برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ادامه مسیری است که در ۴۰ سال گذشته در این حوزه طی شده است
به گزارش گروه جامعه ، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در نشست با معاونین آموزشی ادوار وزارت بهداشت با بیان اینکه دستاوردهای حوزه آموزش در ۴۰ سال گذشته بسیار خوب بوده گفت: ما در این ۴۰ سال در تربیت نیروی انسانی حوزه سلامت خودکفا شده ایم و این دستاوردها ماحصل تلاش معاونین آموزشی در ادوار مختلف بوده است.
وی به اهمیت بحث مرجعیت علمی که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده اشاره کرد و گفت: این بحث در تقویت هویت ملی در دانشجویان کشور اهمیت بسزایی دارد.
لاریجانی با بیان اینکه اقدامات بسیاری در هر یک از ادوار در معاونت آموزشی وزارت بهداشت انجام شده، اظهار داشت: هر یک از معاونین ادوار، اقدامات برجستهای را در راستای تحول در آموزش علوم پزشکی کشور انجام داده اند که اثرات آن در نظام سلامت هویدا است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: این برنامه ادامه مسیری است که معاونین ادوار طی کرده اند و با الگویی مدون و بررسی تمامی اسناد بالادستی تدوین شده است.
وی به اهمیت تمرکز دانشگاهها بر روی ماموریتهای خاص بر مبنای نقاط قوت خود تاکید کرد و گفت: مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی با حمایتهایی که از پروژههای دانشگاهها در راستای ماموریتهای ویژه میکند بسترهای این حرکت را فراهم میکند.
لاریجانی با اشاره به برنامههای وزارت بهداشت برای حرکت دانشگاهها به سمت دانشگاههای نسل سوم، اظهار داشت: دانشجویان علوم پزشکی باید با مباحث کارآفرینی و کسب و کار آشنا شوند، لذا بسترهای لازم برای این تغییر رویکرد در دانشگاهها فراهم شده است.
وی با اشاره به هدف نوآوری در آموزش علوم پزشکی مبنی بر ارتقای پاسخگویی آموزش به نیازهای جامعه، گفت: برآورد نیروی انسانی مورد نیاز کشور در تمامی رشتهها برای سال ۱۴۰۴ انجام شده و با راه اندازی مرکز ملی آموزشهای مهارتی نیازهای کشور در حوزههایی که نیاز به مدرک دانشگاهی ندارد، از طریق آموزشهای مهارتی مرتفع خواهد شد.
لاریجانی، آمایش را یکی از برنامههای مهم وزارت بهداشت دانست و بیان کرد: این برنامه آمایش از گسترشهای بی رویه در دانشگاهها جلوگیری میکند و با اجرای برنامه جذب نیروی بومی هیچ یک از افرادی که تعهد بومی داشته اند خارج از محل تعهد خود جذب نشده اند. امیدواریم این برنامه برای تامین نیروهای مورد نیاز در استانها تداوم یابد.
وی با تاکید بر لزوم تربیت دانشجویان با تعهد اخلاقی و ملی، اظهار داشت: برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور و بسته ارتقای اخلاق حرفهای مسیر روشنی را پیش روی دانشگاهها در این زمینه گذاشته و در سطح کشور در حال اجرا است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، راه اندازی سامانه Education Iran را بستر خوبی برای معرفی ظرفیتهای آموزش علوم پزشکی کشور در عرصه بین المللی عنوان کرد و گفت: تحول چشمگیری در ارزیابی دانشگاههای خارجی مورد تایید وزارت بهداشت صورت گرفته است. این کار با بهره برداری از نظامهای رتبه بندی بین المللی انجام میشود و فقط دانشگاههایی که بخش علوم پزشکی آن در این نظامها مورد تایید هستند، پذیرفته میشود.
وی با اشاره به تلاشهای صورت گرفته برای جذب دانشجویان خارجی در کشور اظهار داشت: بیش از ۲ هزار دانشجوی خارجی در کشور مشغول به تحصیل هستند و با توجه به ظرفیتهایی که برای آموزش علوم پزشکی وجود دارد، با جذب دانشجوی خارجی ضمن بهره برداری از این ظرفیت ها، بسترهای تبادل فرهنگی کشور با سایر کشورها نیز فراهم میشود. بسیاری از دانشگاهها طی چند سال گذشته در این زمینه فعالتر شده اند.
لاریجانی راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی را زیرساختی برای ارائه آموزشها به صورت مجازی در رشتههای مختلف علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: علاوه بر آموزش دروس به صورت مجازی، دورههایی نیز در این دانشگاه برگزار خواهد شد. برای مثال، دوره آموزش پزشکی خانواده به پزشکان عمومی یا آموزش کارآفرینی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی از جمله برنامههایی است که در بستر دانشگاه مجازی اجرایی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه زیرساختهای برگزاری آزمونها در مناطق آمایشی و دانشگاهها رشد چشمگیری داشته تصریح کرد: بسیاری از آزمونها از جمله آزمون جامع علوم پایه و پیش کارورزی به صورت الکترونیک برگزار میشود که خود باعث صرفه جویی بسیار زیادی در هزینهها و از طرف دیگر ارتقای کیفیت این آزمونها شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بحث اعتباربخشی از سنوات پیش در وزارت بهداشت مطرح شده بود، ولی اجرا نشده است، گفت: سال گذشته تمامی دانشگاههای علوم پزشکی و بیمارستانهای آموزشی اعتباربخشی شدند و اعتباربخشی دبیرخانهها و برنامههای آموزشی هم در دست برنامه ریزی است که به زودی ابلاغ خواهد شد.
وی با اشاره به تلاشهای صورت گرفته برای ارتقای زیرساختهای آموزش، جذب اعضای هیات علمی و راه اندازی پورتالهای جامع برای الکترونیکی کردن امور آموزش، اظهار داشت: طبق روالی که در زمان تمامی معاونین ادوار نیز، بوده حجم کار حوزه آموزش بسیار بالا است و حجم مکاتبات این حوزه، آزمونهایی که با تعداد بالای شرکت کننده برگزار میشود و شوراهایی که با حجم بالای پرونده تشکیل میشود نمونههایی از این امور هستند.