ساماندهی سازوکار نظام ارجاع پروندهها به کارشناس در شوراهای حل اختلاف/ ایجاد زیرساختهای لازم برای پیگیری حقوق ارباب رجوع
ایلالی با مقایسه وضعیت حال و گذشته شوراهای حل اختلاف استان، با اشاره به پیشرفتهای صورت گرفته، شرایط فعلی شوراها را مطلوب و مثبت ارزیابی و با انتقاد از برخی عملکردها و فرایندهای نادرست و ناصوابی که سابقا در شوراها وجود داشت، از برگزاری دورههای مختلف آموزشی و توجیهی ویژه اعضاء و کارکنان شوراهای حل اختلاف خبر داد.
رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری کل استان خراسان شمالی با تبیین مشکلات موجود درباره نحوه انتخاب کارشناسان در پروندههای قضایی، نابسامانیهای این حوزه را تشریح و تصریح کرد: با پیگیریهای حفاظت و اطلاعات در شوراهای حل اختلاف، سازوکار نظام ارجاع به نحو مطلوبی ساماندهی شده و اکنون برخی اشتباهاتی که در گذشته انجام میشد از جمله ارجاع بدون ضابطه پروندهها به تعدادی محدود و معدود از کارشناسان، به حداقل کاهش یافته است.
این مقام قضایی، با اشاره به ضرورت رعایت بایدهای اخلاقی در رفتار اداری، برخورد مناسب با مراجعین، حفظ حقوق شهروندی و ایجاد زیرساختهای لازم برای امکان پیگیری حقوق ارباب رجوع از طریق مجاری صحیح و قانونی را از جمله فرایندهایی مهمی دانست که میتواند از بروز برخی پیشامدهای ذهنی نادرست و در نتیجه نارضایتی و مراجعه افراد به حفاظت و اطلاعات برای طرح مشکلات و شکایات جلوگیری کنند.
ایلالی خوشرویی و سعه صدر و حسن رفتار و سلوک را اقدامی بازدارنده و در عین حال واجد آثار معنوی عدیده و از موجبات خشنودی خدا و خلق خدا برشمرد و گفت: با انجام رفتارهای سنجیده و اتخاذ روشهای اصولی است که افراد میتوانند به شایستگی از حریم شغلی و کاری خود محافظت کنند.
رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری کل استان خراسان شمالی، نگرش عادلانه در برخورد و رفتار و دادرسی منصفانه در مقام رسیدگی و صبر و متانت و بردباری و نیز حزم اندیشی و آینده نگری را از جمله خصوصیات یک انسان مؤمن و متعهد در شوراها دانست و با اشاره به برنامههای فرهنگی و مذهبی برگزار شده و فضای معنوی حاکم بر شوراهای حل اختلاف استان خاطرنشان کرد: از آن جایی که شوراهای حل اختلاف در حوزه اصلاح ذات البین تلاش میکنند، قطعا این زحمات آثار و برکات ارزشمندی را در حوزههای اخلاق و معنویت در پی خواهد داشت.
معاون قضایی رئیس کل در توضیح دورههای آموزشی ویژه شوراهای حل اختلاف از جمله درباره کلاسهای تشکیل شده در بخشهای حفاظتی و مراقبتی، از حضور مستمر و منظم اعضاء و کارکنان شورا در این کلاسها تقدیر و تشکر کرد و برگزاری این دورهها را در کاهش و رفع مشکلات و آسیبها بسیار مؤثر دانست.
این مقام قضایی همچنین در توصیف نقش اقدامات فرهنگی در افزایش انگیزه و بالابردن روحیه و نشاط کاری پرسنل مشغول به فعالیت در شورهای حل اختلاف، برگزاری اردوهای تفریحی، سیاحتی و زیارتی را در تقویت بنیانهای انگیزشی و ارتقاء توانمندیهای اعضاء و و کارکنان شوراهای حل اختلاف بسیار مفید و مؤثر ارزیابی کرد.
رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری کل استان خراسان شمالی، ارتقاء سطح سلامت و تحقق بهداشت حقوقی در بین افراد جامعه را یکی از اهداف و کارکردهای حفاظت و اطلاعات برشمرد و به شاخص تأمین امنیت و آسایش روانی برای مراجعین به دستگاه قضایی اشاره و با احصاء عوامل ایجاد نارضایتی عمومی، مهمترین وظیفه دستگاه قضایی را در هر کدام از دستگاهها و سازمانهای تابعه، تقویت اعتماد عمومی و افزایش رضایتمندی شهروندان عنوان کرد.
وی تصریح کرد: به مسئولین و رابطین حفاظت و اطلاعات، همواره ابلاغ و تفهیم شده تا با شناسایی عواملی که به اعتماد مردم و سلامت دستگاه قضایی خدشه و صدمه وارد میکنند، راه را بر کوچکترین فساد و ناامنی ببندند.
ایلالی، از تلاش برای سالم سازی هرچه بیشتر محیط اداری و قضایی و مبارزه با آسیبها و تهدیدها در این حوزه بعنوان مهمترین وظایف نظارتی حفاظت و اطلاعات دادگستری کل استان یاد کرد و گفت: با وجود حجم بالای ورودی پروندهها به محاکم قضایی و شوراهای حل اختلاف استان تعداد تخلفات انجام شده به ویژه در شوراها بسیار کم است.
رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری کل خراسان شمالی با بیان اینکه رویکرد ما در بخش حفاظت و اطلاعات اساسا و اصولا مچ گیری نیست، بلکه حفظ کرامت و حرمت افراد و صیانت از ارزشهای انسانی آنان است گفت: اولویت فعالیت ما در حفاظت و اطلاعات دادگستری کل استان، آموزش دقیق و هدفمند و ضابطهمند به همکاران در کنار تقویت نظارتها میباشد.
وی ادامه داد: از طرفی تجربه هم بارها ثابت کرده غالبا تخلفات افراد ناشی از ناآگاهی آنان نسبت به قوانین و ماهیت تهدید کننده آسیبهایی که در اطراف و اکناف آنان در کمین نشسته است و پرسنل هر سازمانی به ویژه دستگاه قضایی و سازمانها و ارگانهای تابعه و مرتبط با آن، باید با اطلاع و آگاهی لازم، هیچگاه اجازه رخ نمایی به این نوع آسیبها ندهند.
ایلالی رفتار نادرست و تحکم آمیز با مردم را چه در دستگاه قضایی، چه در شوراهای حل اختلاف،خط قرمز دستگاه قضایی استان بیان کرد و افزود: مردم استان از هر قشر و گروهی و با هر دیدگاه و اعتقادی به امید حل مسائل و مشکلات خود به دستگاه قضایی و نیز شوراهای حل اختلاف مراجعه میکنند و ما همگی مسؤول هستیم و یقینا وظیفه داریم مراقبت کنیم تا با بیتوجهی و رفتار نامناسب، آنان را آزرده خاطر نسازیم.