توزیع ۶۰۰ هزار تن گندم با استفاده از حمل و نقل ترکیبی
وی افزود: بر اساس مزیت مقیاس، به جز کاهش بسیار زیاد هزینه سوخت، هزینه بارگیری در بنادر مبدا و مقصد کالاهای کابوتاژی (حمل و نقل درون سرزمینی) با توجه به تجهیزات مطلوب از جمله مکندههای پیشرفته در بنادر، نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت.
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی لجستیک ملی، بنادر به عنوان «مراکز توزیع کالا» در نظر گرفته شده اند، اظهار کرد: تا کنون از مزیت دریایی جابه جایی کالاهای کابوتاژی استفاده نمیشد و بر اساس منطق لجستیکی، در حال حاضر میتوانیم بار پسکرانههای هر بندر را در همان بندر به عنوان مرکز توزیع، تجمیع و سپس جابه جا کنیم.
حسن زاده با بیان اینکه، با اجرای این مصوبه، از تحمیل هزینه اضافی به کشور جلوگیری میشود، افزود: از حدود ۳ هفته پیش کابوتاژ داخلی گندم توسط کشتیرانیهای داخلی آغاز شد و اولین کشتی ۲۰ هزار تنی گندم از بندر امام به بندر چابهار رفت.
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: روز گذشته دومین کشتی ۲۰ هزار تنی از استانهای غربی گندم داخلی را به چابهار با مبدا بندر امام جا به جا کرد که هم اکنون در بندر چابهار در حال تخلیه وبارگیری است که با هماهنگی شرکت دولتی بازرگانی ایران انجام میشود.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: گندم تحویلی در بندر چابهار از طریق کامیون به طور مستقیم به استانهای شرقی کشور میرود و همچنین مقرر است بندر شهید رجایی هم برای حمل کابوتاژ در کالاهای استانهای مرکزی اضافه شود.
حسنزاده ادامه داد:از هفته آینده گندم استانهای شمالی از طریق بندر امیرآباد به بندر انزلی در قالب کابوتاژ داخلی جابه جا میشود و این گندم برای استانهای ایلام، اردبیل و آذربایجان است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تا پایان امسال ۴۵۰ هزار تن گندم از بندر امام به بنادر شهید رجایی و چابهار و از بندر امیرآباد به بندر انزلی رقم ۱۵۰ هزار تن و جمعا تا پایان سال ۶۰۰ هزار تن کابوتاژ داخلی خواهیم داشت.
به گفته حسن زاده و بر اساس مصوبه شورای عالی لجستیک، ۴ سطح لجستیکی تعریف شده است که در عالیترین سطح شهرهای لجستیکی هستند و سه نقطه از بنادر جنوبی یعنی بندر امام خمینی (ره)، بندر شهید رجایی و بندر چابهار در سطح عالی به عنوان مراکز توزیع کالاهای اساسی پسکرانههای استانی خود قرار دارند.
وی گفت: بندر امیرآباد در شمال کشور به عنوان پایانههای لجستیکی در سطحی دیگر، بار استانهای گیلان، اردبیل و آذربایجان را به بندر انزلی میرساند.
حسنزاده خاطرنشان کرد: در شورای عالی لجستیک با حضور نمایندگان استانهای شرقی در مجلس مصوب شد که ۲۰ درصد کالاهای اساسی وارداتی استانهای شرقی کشور در چابهار تخلیه شود، چون پیش از این ذرتی که مقصد آن زاهدان، خراسان جنوبی یا مشهد بود، در بندر امام تخلیه میشد و بعد با کامیون به استانهای شرقی میرفت، ضمن آنکه از آن طرف کشتی از بندر امام خالی برمیگشت.
حسنزاده تاکید کرد: کاپوتاژ داخلی مشکلی بابت کمبود بار کامیونها ایجاد نمیکند، زیرا از چابهار غلات با کامیون به استانهای شرقی حمل میشود.
وی همچنین به آمار تخلیه و بارگیری بنادر اشاره کرد و گفت: در ۱۰ ماهه سال جاری ۱۱۱ میلیون تن تخلیه و بارگیری کالای نفتی و غیرنفتی داشتیم که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۳ درصد کاهش داشت که این عمدتا به دلیل محدودیتهای حوزه تجارت بود و همین محدودیت ۱۴۰۰ قلم خود موجب این کاهش شد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در حوزه تخلیه و بارگیری نفت و فرآورده ۱۱،۷ درصد کاهش داشتیم و در حوزه غیرنفتی جنرال کارگو و فله ۱۳ درصد کاهش داشتیم.
کابوتاژ حمل و نقل کالا یا مسافران از یک نقطه در یک کشور به نقطهای دیگر در همان کشور در شرایطی که اپراتور حمل و نقل از کشور دیگری باشد را کابوتاژ میگویند. در ابتدا مقررات کابوتاژ فقط برای حمل و نقل در امتداد مسیرهای ساحلی، یا بندر به بندر اعمال میشد. اما هماکنون برای هوانوردی، خطوط ریلی و حمل و نقل جادهای نیز استفاده میشود.
طبق مفاد قانون عبارت از حمل کالا از یک نقطه به نقطه دیگر کشور از راه دریا یا رودخانههای مرزی است و کالا هایی که از لحاظ نزدیکی راه یا رعایت صرفه تجارتی از یک نقطه به نقطه دیگر کشور با گذر از خاک کشور خارج حمل شود نیز مشمول مقررات کابوتاژ میشود و در این موارد هر گاه کالای کابوتاژی با وسایل نقلیه داخلی حمل شود وسیله نقلیه نیز تابع تشریفات کالای کابوتاژی خواهد بود.