برای دفاع از حقوق بیمار از هیچ اشتباه و خطایی نباید گذشت
به گزارش گروه جامعه سعید نمکی در همایش سراسری آموزش و توانمندسازی مدیران و روسا و کارشناسان نظارت بر درمان و تحلیل وقایع ناخواسته حیات، اظهار داشت: کار برای مردم در عرصه سلامت، دادرسی از کسانی است که گاهی جز خداوند فریادرسی ندارند.
نمکی در توضیح ضرورت توجه به نیازهای مردم، گشودن گرهای از مشکلات آنها و نظارت بر روند درمان شان، به خاطرهای از دوران ریاست در دانشگاه علوم پزشکی کاشان، اشاره کرد و گفت: حدود ٣٢ سال قبل مسئول دانشگاه علوم پزشکی کاشان بودم و در آن زمان در بیمارستانها امکانات محدود بود و پزشکان هندی، بنگلادشی و فیلیپینی در بیمارستانها فعالیت میکردند، یک شب که به بازدید از یکی از بیمارستانها رفته بودم، پیرمردی را با وضعیت عمومی نامطلوب مشاهده کردم که پرستار بیمارستان اقدام درمانی اشتباهی انجام داده بود و این درحالی بود که بیمار همراهی نداشت و تنها بود، در آن لحظه تنها مدعی العموم بیمار، من بودم. اگرچه پیرمرد بیمار مدتها حال عمومی خوبی نداشت، اما فرد متخلف را به اندازه کافی تنبیه کردم.
سرپرست وزارت بهداشت با بیان اینکه برای دفاع از حقوق بیمار از هیچ اشتباه و خطایی نباید گذشت، ادامه داد: مردم، ولی نعمتهایی هستند که حفاظت از سلامت خود را که بزرگترین موهبت الهی است، به ما سپرده اند، بنابراین اولین میثاق ما باهم، دفاع از حقوق مردم است.
نمکی خاطرنشان کرد: طرح تحول نظام سلامت با دستور روحانی در دولت تدبیر و امید و با همت قاضی زاده هاشمی که از سختکوشترین مدیران کابینه بود، آغاز شد، اولین هدف ما از اجرای طرح تحول نظام سلامت، حذف هزینههای کمرشکن درمان بود. در سه ماه ابتدایی آغاز به کار دولت تدبیر و امید با توجه به افزایش ناگهانی معادل ریالی قیمت ارز و تحمیل هزینههای کمرشکن به مردم یکی از پیشنهادات ما به رییس جمهور این بود که به بیماران به ویژه در حوزه بستری توجه کنیم و هزینههای کمر شکنشان را کاهش دهیم. بر همین اساس، طرح تحول سلامت شکل گرفت.
سرپرست وزارت بهداشت گفت: اولین هدف از اجرای طرح تحول سلامت این بود که طبق فرمایش رهبری، بیمار و همراهانش جز دغدغه بیماری رنج دیگری نداشته باشند. با آغاز طرح تحول سلامت بار هزینههای کمرشکن از دوش مردم کاهش پیدا کرد و این موضوع مورد تایید تمامی کارشناسان ذی صلاح جهانی است. امروز در کسوت سرپرست و در آینده وزیر بهداشت، تلاش خواهم کرد همین مسیر را با قدرت و جدیت قبل ادامه دهم. طرح تحول سلامت، اصلیترین وزارت بهداشت است که تمامی کارکنان حوزه بهداشت و درمان به خصوص در پکیجهای بازنگری شده منطقی باید آن را حمایت کرده و در این مسیر همراهی کنند.
نمکی تاکید کرد: نظارت بر درمان یکی از بحثهای بسیار جدی ما است که نیازمند برخی مقدمات است. اول اینکه هر چقدر ضوابط، دستورالعملها و گایدلاینهای (راهنماهای بالینی) بیشتری تدوین و ابلاغ شوند، نظارت بهتری اتفاق میافتد و موفق خواهیم بود. همچنین سازمان یافتگی نظارت مبتنی بر دستورالعملهای مدون، اولین گامی است که باید برداریم.
سرپرست وزارت بهداشت با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت با چهار مقدمه پزشک خانواده، سیستم ارجاع، راهنماهای بالینی و پرونده الکترونیک سلامت اجرا شد، گفت: پنجمین موضوع مهم در طرح تحول سلامت، تغییر نظام پرداخت از فی فور سرویس به نظام پرداخت سرانهای است. هر چقدر ما این ابعاد را تقویت کنیم، کار نظارت با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.
نمکی با بیان اینکه باید نظارت را از سلایق شخصی دور کنیم، اظهار داشت: یکی از آفات سیستمهای نظارتی همین موضوع است، بنابراین اگر نظارت چارچوب داشته باشد و ساختارهای مدون و هوشمند نظارتی داشته باشیم، سلایق افراد و سوءاستفادههای احتمالی و حاشیهها کاهش مییابد؛ بنابراین در تدوین چک لیستها و شیوههای نظارت، دقت بیشتری صورت گیرد.
سرپرست وزارت بهداشت تاکید کرد: در عین حال ما سعی میکنیم مشکلات درون خانواده را به بیرون از خانواده نبریم. هنوز هم از شریفترین خدمتگزاران این نظام، جامعه پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی کشور هستند. چرا باید همکاران مان را به سیستمهای بیرون از وزارت بهداشت و نظام پزشکی بسپاریم؟ ما باید بتوانیم در نظام پزشکی و وزارت بهداشت مشکلات درون حرفه را حل کنیم. کمعقلی است که مشکلات درون خانواده را به بیرون ببریم.
نمکی در ادامه سخنان خود در جمع مدیران و روسا و کارشناسان نظارت بر درمان، با تاکید بر لزوم برخورد قانونی با تخلفات، عنوان کرد: تخلف از زمان آدم و حوا با خوردن میوه ممنوعه اتفاق افتاد. وقتی هم که جمعیت زمین چهار نفر شد جرم اتفاق افتاد و برادر، برادرش را کشت؛ بنابراین نمیتوان گفت: هیچ تخلفی وجود ندارد، چراکه این موضوع خلاف واقعیت است. اما باید راههای پایش تخلف را ایجاد و در ساختارمان به گونهای عمل کنیم که به اولین سنگ ریزهها که به پنجره نظام سلامت برخورد میکند نیز، واکنش نشان دهیم و اجازه ندهیم که جرمهایی رخ دهد که جنبه کیفری سنگین داشته باشد و اگر هم تخلفی به وقوع پیوست، آن را درون خانواده حل کنیم.
سرپرست وزارت بهداشت تصریح کرد: ممکن است همکارانی وجود داشته باشند که از مردم سوء استفادههای مالی کرده و به آنان بی احترامی کنند و شئونات والا و کرامات انسانی را رعایت نکنند، که باید مورد تنبیه قرار گیرند، اما این تنبیه باید با ابزارهای موجود صورت گیرد، هر چند ما را متهم میکنند که به خوبی با تخلفات برخورد نمیکنیم، اما اینطور نیست. ما باید در برابر تخلفات محکم بایستیم.
نمکی با بیان اینکه خدمت در نظام سلامت تنها مواردی که ذکر شد، نیست و گاهی حقوقی را نادیده میگیریم که بار آن را نظام سلامت به دوش میکشد، اظهار داشت: برای مثال، بهداشت روان جامعه آشفته است و ممکن است بی حرمتیهایی که باید در راستای رعایت کرامات انسانی صورت گیرد، گریبانگیر بخش سلامت کشور شود. مثلا فرد تا اندازهای سرشار از خشم است که به محض ورود به بیمارستان، این خشم طغیان کرده و گریبان کادر درمان را میگیرد و ما باید این مسائل را تحمل کنیم و جور سایر بخشهای کشور را بکشیم. چراکه دیوار حوزه سلامت کوتاه است. البته سیاستگذاران هم باید به این موضوعات ورود کرده و آنها را اصلاح کنند.
سرپرست وزارت بهداشت با بیان اینکه باید به تدوین دستورالعملها و گایدلاینها بپردازیم، گفت: در عین حال باید نظام مالی پرداخت در حوزه سلامت و تعرفهها را در نظام سلامت اصلاح کنیم. زیر میزی معلول یک نظام پرداخت و تعرفهای غیر منطبق با واقعیتهای اقتصادی کشور است؛ بنابراین با اصلاح نظام پرداخت و نظام تعرفه، ای، باید تخلف زایی و جرم زایی را به حداقل برسانیم.
انتهای پیام /