پذیرفته شدگان آزمون جامع عناوین رسالههای خود را در طرح پایش انتخاب کنند
به گزارش گروه جامعه ، علیرضا رهایی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به جزئیات برگزاری آزمون جامع دوره دکتری، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از سال ۱۳۹۳ با توجه به درخواست رو به تزاید داوطلبان برای ورود به دورههای تحصیلات تکمیلی، ظرفیت پذیرش در دورههای کارشناسی ارشد و دکتری خود را توسعه داده است.
وی افزود: بالاترین ظرفیت پذیرش مربوط به سال ۱۳۹۵ بود که البته تراکم پذیرش باعث بروز اختلافاتی در سیستم آموزشی برخی از واحدها شد.
رهایی با بیان اینکه از بهار سال ۱۳۹۶ با هدف ارتقای کیفیت و ایجاد نظم آموزش، برنامه ریزی گستردهای تدوین و به اجرا گذاشته شد، گفت: اولین قدم، تدوین شیوه نامه دوره دکتری بود که در تیرماه ۹۶ به واحدهای دانشگاهی ابلاغ شد. همچنین با اصلاح ساختار، شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی در سطح سازمان مرکزی و واحدها راه اندازی شد که منشاء تصمیمات مهمی بود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یکی از این اقدامات، دستورالعمل برگزاری آزمون جامع بود که از مراحل مهم دوره دکتری به عنوان بالاترین مقطع تحصیلی کشور است، اظهار داشت: در شرایط کنونی تعداد دانشجویان مقطع دکترای تخصصی ۵۲ هزار و ۶۰۰ نفر است. با توجه به اینکه این آزمون پایان دوره آموزشی و ارزیابی جامع دروس و توانایی داوطلب برای ورود به فاز تحقیقاتی است، بنابراین برگزاری دقیق و با برنامه آن از اهمیت خاصی برخوردار است، از طرف دیگر نظر به اینکه تمام دانشجویان واحدهای مختلف دانشگاهی یک مدرک واحد از دانشگاه آزاد اسلامی دریافت میکنند، هم سطح کردن آزمون مورد توجه و نیاز است.
وی افزود: قطعا برگزاری یک آزمون هم سطح و استاندارد در جهت ارتقای ارزش مدارک تحصیلی دانشگاه و پذیرش بهتر دانش آموختگان در مجامع داخلی و خارجی و مراکز اجرایی موثر خواهد بود.
رهایی با اشاره به جزئیات برگزاری آزمون جامع دوره دکتری، گفت: براساس دستورالعمل مصوب آزمون جامع، در هر استان با راه اندازی کمیته برگزارکننده و کمیتههای تخصصی که با مشارکت اساتید واحدهای آن استان تشکیل میشود، اقدام به تهیه سوال با ماهیت بررسی اطلاعات و دانستههای جامع دانشجو شده و مراحل اجرای آزمونهای کتبی و شفاهی تحت نظر کمیتههای برگزاری دنبال میشود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این برنامه با همکاری صمیمانه و نزدیک روسای استانها روبرو شد، گفت: در آزمون قبلی که در تیرماه برگزار شد، آزمون جامع برای ۱۷ هزار و ۶۵۸ داوطلب انجام شد. بعد از برگزاری آزمون، تیمهای نظارت و ارزیابی موثر آموزشی، ارزیابی دقیقی از مشکلات و چالشهای این آزمون به عمل آوردند که مهمترین چالش، عدم کنترل دقیق شرایط و مدارک دانشجویان ورود به آزمون جامع بود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در آزمون جامع دی ماه ۹۷ که در هفتههای گذشته و جاری انجام شد، حدود ۱۰ هزار و ۵۸۰ داوطلب شرکت کردند، البته در هر دو آزمون تیمهای نظارت و ارزیابی سازمان با حضور در استانها یک به یک پروندههای دانشجویان و شرایط برگزاری آزمون را بررسی کرده و گزارش جامعی ارائه کردند. با توجه به تذکرات و هماهنگیهای قبلی در آزمون جاری، خوشبختانه نقائص و شرایط داوطلبان و شرایط برگزاری با کیفیت به مراتب بهتر برگزار شد که سطح نارساییها به حد ۲۵ درصد آزمون قبلی رسید.
رهایی خاطرنشان کرد: این موضوع یکی از تحولات مهم کیفی بود که با مشارکت کلیه روسا و معاونان آموزشی و اساتید صاحب نظر واحدهای دانشگاهی به اجرا گذاشته شد که قطعاً اثرات آن در ارتقاء موقعیت دانش آموختگان دانشگاه مطرح خواهد بود.
وی تاکید کرد: در ادامه این اقدام، با توجه به ملزومات طرح پایش آزاد و نیازهای تحقیقاتی با همکاری تنگاتنگ حوزههای معاونت پژوهش و فناوری و آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، پذیرفته شدگان در آزمون جامع فعلی برای اولین بار با ورود و ثبت نام در سامانه پایش آزاد (پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکهای دانشگاه آزاد اسلامی) عناوین رسالههای خود را در زمینههای ثبت شده در سامانه که تناسب قطعی با نیازهای کشور دارد، انتخاب کرده و بدین ترتیب تحول بزرگی در اجرای طرحهای تحقیقاتی نافع و مفید برداشته خواهد شد.