صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

برنامه‌های آموزش و پرورش برای مناسب‌سازی و ساخت مدارس استثنایی

۱۰ دی ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۰:۱۹
کد خبر: ۴۸۱۲۰۲۴
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ضمن اشاره به اینکه تقریبا در بسیاری از مدارس استثنایی به معنای واقعی مناسب‌سازی صورت نگرفته است، گفت: با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، سازمان بهزیستی و شهرداری‌ها صحبت‌هایی در مورد مناسب سازی صورت گرفته و این اقدام جزو برنامه‌‎های اصلی ما است.

دانش آموزان استثنایی مانند همه دانش آموزان آینده سازان کشور هستند و لازم است همچون سایر دانش آموزان به نیازهای آموزشی و پرورش استعدادهایشان توجه شود به خصوص اینکه این دانش‌آموزان نیازهای ویژه‌تری برای حضور در کلاس‌های درس دارند و از این رو لازم است بیش از سایر دانش‌آموزان مورد توجه قرار گیرند این در حالیست که بررسی‌های میدانی خبرنگار میزان نشان می‌دهد که بسیاری از مدارس استثنایی متناسب با شرایط دانش‌آموزان دارای معلولیت جسمی و حرکتی، اوتیسم، نابینا و .. مناسب‌سازی و دسترس‌پذیر نشده است و در بسیاری از موارد شاهد هستیم که والدین همراه با فرزندانشان در مدرسه حضور دارند تا عبور و مرور را برایشان تسهیل کنند. 

 چندی پیش مادر یک دانش آموز نابینا بیان کرده بود که یکی از مشکلات ما عدم مناسب‌سازی فضای مدرسه است. مدرسه نابینایان نرجس قدمت بالایی دارد و ساختمانش فرسوده شده و نیاز به کار‌های اساسی دارد و با وجود اینکه طی سال‌ها دانش‌آموزان نابینا و کم بینا در آن تحصیل کرده اند، اما مشکلاتش در زمینه مناسب سازی برطرف نشده است.

همچنین چندی پدر یک دانش آموز اوتیسم با بیان اینکه تنها ۲ سال از تاسیس مدرسه دخترانه اوتیسم دولتی می‌گذرد، گفت: در کل کشور مدسه دولتی دخترانه اوتیسم نداریم، این مدرسه نیز تنها مقطع ابتدایی دارد و متاسفانه مدرسه دخترانه اوتیسم در مقاطع متوسطه اول و دوم نداریم، در این شرایط یکی از دغدغه‌های اصلی ما ادامه تحصیل فرزندانمان پس از اتمام دوره تحصیلی در مقطع ابتدایی است.



در همین رابطه سالار قاسمی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفت‌وگو با میزان درباره مناسب‌سازی فضاهای آموزشی و ساخت مدارس برای دانش آموزان دارای معلولیت جسمی و حرکتی، اوتیسم، نابینا و .. ضمن اشاره به اینکه ساخت مدارس استثنایی از سایر مدارس متفاوت است و تنها داشتن آسانسور و امکاناتی از این قبیل برای این دانش‌آموزان کافی نیست، گفت: این مدارس باید شرایط و فضای خاصی برای دانش آموزان داشته باشند و با معماری و طراحی خاص خود ساخته شوند.

فضای مدارس برای دانش‌آموزان استثنایی متناسب با استاندارد‌های لازم نیست

وی ادامه داد: با وجود همه زحمت‌هایی که در این مورد کشیده شده متاسفانه تقریبا در بسیاری از مدارس استثنایی به معنای واقعی مناسب‌سازی صورت نگرفته و فضای مدارس برای دانش‌آموزان استثنایی از جمله معلولان جسمی و حرکتی، اوتیسم و نابینایان متناسب با استاندارد‌های لازم نیست.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه در حال ساخت مدارس اوتیسم هستیم، افزود: با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، سازمان بهزیستی و شهرداری‌ها صحبت‌هایی در مورد مناسب‌سازی صورت گرفته و این اقدام جزء برنامه‌‎های اصلی ما است.

قاسمی بیان کرد: به دنبال این هستیم که بتوانیم هم در آموزش و پرورش با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور الگو، نقشه، معماری و طراحی جدیدی را برای مدارس استثنایی داشته باشیم و هم دستگاه‌های مرتبط از جمله شهرداری‌ها، بهزیستی، مسکن و شهرسازی در این زمینه به ما کمک کنند چراکه تکلیف اصلی مناسب‌سازی بر دوش شهرداری‌ها، بهزیستی، مسکن و شهرسازی گذاشته شده و اعتبارات ویژه‌ای نیز برای این کار در نظر گرفته شده است. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *