جشنواره فیلم فجر دستاورد مهم انقلاب اسلامی ایران است/حق پخش اکران مردمی در تهران به صاحبان اثر میرسد
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، نشست پرسش و پاسخ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر امروز با حضور ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره در پردیس سینمایی ملت و با حضور اهالی رسانه برگزار شد.
ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره در ابتدای این مراسم گفت: در ایامی که گذشت اطلاعات کامل جشنواره از طریق سایت جشنواره به دوستان اطلاع رسانی شد. برای اولین بار سه فیلم سینمایی انیمیشن حضور دارند. سیمرغ فیلم مستند و همینطور سیمرغ بهترین فیلم کوتاه به جشنواره بازگشته است.
او گفت: برای سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم که سالهای گذشته به صورت دستی انجام میشد، امسال برای دومین بار با کمک و مساعدت همراه اول سعی کردیم روش سادهتری را برای رای دادن به بهترین فیلم داشته باشیم. هم تعداد و هم دقت آرا بیشتر خواهد بود.
دبیر جشنواره گفت: ما در چهلمین سال انقلاب اکران مردمی هم در تهران و هم در تمام مراکز استان خواهیم داشت و امسال برای اولین بار حقوق پخش اکران مردمی در تهران را در اختیار صاحبان آثار قرار خواهیم داد. افتتاحیه فردا شب و اختتامیه طبق روال هر سال ۲۲ بهمن. تمام سینماگرانی که در ۳۷ دوره گذشته سیمرغ گرفتند، ۱۳ بهمن در ضیافت مهمانی جشنواره شرکت خواهند کرد.
ابراهیم داروغه زاده در پاسخ سوال خبرنگار اعتماد آنلاین درباره فیلم "آشغالهای دوست داشتنی" و پروانه نمایشی که برای آن صادر شده و اینکه چرا این فیلم حداقلیک سانس برای اهالی فرهنگ و رسانه نمایش داده نمیشود، گفت: درباره این فیلم چندباری صحبت شده است. این فیلم پروانه نمایش دارد منتهی طبق قواعد جشنواره امکان حضورش در جشنواره نبوده است. امیدوارم مشکلاتی که در راه اکران این فیلم وجود داشته برطرف شود و به صورت عادی نمایش داده شود.
او در پاسخ به سوال رسانه سینماسینما درباره حضور فیلم اولیها و فیلمهایی که وارد بخش مسابقه نشده اند و اینکه چرا بخش جدایی برای آنها در نظر گرفته نشده، گفت:ما هیچوقت تعداد مشخص نکرده ایم که چه تعداد فیلم اولی میتوانند در سودای سیمرغ شرکت کنند. این به هیئت انتخاب بستگی دارد. امسال دو فیلم حائز شرایط بودند که در بخش مسابقه باشند. در آیین نامه تعداد ذکر نشده است. درباره بخش خارج از مسابقه هم تعدادی فیلم را به صورت رزرو اعلام کرده ایم و آنها باید برای حضور در بخش خارج از مسابقه درخواست بدهند.
داروغه زاده درباره سوالی با مضمون اینکه آیا ما نباید در چهلمین سال انقلاب به تولید فیلمهای جدید بپردازیم؟ گفت: سینمای ایران یکی از دستاوردهای مهم انقلاب است. کدام حوزه است که این همه در جهان افتخارآفرینی کرده و باعث ایجاد همدلی شده است؟ سینما قطعا یکی از مهمترین دستاورد نظام جمهوری اسلامی بوده است. سینمایی که موفقیت خود را مدیون انقلاب و امام انقلاب است که گفت: ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم.
سینماپرس با اشاره به تولید فیلمها از سوی سازمان اوج و حوزه هنری و درباره نقش سازمان سینمایی در مورد تولیدات سینمای ایران سئوال پرسید که داروغه زاده چنین جواب داد: سینمای ایران یکی از مهمترین دستاوردهای نظام اسلامی در ۴۰ سال پس از انقلاب است. شما چه حوزهای را سراغ دارید که اینقدر بتواند همدلی ایجاد کند و در دنیا افتخارآفرین باشد.
داروغه زاده در پاسخ به ایسنا در مورد ترکیب هیئت داوران و اینکه آیا فعالیت آنها زودتر آغاز شده است، گفت: رییس هیئت داوران در این دوره نداریم. حرف آخر را هم کسی نمیزند و رای آنها به صورت اجماعی است. اگر اجماع صورت نگیرد براساس اکثر آرا جایزه داده میشود. برنامه اکران برای داوران یکی دو روز زودتر آغاز شده، چون ما در این میان هم تعطیلی داریم هم یکی دو مسابقه فوتبال. این رویه هرسال وجود دارد تا داوران بتوانند با طیب خاطر نظر بدهند.
داروغه زاده در مورد پخش احتمالی فوتبال تیم ملی در فینال جام ملتهای آسیا گفت: اگر ایران به فینال برسد حتما تمهیدی اندیشیده میشود تا در سالن رسانه دوستان خبرنگار بتوانند فوتبال را تماشا کنند. امیدواریم در کنار هم بتوانیم جشن قهرمانی را بگیریم.
داروغه زاده در پاسخ به سوال سینما نو در خصوص بحث شفافیت و تاکید وزیر ارشاد در این مورد و اینکه جشنواره امسال چندان با این مورد سازگار نبوده گفت: وظیفه ما و همه رسانهها این است که به این رکن مهم جشنواره یعنی هیئت داوری احترام بگذاریم. هیئت داوران از بین اهالی سینما انتخاب میشوند که در جشنواره فیلم ندارند.
دبیر جشنواره تاکید کرد: آنها باید در این مدت کوتاه ۸۰ فیلم را ببینند و داوری کنند. خوب است که خود شما رسانهها این فرهنگ را گسترش بدهید که هر جشنوارهای که برگزار میشود مهمترین واکنش هیاتهای داوری هستند. وظیفه ما و رسانهها و اهالی رسانهها این است که به این رکن مهم احترام بگذاریم. اگر هر کسی بخواهد با نظر خودش هیاتهای داوری و انتخاب را زیر سوال برود. خود این هیاتها از کسانی که فیلم ندارند انتخاب میشوند. خود این شرایط سختی است. من به شما قول میدهم که با دقت کامل این انتخابها انجام شده و سعی شده بهترینها انتخاب شوند. اینکه شما بگویید اینها از فیلمهای تلویزیونی پایینتر هستند شاید توهین به سینماگرانی که با عشق و تلاش و همه مشکلات سعی کردند بهترین اثر را خلق کنند باشد. شما امسال شاهد جشنواره خیلی خوبی از نظر کیفیت و تنوع فیلمها خواهید بود.
دبیر جشنواره در پاسخ به سوال مهر در خصوص سهم تهیه کنندگان از نمایش فیلمها و حل این مشکل از طرف دبیرخانه و اینکه چقدر به آنها از بابت پخش فیلمها در شهرستانها پرداخت میشود، گفت: ما سال گذشته تمام حقوق صاحبان اثر را که در شهرستانها فیلم هایشان نمایش داده شد را توسط سازمان سینمایی پرداخت کردیم و هیچ رقمی از سوی استانداریها پرداخت نشده است. طی دو سال گذشته کل حقوق صاحبان آثار در شهرستانها توسط سازمان سینمایی پرداخت شد. این هم بر اساس توافقی است که انجام میشود و فکر میکنم سازمان سینمایی یک میلیارد و ششصد میلیون تومان به آنها پرداخت کرده است.
امیرحسین اشرفی هم از دبیر جشنواره پرسید «برخی از صاحبان فیلمها میگویند هنوز فیلم ما آماده نیست. این برخلاف صحبتی است که جشنواره گفته فیلمها کامل به دست ما رسیده. با توجه به این اتفاق هیات داوران چگونه میخواهند برای این فیلمهای ناقص داوری کنند» که دبیر جشنواره در پاسخ به این سئوال گفت: هیچ فیلمی که آماده نشده باشد داوری نمیشود. نسخه قابل بازبینی به داوران میرسد، فیلمهای کامل توسط هیات انتخاب بازبینی میشوند و اگر انتخاب شدند میروند برای انجام مراحل لابراتوار. فیلمی که سر موقع برسد مورد داوری قرار خواهد گرفت.
داروغه زاده در پاسخ به سوال روزنامه سازندگی در مورد صرفه جویی در بودجه جشنواره و اینکه چه سرمایههایی وارد این جشنواره شده و اینکه آیا ممکن است در توجه به فیلمها اعمال نفوذی صورت گیرد گفت: من از قوه قضاییه و دادستانی کل کشور میخواهم اگر از سرمایه گذاریهای مشکوک در سینما اطلاعی در دست دارند به ما به صورت مکتوب اعلام بکنند تا وزارت ارشاد اجازه نمایش به آنها ندهد تا مسائل مالی شان مرتفع شود. در مورد اعمال نفوذ از سوی برخی سازمانها هم باید بگویم که برخی سازمانها طی چندسال گذشته فیلمهای خوبی را تدارک دیده اند که دارد به آنها کم لطفی میشود. داوران جشنواره یک پرستیژی دارند که اجازه نمیدهند دبیر جشنواره یا ارگان خاصی در نظر آنها دخیل شوند. هر فیلمی که نظر داوران را جلب کند در نهایت جایزه خواهد گرفت.
دبیر جشنواره سی و هفتم در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری صبا درباره نرسیدن یکی از فیلمهای سودای سیمرغ به دلیل فشارهای خارج از وزارت ارشاد، گفت: هر فیلمی که در سودای سیمرغ حاضر است و نامش اعلامشده، به دفتر جشنواره رسیده است. دفتر دبیرخانه جشنواره هیچ اطلاعی از فیلمی که مشکل داشته باشد ندارد اگر چنین موضوعی بوده باید به ما اطلاع دهند.
داروغه زاده در پاسخ به انتقاد خبرنگار روزنامه همشهری درباره محل برگزاری جشنواره و ایراداتی که درباره صدور کارتهای جشنواره و همچنین شرایط پردیس ملت مطرح است، گفت: تعریف شما از کاخ جشنواره چیست؟ ما هیچ جای دنیا چنین محلی نداریم که همه منتقدان و هنرمندان و صاحبان آثار باهم فیلم ببینند. همه جای دنیا یک سالن برای اهالی رسانه وجود دارد. اینکه حالا امکانات سالنهای اکران و مکانهای فرهنگی و هنری چه شرایطی دارند، به سازمان سینمایی مربوط نیست بلکه مثل همه جای دنیا به شهرداریها مربوط است و امیدوارم شهرداری تهران مکانی را برای برگزاری جشنوارههای فرهنگی هنری تدارک ببیند.
او افزود: جشنواره ملی ما بخش بینالملل و بازار ندارد. بخش مردمی که نمیتواند در یک منطقه تمرکز پیدا کند. اتفاقاً برای اینکه جشنواره همزمان با جشن پیروزی انقلاب است و سیاست اصلی ما این است که این جشن در کل کشور برگزار شود امکان لوکالیزه کردن در یک منطقه وجود ندارد. اینکه سینمای رسانهها چقدر سالن درستی دارد یا در دسترس است به امکانات شهری ما برمیگردد. همه جای دنیا این مکانها توسط شهرداریها ساخته میشود و امیدوارم شهرداری تهران بتواند این فرصت را پیدا کند و یک مکان فرهنگی هنری برای این منظور داشته باشیم.
ابراهیم داروغه زاده در مورد طرح پیشنهاد داوری به ابوالحسن داودی و رد شدن این پیشنهاد از سوی این سینماگر، گفت: ما با سینماگران صحبت میکنیم تا به یک جمعبندی برسیم. ترجیح میدهم این رایزنیها بین خود ما و سینماگران بماند. اما چون آقای داودی در این مورد صحبت کردند باید پاسخ دهم زمانی که با ایشان صحبت کردیم ۵ نفر از هیئتداوران انتخاب شده بودند و وقتی در مورد افراد پیشنهاد دادند نمیتوانستیم تغییراتی ایجاد کنیم و عذرخواهی کردیم.
دبیر جشنواره فیلم فجر ادامه داد: هیئتداوران باید بتوانند گفتگو کنند و قرار نیست یک نفر تصمیمگیری کند. امسال یکی از بهترین هیئتهای داوری راداریم و بدون هیچ ملاحظه صنفی و گروهی هیئت انتخاب سعی کردند با دقت نظر فیلمها را انتخاب کنند.
در ادامه نشست خبری دبیر جشنواره فیلم فجر، مجید صراحی از ایران سپید خطاب به داروغه زاده گفت برگزارکنندگان این دوره از جشنواره و دبیرخانه تشکر کنم بهاینعلت که امسال یک سانس ویژه برای نابینایان در جشنواره اختصاص داده شد که میتواند دروازه ورودی افراد دارای آسیب بینایی برای حضور در جشنواره در سالهای آینده باشد. اما پیشنهادم این است که برای دورههای بعد چه شما در کسوت دبیر باشید یا همکاران دیگرتان، حتماً هر زمان که دبیرخانه افتتاح میشود یک کارشناس در حوزه معلولین برای ارائه پیشنهاد و نظر برای مناسبسازی بعضی سینماها برای حضور معلولین حاضر باشد.» داروغه زاده در پاسخ به سؤال ایران سپید، گفت: واقعیت این است که در فضای شهری امکانات خوبی برای شهروندان کمتوانمان نداریم که اینیک نقصان است. در خیلی از سینماها هم این معضل راداریم و متأسفانه امکانات فراهم نیست. ما در این دوره امکان مختصری را برای عزیزان نابینا فراهم کردهایم تا بهصورت رایگان بتوانند فیلم تختی را در سینما بهمن ببینند. درواقع امسال امکان مختصر یک سانس نمایش در سینما بهمن را ایجاد کردیم.
داروغه زاده در پاسخ به سؤالی درباره واکنش تصمیم برخی کارگردانان برای بیرون کشیدن فیلمهایشان از بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر، گفت: رسالت جشنواره فجر حمایت از سینماست. هرچه به نفع سینما باشد ما ازا آن حمایت میکنیم. ما در دو سال اخیر اسم فیلمهایی که برای جشنواره ثبتنام میکنند را اعلام نمیکنیم تا در فضای رقابتی به ضرر کسی تبلیغات نشود. ما بهتمامی نظرات در این حوزه احترام میگذاریم. تمام فیلمهایی که حتی نسخه کامل آن به دفتر جشنواره نرسیده بود بارها درخواست دادند که هیئت انتخاب دوباره تشکیل شود تا فیلمهایشان به جشنواره برسد. ما در خصوص این اظهارنظرها سکوت میکنیم، چون منافع سینما ارجحیت دارد.
علی رستگار از روزنامه جام جم درخواست کرد در مسیر شفافیت اسامی فیلمهای متقاضی حضور در جشنواره منتشر شود که داروغه زاده چنین جواب داد: من پرسش شمارا در بخش قبلی پاسخ دادم. همه فیلمهایی که شرکت کردند میتوانند خودشان اعلام کنند. ولی ترجیح ما این است که از طریق جشنواره اسامیشان منتشر نشود. این اختیار برای صاحبان فیلم است. به این دلیل که ممکن است فیلمی که انتخابنشده از بعد تبلیغات و اکران آسیب ببیند. خیلی از جشنوارههای دنیا سر باکس مونتاژ هم نماینده میفرستند که فیلم دیده شود و انتخاب شوند و اعلام نمیکنند که کدام فیلم را خوارند یا نخواستند. جشنواره برای بهتر دیده شدن فیلمها است و هر چیزی که بخواهد این را مخدوش کند در تضاد باسیاستهای ما است.
داروغه زاده در پاسخ به سؤال روزنامه هنر در مورد فیلمهای کوتاه و حذف تعدادی از آنها به دلیل زمان ۲۰ دقیقهای آن گفت: اگر فرم فراخوان را مطالعه کرده باشید میبینید که فیلمهای کوتاه داستانی در جشنواره باید کمتر از ۱۵ دقیقه باشند. این هم پیشنهاد خود دوستان فیلم کوتاه بود. امسال مدیر انجمن سینمای جوان گفتند ما ۴ فیلم کوتاه ۱۵ دقیقه و ۳ فیلم کوتاه بیشتر از ۱۵ دقیقه داریم. اگر حاضر باشند فیلمشان را کوتاه کنند شما میپذیرید ما هم قبول کردیم و آنها هم آن ۷ فیلم را معرفی کردند، ولی گویا دوستانی که فیلمشان بیشتر از ۱۵ دقیقه بود نتوانستند آن را کوتاه کنند و از جشنواره کنار رفتند.
محمد کلهر از خبرگزاری فارس درباره اینکه چرا پردیس تئاتر تهران برای افتتاحیه انتخابشده و اینکه آیا حضور مدیر جوانی که در جشنواره سیمرغ حضور دارد باعث انتخاب بوده، سؤال کرد و داروغه زاده چنین پاسخ داد: چرا برگزار نشود؟ یک پردیس با امکانات بسیار خوب در جنوب تهران وجود دارد که به آن توجه زیادی نشده است. ما در چهلمین سال انقلاب از این امکان استفاده میکنیم برای اینکه از این بالا شهرنشینی کمی دور شویم. منطقهای که شاید انقلاب ازآنجا ریشه گرفت و صاحبان اصلی انقلاب بچههای جنوب شهر هستند. چه اشکالی دارد که ما جشنوارهمان در چنین محلی برگزار کنیم. من فکر میکردم خبرگزاری فارس این را از نکات مثبت جشنواره ارزیابی میکند.
مهدی خرمدل از تابناک سؤال خود را از داروغه زاده چنین مطرح کرد؛ شما در صحبتهایتان به شیوهها در همه جای دنیا اشاره میکنید، شما کجا را بررسی کردید که اینقدر میگویید همه جای دنیا این مدلی است و ما هم این مدلی هستیم. نمیشود شتر گاو پلنگ باشیم همه جای دنیا جشنواره سه اکران دارد. یا اسمش را بگذاریم جشن و با جشنوارهها مقایسه کنیم. همه جای دنیا در جشنوارههای درجهیک داوران با فیلمسازان و خبرنگاران همزمان فیلمها را میبینند و در انتها قضاوت میکنند. هیچ جشنوارهای در دنیا نیست که از ۱۰ میلیارد تومان بگذرد. جشنواره ملی فجر با چه منطقی ایران مال را کنار گذاشته که کیفیت بالایی دارد؟ و تنها سالنی را میگیریم که همه اهالی رسانه گفتند سالن خوبی نیست و پول میدهیم برای گرفتن این سالن؟
داروغه زاده در پاسخ به سؤال خبرنگار تابناک گفت: برای من جالب است که خبرنگار فارس سؤالش این است که چرا جنوب شهر رفتیم، خبرنگار تابناک سؤالش این است که جشنواره چه ربطی به جشن انقلاب دارد. ما مهمترین رویداد سینمایی را همزمان با جشن انقلاب برگزار میکنیم. یک جشنواره حرفهای برگزار میکنیم و همزمان برای اینکه به جشنهای انقلاب ادای دین کند نمایشهای مردمی در مراکز استانها خواهیم داشت که با رضایت صاحبان آثار است و حق نمایش صاحبان آثار هم به آنها پرداخته میشود.
او ادامه داد: درباره پردیس ملت نظرسنجی انجام شد و طبق همان نظرسنجی درباره سالنهای نمایش نظر دوستان مثبت بود. دو تا نظر انتقادی داشتند یکی پارکینگ و دیگری اینترنت. اینترنت با کمک همراه اول حل میشود و پارکینگ هم با کمک دوستان در قرارگاه خاتمالانبیا (ص) حل شد.
دبیر جشنواره فیلم فجر بابیان اینکه ایران مال یکی از سالنهای بسیار باکیفیت است، گفت: امسال فیلمهای جشنواره برای مردم در آنجا به نمایش درمیآید. چون آن سالنها تا حالا بارگذاری نشده، نقاط ضعف و قوتش دقیق مشخص نشده است. امسال این وضعیت سنجیده میشود. مسیر ایران مال یک مقدار دور است و ممکن است ترافیک همت اذیت کند، سال بعد اگر ازنظر شما رسانهها مشکل بعد مسافت نباشد این ظرفیت را دارد یکی از گزینههای برگزاری جشنواره باشد.
داروغه زاده گفت: سازمانها و نهادها و شرکتهای مختلفی درخواست میکنند که حامی مالی جشنواره باشند. شورای سیاستگذاری و رئیس سازمان هماهنگیهایی انجام میدهند و بهترین گزینه انتخاب میشود. بحث ایران مال هم حمایت مالی بود که امسال همراه اول داریم که در زمینههای مختلفی مثل آرای مردمی و فرصتهای تبلیغاتی به ما کمک میکند. بهترین پیشنهاد درمجموع همراه اولی بود.
در ادامه این نشست مطبوعاتی، محمدعلی حیدری در خصوص قوانین و مقررات جشنواره و متغیر بودن آن سؤال پرسید که دبیر جشنواره گفت: بخشی از تغییراتی که جشنواره فیلم فجر دارد به میزان اهمیت آن برمیگردد. هرچقدر اهمیتش بیشتر میشود نظرها و رویهای مختلفی هم پیشنهاد میشود و ماحصل اینها در هر دولتی که جشنواره را برگزار میکند تغییراتی در آییننامه جشنوارهها ایجاد میکند. ولی واقعیت این است که بخش سودای سیمرغ که مهمترین بخش جشنواره است در سالهای اخیر کمترین تغییر را داشته و بخشهای جنبی دچار تغییر شده که آنهم خوب نیست، ولی بعضی تغییرات اجتنابناپذیر است. امسال مطرح شد که پروانه سینمایی نباید ملاک فیلم اول باشد الآن سالهاست که دیگر سینما دیجیتال شده و این قانون باید دچار تغییر شود. بعضی تغییراتی به پویایی سینما برمیگردد، ولی درست است، هرچقدر ما در فرم فراخوان و آییننامه کمتر تغییر داشته باشیم بهتر است.
داروغه زاده در پاسخ به سؤال خبرنگار سوره سینما درباره وضعیت سینمای جشنواره در اصفهان گفت: یکی از سیاستهای جشنواره این بوده سالنهای جدید در اکران مردمی اولویتدارند. جشنواره فرصت بهتر شدن را به سالنهای جدید میدهد. در شهرستانها نمایش فیلمها بر عهده ارشاد استانها است و ما در جزئیات دخالت نمیکنیم، اما سیاست سازمان سینمایی حمایت از پردیسهای جدید است تا بهتر دیده شوند.
خبرنگار مجله سیاهوسفید در مورد ابتذالی که بر فضای سینما حاکم شده و نهادهایی که بهصورت میلیاردی در سینما حضور دارند و عدمحمایت از سینمای مستقل سؤال پرسید که دبیر جشنواره فجر گفت: من نمیتوانم چنین قضاوتی در مورد سینما داشته باشم. امسال ۳۰ فیلم تولیدشده و حالا چند فیلم هم وجهه طنز و کمدیاش بیشتر است و این برگرفته از حال جامعه است. در حال حاضر پربینندهترین برنامه تلویزیون استندآپ کمدی خندوانه است.
او گفت: انصافا فیلمهای اجتماعی و سیاسی خوبی در کشور ساخته میشود و شاهد مثالش همین ۳۰ فیلم جشنواره است. ما سالی ۷۰ فیلم اکران میکنیم که شما ۳۰ فیلمش را در جشنواره میبینید و من از فیلمسازانی که با همه مشکلات سعی میکنند آثار خوبی ارائه کند تشکر میکنم.
داروغه زاده ادامه داد: در همین یک سال واندی که من مسئولیت نظارت و ارزشیابی را برعهده گرفتم مشکل فیلمهایی که مشکل داشتند حل شده است. تعداد سالنهای سینمایی و سالنهای جدید که اضافه شده این فرصت را ایجاد کرده که تمام فیلمهایی که پروانه نمایش دارند امکان نمایش داشته باشند. من اسمی از فیلمهای اجتماعی و مستقل و حتی منتقد نمیبرم، ولی اتفاقا سیاست سازمان این است که اگر سانسوری هم قرار باشد داشته باشیم در همین بخش ابتذال باشد و کمترین سانسور در بحثهای سیاسی و اجتماعی داشته باشد. در تمام این مدت فیلمی که مشکل سیاسی داشته باشد توقیف نشده و امیدواریم این اتفاق پررنگتر شود. ابتذال حتی یک سر سوزن هم پذیرفته نیست و همه باید تلاش کنیم.
او گفت:، ولی این نکته را در نظر داشته باشید که خود رسانهها باید با ابتذال برخورد کنند. کمک کنید که فیلم مبتذل دیده نشود و به سازمان سینمایی و شواری پروانه نمایش فشار بیاورید که به این فیلمها مجوزز داده نشود. تمام فیلمها از نظر ما شریف و نجیب هستند.
داروغه زاده در پاسخ به سوال سینمامثبت در مورد انتشار اسامی فیلمها در رسانهها و شانس آنها برای بردن جوایز و اینکه آیا تاثیری در تصمیم گیری داوران دارد و بحث سهم خواهی نهادهای مختلف از جشنواره چیست، گفت: تیترهایی که نشریات و روزنامهها و رسانهها منتشر میکنند یا پیشبینیها به شکل طبیعی تاثیری در داوران نخواهد داشت. داوران شخصیتهای هنری و حقیقی هستند که با دقت فیلمها را میبینند و بعد مسئولیت انتخابها را به عهده خواهند داشت. رای خود را تحت تاثیر این پیش بینیها قرار نخواهند داد.
او گفت: در هیات داوران ما، نمایندهای از نهادها و ارگانها حضور ندارند. ترکیبی از سینماگران عزیز است که ما هم در هیات داوری و هم انتخاب از منتقدان استفاده کردیم. سال گذشته هم در داوران یک منتقد داشتیم. یک مدیر هم حضور دارد که هیچ سازمانی از ما نه سهمی خواسته و نه ما سهمی به کسی میدهیم. جشنوراه را سازمان سینمایی اداره میکند و نهایتا باید دبیر جشنواره پاسخگوی همه موارد باشد.
او تاکید کرد: در جشنواره شرکت سهامیای وجود ندارد. هیچ سازمان یا نهاد یا ارگانی از ما سهمی نخواسته است. نه صداوسیما و نه نهاد دیگر. برگزاری جشنواره برعهده سازمان سینمایی است و دبیر جشنواره پاسخگوی تمام مسائل است.
سرافراز پرسش خود را درباره بینظمی در روبیکا مطرح کرد که مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره اعلام کرد نماینده همراه اول در سالن حضور دارد و میتواند پاسخگو باشد و داروغه زاده هم در پاسخ گفت: امسال پشتیان مالی ما همراه اول است و هماهنگی بین عزیزانی که میخواهند برنامه تصویری داشته باشند صورت بگیرد و این مسئله را پیگیری میکنیم.
داروغه زاده در پاسخ به سوالی در خصوص جایگاه انیمیشن در جشنواره گفت: حمایت از سینمای انیمیشن جزو سیاستهای ما در سازمان سینمایی است. بحث سینمای انیمیشن به شدت توصیه شده که حتما حمایت شود. در همین راستا جشنواره هم سال گذشته یک فیلم سینمایی انیمیشن را وارد سودای سیمرغ کرد. امسال سه فیلم ارائه شد که برای بخش اصلی انتخاب نشدند و دبیر جشنواره از اختیار خودش استفاده کرد و این سه فیلم را برای همان حمایت از سینمای انیمیشن به صورت جداگانه وارد جشنواره کردیم که حتما داوری هم خواهند شد و به بهترین آنها جایزه ویژهای اهدا خواهد شد. امیدواریم هم تعداد و هم کیفیتشان بیشتر شود که بتوانیم بیشتر آنها را داشته باشیم.
دبیر جشنواره در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا اگر فیلمها دارای سرمایه مساله دار باشند، در مورد وضعیت آنها در جشنواره تصمیمی گرفته میشود یا نه، گفت: اول جلسه گفتم که قوه قضاییه باید در این باره به ما اعلام کند کدام فیلم مشکل در سرمایه دارد تا ما درباره آنها تصمیم بگیریم.
فرانک آرتا از شرق درباره آشغالهای دوست داشتی و نقش علیرضا رضاداد در جشنواره فجر پرسید و داروغه زاده چنین جواب داد: در مورد آشغالهای دوست داشتی ابتدای جلسه توضیح دادم و همچنین در مورد نقش آقای رضاداد باید بگویم ایشان مشاور عالی رییس سازمان است و نقش آن مشخص است و هر نقشی که رییس سازمان برای او در نظر بگیرد را ایفا میکند.
نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره با رونمایی از پوستر بزرگداشتها، نکوداشت و بخش نگاه نو و تجلی اراده ملی به پایان رسید.