهی را برای رشد و توسعه خود در نظر می‌گیرند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان این که نقش تحقیق و توسعه در رشد هر سازمان و کشوری تاثیر قابل توجهی دارد، توضیح داد: آمازون، آلفابت، سامسونگ و اینتل در سال گذشته میلادی بیشترین هزینه را برای بخش تحقیق و توسعه خود در نظر گرفته اند. بر اساس آمار‌های رسمی شرکت آمازون در سال گذشته میلادی ۱۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است.

کیانی بختیاری با اشاره به نخستین سیاست گذاری‌ها برای برگزاری IMI ۱۰۰ توضیح داد: از مهمترین نیاز‌هایی که در کشور وجود دارد شفافیت آماری و درآمدی شرکت‌های ایران است. آمار شفاف و ارائه آمار‌های درآمدی به توسعه کسب و کار و بنگاه‌های اقتصادی در کشور می‌شود.

کیانی بختیاری در ادامه به بررسی آمار‌های رسمی فورچون که در طرح بین المللی برگزار می‌شود، توضیح داد: از میان ۵۰۰ شرکت بزرگ دنیا ۱۲۶ شرکت به امریکا و ۱۱۱ شرکت به چین اختصاص دارند. به عبارت دیگر ۲۵ درصد شرکت‌های بزرگ دنیا به امریکا و ۲۲ درصد به چین اختصاص دارد.

وی با اشاره به اهمیت ارزش افزوده و سهم ۵۰۰ شرکت نخست در اقتصاد ایران توضیح داد: سهم ۱۰۰ شرکت اول ایران در ارزش افزوده نسبت به تولید ناخالص داخلی ۱۲ و سهم ۵۰۰ شرکت دیگر ۱۴ درصد است. به عبارت دیگر ۱۰۰ شرکت نخست در این شخص بیشترین سهم را دارند و ۴۰۰ شرکت دیگر سهم چندانی در نسبت ارزش افزوده به تولید ناخالص داخلی ندارند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه به نسبت فروش ۵۰۰ شرکت نخست ایران به تولید ناخالص داخلی پرداخت و توضیح داد: در این شاخص ۳۸ درصد به ۱۰۰ شرکت نخست و ۴۴ درصد به کل ۵۰۰ شرکت تعلق دارد. همان طور که مشخص است ۴۰۰ شرکت دیگر در این شاخص سهم چندانی ندارند.

کیانی بختیاری در ادامه به آمار‌های فروش پرداخت و توضیح داد: در ایران نخستین شرکت ۹ میلیارد دلار در سال ۹۶ فروش داشت که نخستین شرکت داخلی است. البته باید در نظر داشت که این آمار در فورچون و در مدل جهانی به ۵۰۰ میلیارد دلار می‌رسد.

وی به اهمیت IMI۱۰۰ پرداخت و توضیح داد: سرمایه گذاران، فعالان بورس و مصرف کنندگان با استفاده از داده‌های آماری این دوره می‌تواند تصمیم گیری‌های بهتری داشته باشد. علاوه بر این با برگزاری این دوره‌ها شرکت‌های نیز به اطلاعاتی درباره بنگاه‌های خود دست می‌یابند که پیش از آن شاخص‌های مشخص شده را نمی‌دانستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی بر این باور است که یکی از بزرگ‌ترین دلایل بیکاری در کشور کمبود و نبود مهارت‌های کافی برای کسب موقعیت‌های شغلی است. بسیاری از فارغ‌التحصیلان در کشور به لحاظ مهارتی آماده اشتغال نیستند. بر این اساس، باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی‌هایی شود.

مجید درویش، مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر نیز در این همایش درباره تنوع شرکت‌های نخست توضیح داد: یکی از موضوعاتی که در بررسی سال ۹۶ جالب بود تغییر رتبه‌های تک‌رقمی بود.

در دوره‌های قبل به طور عمده رتبه‌های تک‌رقمی به بانک‌ها و موسسه‌های پولی و اعتباری اختصاص داشت. این در حالی است که امسال پتروشیمی‌ها رشد بسیار مناسبی داشتند. البته باید در نظر داشت که منظور از امسال، سال ۹۶ است. سال پایه آمار یک سال از تقویم عقب است.

وی با اشاره به اینکه در سبد صادراتی وضعیت کارخانه‌های پتروشیمی از دیگر شرکت‌ها بهتر است، توضیح داد: ۵۰ درصد صادرات ۵۰۰ واحد بررسی شده به پتروشیمی‌ها تعلق دارد که در سبد صادرات غیرنفتی بررسی می‌شود و رتبه دوم این شاخص نیز به فرآورده‌های نفتی تعلق دارد که ۱۹ درصد صادرات را شامل می‌شود.

مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر با اشاره به اینکه یکی از مشکلات این طرح اطلاعات اقتصادی بنگاه‌ها بود، توضیح داد: خوشبختانه به دلیل پشتوانه ایدرو و خوشنامی سازمان مدیریت صنعتی در این زمینه مشکلی وجود نداشت و شرکت‌ها به‌راحتی اعتماد کردند و صورت‌های مالی را در اختیار ما قراردادند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از موضوعاتی که در بررسی شرکت‌های نخست ایران اهمیت دارد نقش این شرکت‌ها در اشتغالزایی است بر این اساس هلدینگ سایپا، بانک صادرات، بانک تجارت، فولاد مبارکه و شرکت مخابرات ایران بیشترین سهم را در اشتغالزایی دارند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *