صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

از معامله برد- برد تا گردشگری زیارت/ ضرورت تضمین فروش نفت

۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱:۵۰
کد خبر: ۴۸۸۸۴۰
«معامله برد- برد و شفافیت عملکرد نمایندگان»، ضرورت تضمین فروش نفت در اس‌پی‌وی، زیارت؛ ابرمفهوم هویتی در شهر مشهد، ضرورت تضمین فروش نفت در اس‌پی‌وی و.. از عناوین سرمقاله‌های امروز روزنامه‌های کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ،پاریس در بن بست!، پاریس در بن بست، «معامله برد- برد و شفافیت عملکرد نمایندگان»،ضرورت تضمین فروش نفت در اس‌پی‌وی، زیارت؛ ابرمفهوم هویتی در شهر مشهد،ضرورت تضمین فروش نفت در اس‌پی‌وی و..... از عناوین سرمقاله های امروز روزنامه های کشور هستند.

در ادامه می توانید گزیده ای از این  سرمقاله ها را بخوانید:
•  در بخشی از سرمقاله روزنامه حمایت که به قلم منصور حقیقت پور نوشته شده این چنین آمده است:
اس پی وی به گفته اروپا پاسخی به حسن نیت ایران در انجام تعهدات برجامی است، اما اینکه لودریان، اجرای آن را به متوقف کردن توان موشکی کشورمان گره زده است، جای تعجب دارد. توان دفاعی و نظامی در هیچ کجای برجام و توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ مورد مذاکره و توافق طرفین قرار نگرفته بود. جمهوری اسلامی برد موشک‌های خود را بر اساس تهدیدات موجود تنظیم می‌کند و چنانچه تهدیدی وجود نداشته باشد، توان نظامی هم بی‌معنا خواهد شد. وقتی رژیم صهیونیستی که مورد حمایت صد در صد فرانسه و پایتخت‌های اروپایی است، رسما جمهوری اسلامی را به حمله نظامی تهدید می‌کند، عربستان سعودی با خرید صد‌ها میلیارد دلار سلاح، به‌صراحت اعلام می‌کند که ناآرامی‌ها را به خاک ایران می‌کشاند و اروپا تهدید می‌کند که اگر موشکی را کنار نگذاریم، تحریم‌های شدید در انتظار کشورمان است، کدام عقل سلیم می‌پذیرد که قدرت بازدارندگی را کنار بگذاریم و خود را در برابر انواع تهدیدات، خلع سلاح نماییم؟ اصلا مگر تحریمی شدیدتر از آنچه در جریان است وجود دارد که اروپا بدتر از آن را وعده می‌دهد؟! جمهوری اسلامی به‌کرات، علی‌الدوام و با صدای بلند اعلام کرده که دست از حفظ و ارتقاء قدرت نظامی خود برنمی‌دارد. با این حساب، آیا منظور وزیر امور خارجه فرانسه این نیست که پافشاری در این خصوص باعث می‌شود که از دسترسی به اس پی وی هم تحریم شویم؟! ساز و کاری که بدل تعهدات برجامی بر زمین مانده اروپاست، چگونه می‌تواند به اهرمی برای تحریم مجدد تبدیل شود؟! یک‌بار دیگر مرور می‌کنیم. اروپا قرار بود که پا به‌پای آمریکا به آنچه در برجام امضاء کرده بود عمل کند و نکرد. آمریکا از برجام خارج شد و اروپا هم به بهانه فشار واشنگتن، از زیر بار تعهداتش شانه خالی کرد. حالا درصدد جبران بخش بسیار کوچکی از بدعملی‌های خود هستند و همان را هم تهدید به تحریم کرده‌اند، اگر ایران دست از قدرت موشکی خود برندارد!

 

روزنامه کیهان نیز در یاداشتی با تیتر «معامله برد- برد و شفافیت عملکرد نمایندگان» نوشت:
بدون شک مجلس شورای اسلامی نیازمند تغییر و تحول اساسی در شیوه انتخاب نمایندگان و ساختار درونی آن است. در حالی که مجلس شورای اسلامی در قالب ۱۳ کمیسیون اختصاصی مسائل مربوط به سایر دستگاه‌ها را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد، آیا نباید کمیسیونی مستقل به رصد و نظارت بر شیوه کارآمدی و تحول و تعالی خود مجلس شورای اسلامی بپردازد؟! آیا مجلس جدای از مرکز پژوهش‌ها که به بررسی کارشناسی طرح‌ها و لوایح می‌پردازد، نیازمند هیات‌های اندیشه ورز برگزیده از نخبگان و سرآمدان کشور در عرصه‌های مختلف نیست که متناظر با کمیسیون‌های مختلف مجلس با نوآوری و خلاقیت، موجبات کارآمدی بیشتر مجلس شورای اسلامی را فراهم سازد و بر پایه مردم سالاری دینی الگوی جدیدی از مجلس نمایندگان را به جهان اسلام معرفی نماید؟! رقابت پذیری یکی از مولفه‌های اصلی پیشرفت و کارآمدی است، متاسفانه نقش این مهم در توانمندسازی مجلس شورای اسلامی نادیده گرفته شده است و به علت فقدان نظام ارزیابی عملکرد، هیچ فرقی بین یک نماینده کارآمد و توانمند با یک نماینده ناکارآمد و ناتوان وجود ندارد، به گونه‌ای که تاکنون سابقه نداشته است که از نمایندگانی که بیشترین نقش را در پیشبرد اهداف مجلس شورای اسلامی ایفا نموده‌اند، تشویق و یا تقدیر به عمل آید و یا از یک نماینده به پاس ارائه طرحی مهم و اثرگذار در پیشرفت کشور قدردانی شده باشد.

روزنامه خراسان در بخشی از سرمقاله این چنین منتشر کرده است:
ریشه‌های مفهومی از گردشگری زیارت اکنون نیز در ادبیات جهانی بازتولید شده و مورد بحث و مداقه بیشتر قرار می‌گیرد. چنانچه در سایت‌های جست وجوی مقالات علمی عبارت زیارت (Pilgrimage) یا گردشگری مذهبی (Religious Tourism) را جست وجو کنید، با تعداد بی شماری مقاله به روز مواجه می‌شوید که در چارچوب‌های مفهومی و تجربی، این دو مفهوم را نقطه عزیمت خود قرار داده اند. برای نمونه چند عنوان از مقالاتی که در سال ۲۰۱۹ (یعنی در ۲۰ روز گذشته) انتشار علمی یافته اند، ذکر می‌شود: زیارت، مصرف و آیین ها: حقیقت معنوی در زیارت شیعیان (مجله Tourism Management- این مجله یکی از معتبرترین مجلات مربوط به گردشگری در جهان با بالاترین نمره است: ۵.۹۲۱: IF)؛ زیارت: چه موارد تجربی، اهداف {معنوی} زائر را حمایت می‌کند؟ (مجله Journal of Hospitality and Tourism Management) جالب اینجاست که موسسه تحقیقاتی آی‌جی‌آی گلوبال در همین مدت زمان کتابچه‌ای با عنوان "راهنمای دستیابی به تحقیقات در باره تاثیرات اجتماعی و اقتصادی گردشگری مذهبی و زیارت" را نیز منتشر کرده که شامل بیست مقاله در حوزه مباحث اقتصادی حول زیارت و گردشگری است.
در حوزه سیاست‌های اجراییِ دولت‌ها نیز مفهوم زیارت بسیار پرکاربرد است. این مفهوم در مکان‌های مختلف و برای ادیان متفاوت استفاده می‌شود. در مکان‌های زیارتی مانند لهاسا در تبت چین، بنارس در هند، واتیکان در ایتالیا، لیریا در پرتغال و... از مفهوم زیارت و گردشگری مذهبی در کنار هم استفاده می‌شود. اتفاقا استفاده از مفهوم زیارت برای جذب معتقدان به امور مرتبط با آن مکان‌ها از نظر رونق بازار گردشگری مفیدتر بوده و مسئولان در هر کدام از این موارد، به عناصر شبه معنویِ مکان مذکور تاکید می‌ورزند. با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد حذف مفهوم زیارت-زائر به بهانه "ادبیات جهانی" نمی‌تواند موضوعی تحقیق شده، دقیق و عقلانی باشد. تابدین جای متن، منظر بحث، جهانی و بین المللی بود. اما مناسب است جهتِ نظاره به موضوع را تغییر دهیم و از منظر بومی-دینی به موضوع نگاه کنیم.

 

• در سر مقاله روزنامه جام جم نیز این چنین منتشر شده است
براساس اخبار منتشر شده کشور‌های اروپایی در مورد سازوکار ویژه مالی برای تجارت با ایران (اس. پی. وی) توافق کرده‌اند و قرار است جزئیات آن روز دوشنبه مشخص شود. آنچه در این میان اهمیت بسیاری دارد، این است که جمهوری اسلامی ایران بتواند نفت خود را فروخته و بدون این‌که محدودیتی داشته باشد، خریدهایش را انجام دهد. با اجرایی شدن این ساز و کار ایران نباید محدودیتی در زمینه این‌که از کدام کشور چه اقلامی از جمله در حوزه صنایع، کشاورزی و ... خریداری کند، وجود داشته باشد. هرچند زمزمه‌هایی مبنی‌بر محدود کردن این ساز و کار ویژه مالی به غذا و دارو وجود دارد. اگر چنین باشد، قطعا منافع ما را از برجام تامین نخواهد کرد و با شروطی که ما اعلام کرده‌ایم همخوانی ندارد؛ بنابراین باید منتظر باشیم و ببینیم که اروپاییان تا چه میزان در این ماجرا جدی هستند و آیا قصد پیاده کردن برنامه نفت در برابر غذا را برای ما دارند یا در پی برداشتن تحریم‌ها هستند؟ تا کنون اروپا چندان به وعده‌های خود عمل نکرده و در مورد ساز و کار ویژه مالی نیز چند تاریخ را اعلام کرده است که در همه موارد شاهد عدم اجرایی شدن آن بودیم.
متاسفانه نه تنها اروپا در زمینه عمل کردن به وعده هایش بدقولی کرده است بلکه حتی در مواردی مانند دو روز گذشته شاهد تهدیدات وزیر خارجه فرانسه در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه برنامه‌های موشکی کشورمان هستیم.


 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *