به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، فرهاد بهنیا در نشست خبری صبح امروز در خصوص اخرین شرایط بازار خودرو و قطعه سازی گفت: این انجمن نماینده ۸۶۰ عضو مستقیم و بیش از ۱۰۰ عضو غیر مستقیم است که به عنوان بزرگترین انجمن کشوری نام برده میشود که به عنوان فعال این حوزه معتقد است برای مبحث خودرو باید مسئولین و کارشناسان اظهار نظر کنند، زیرا برخی اظهارنظرها در ماههای گذشته تنها باعث بر هم زدن بازار شده بود.
وی در خصوص فروش اموال مازاد دو شرکت ایران خودرو و سایپا گفت: مبحث فروش اموال چندین سال است که مطرح بوده که از نظر شخص بنده موضوع سخت و پیچیدهای است، زیرا اگر پخته به آن وارد نشویم باعث ورود سایر ارگانها و سازمانها به این مسئله خواهیم بود.
بهنیا تصریح کرد: سایپا اموال مازاد خود را فروخته است و شرکت ایران خودرو نیز در زمینه فروش اموال غیر تولیدی باید ورود کنند.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو ایران در ادامه به خودرو ۳۰۱ اشاره و بیان کرد: این خودرو به همت مرکز تحقیقات شرکت ایران خودرو و به قصد خودکفایی ۱۰۰ درصدی پیش رفته و در نظر گرفته شده در این خودرو مواردی همچون ایربگ، ترمز ABS و ... با اتکا به توان داخلی باشد که این مسئله نکته حائز اهمیتی است.
وی با اشاره به اینکه دو شرکت پژو و رنو با حضور در بازارهای ایران فروش قابل توجهی داشته اند، تصریح کرد: شرکت رنو در مدت حضور خود ۱۱۵ هزار خودرو و شرکت پژو در حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار خودرو به فروش رساندند که و پس از مطرح شدن موضوع تحریم به سرعت بازار ایران را ترک کردند، به همین خاطر باید مطابق هزینههای پرداخت شده غرامت از آنها دریافت شود.
بهنیا عنوان کرد: باید دید در زمان قرارداد تضمین کافی از این دو شرکت دریافت شده یا خیر و این انجمن پیگیر دریافت غرامت است.
شده بود.
وی در خصوص فروش اموال مازاد دو شرکت ایران خودرو و سایپا گفت: مبحث فروش اموال چندین سال است که مطرح بوده که از نظر شخص بنده موضوع سخت و پیچیدهای است، زیرا اگر پخته به آن وارد نشویم باعث ورود سایر ارگانها و سازمانها به این مسئله خواهیم بود.
بهنیا تصریح کرد: سایپا اموال مازاد خود را فروخته است و شرکت ایران خودرو نیز در زمینه فروش اموال غیر تولیدی باید ورود کنند.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو ایران در خصوص افزایش قیمت قطعات خودرو گفت: پس از مدت ها پیگیری، توانستیم از زبان مدیرعامل ایران خودرو و از زبان مدیرعامل ساپکو مجوز افزایش ۷۰ درصدی قیمت قطعات قطعهسازان را دریافت کنیم، به همین خاطر قطعهسازان میتوانند با ارائه مدارک مثبته درخواست افزایش قیمت را از این شرکتها خودروسازی داشته باشند.
وی بیان کرد: در ماههای اخیر شاهد کاهش حدود ۶۰ تا ۷۰ درصدی در تولید شرکتهای تولیدکننده بودیم که این مسئله در کنار افزایش تقاضا، باعث شکل گیری دلالی و ایجاد سود حاشیه بازار شد تا جایی که در ۷ ماهه نخست سال جاری طبق برآوردهای صورت گرفته ۷ هزار میلیارد تومان نصیب دلالان شد.
بهنیا در توضیح دریافت معوقات قطعه سازان از شرکتهای خودروسازان گفت: طبق صحبتهای صورت گرفته با مدیرعامل ایران خودرو قول داده شد که از سهم ۲ هزار میلیارد تومانی تسهیلات ۸۵ تا ۹۰ درصد مبلغ را برای پرداخت معوقات قطعهسازان، به قطعهسازان پرداخت کند که در صورت تحقق بخشی از مشکلات صنف برطرف خواهد شد.
گفتنی است، مطالبات قطعهسازان از دو خودروساز ۱۵ هزار میلیارد تومان است که بخشی از آن سررسید نشده است.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو ایران خاطر نشان کرد: وابستگی ارزی دو خودرو پراید و ۴۰۵ بسیار پایین است که با توجه به شرایط فعلی همچنان متقاضی دارند و برای یافتن جایگزین برای آنها تنها در شرایطی است که خودرویی مانند ۳۰۱ با قیمت مناسب و در بازه قیمتی این خودروها در بازار عرضه شود.