صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

واکنش وزارت راه‌وشهرسازی به گزارش میزان: چرا ما باید پاسخگو باشیم؟

۰۲ دی ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۹:۱۵
کد خبر: ۴۸۱۰۸۸۱
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
وزارت راه و شهرسازی در واکنش به گزارش خبرگزاری میزان که در آن به هدررفت انرژی در نمایشگاه حمل‌ونقل اشاره شده بود، جوابیه‌ای منتشر و اعلام کرد که چرا باید پاسخگوی هدررفت انرژی در این نمایشگاه باشد.

وزارت راه وشهرسازی در واکنش به گزارش خبرگزاری میزان با عنوان «بی‌توجهی یک وزارتخانه به پویش دو درجه کمتر / وقتی انرژی در نمایشگاه وزارت راه‌وشهرسازی هدر می‌رود» جوابیه‌ای را منتشر کرده و در آن گفته «جای سوال است که چطور این وزرات باید پاسخگوی پرسش‌هایی درباره هدررفت انرژی در نمایشگاهی باشد که خودش برگزارکننده آن نبوده و وزیر و تمام مدیرانش به پویش «دو درجه کمتر» متعهد بوده‌اند؟»

این وزارتخانه در حالی این سوال عجیب را در جوابیه خود منتشر کرده که اولا) در گزارش خبرگزاری میزان اصلا پرسشی از وزارت راه و شهرسازی مطرح نشده و بر این موضوع تاکید شده بود که مسئولان این وزارت‌خانه که به‌عنوان یک نهاد بالادستی، کارفرما محسوب می‌شوند باید دستور می‌دادند در شرایط ویژه کشور توجه بیشتری به بحث مدیریت انرژی صورت بگیرد. 

دوما) در خبر‌هایی که از این نمایشگاه در پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی منتشر شده است صراحتا اعلام شده که این نمایشگاه با حمایت این وزارتخانه برگزار می‌شود.

سوما) اگر رسانه‌ای از این وزارتخانه که یک نهاد حاکمیتی و مسئول در این زمینه است سوالی بپرسد آیا ایرادی دارد؟ که این وزارتخانه این‌گونه از مورد سوال قرارگرفتن برآشفته است.

همچنین در این جوابیه گفته شده که سعید رسولی، سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی به علت اینکه کلیه غرفه‌های نمایشگاه تجهیز شده و در صورت تعطیلی نمایشگاه خسارت آنها قابل جبران نیست خواستار برگزاری این نمایشگاه در تاریخ ۲۶ تا ۲۸ آذر شده است.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است، خساراتی که این نمایشگاه با هدردادن انرژی به کشور و مردم در این شرایط ویژه وارد کرده آیا کمتر از خسارت تجهیز غرفه‌ها بوده است؟

در هر صورت همان‌طور که در گزارش خبرگزاری میزان مشخص است این گزارش صرفا در پی این بوده در شرایطی که مسئله ناترازی در هفته گذشته بخش عمده‌ای از کشور را تعطیل کرده بود نهاد‌های دولتی خودشان توجه بیشتری به بحث مدیریت انرژی داشته و شانه از زیر بار مسئولیت خالی نکنند و به‌نظر هیچ اشکالی ندارد اگر وزارت راه‌وشهرسازی نیز می‌پذیرفت که در شرایط خاص و ویژه کشور باید بیشتر نسبت به هدررفت انرژی حساس بوده و در راستای پویشی که رئیس‌جمهور راه انداخته حرکت بهتری می‌داشت.

متن کامل جوابیه وزارت‌راه‌وشهرسازی به گزارش خبرگزاری میزان به شرح زیر است:


در گزارش خبرگزاری میزان هیچ اشاره‌ای به تلاش وزارت و راه و شهرسازی برای تغییر زمان برگزاری این نمایشگاه به دلیل مصوبه کارگروه اضطرار آلودگی هوا نشده است. مضاف بر اینکه حضور یک روز و نیمه این وزارتخانه و دستگاه‌های تابعه نیز پس از اخذ مجوز از این کارگروه و استانداری تهران؛ صورت گرفت. علاوه بر این در بدو ورود به نمایشگاه نسبت به میزان مصرف انرژی در آن از سوی سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تذکر داده شد و نور سقف نمایشگاه قطع شد و غرفه‌ها تنها با نورپردازی داخلی خود روشن ماندند.

گفتنی است شنبه ۲۴ آذرماه؛ پس از انتشار مصوبه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا که در آن به ممنوعیت برگزاری هرگونه نمایشگاه طی هفته جاری در شهر تهران اشاره شده بود؛ وزارت راه و شهرسازی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «ضمن تقدیر از زحمات تمامی شرکت کنندگان و دست‌اندرکاران در نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته؛ به منظور اجرای مصوبه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا و ضرورت حفظ سلامت مردم؛ برپایی این نمایشگاه به تعویق و به زمان دیگری موکول شد».

اما نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک و صنایع وابسته علی‌رغم درخواست وزارت راه و شهرسازی برای تعویق زمان برگزاری؛ از سوی مجری بخش خصوصی که از سازمان توسعه تجارت مجوز دارد و برگزار کننده این نمایشگاه است؛ روز یکشنبه ۲۵ آذرماه آغاز به کار کرد! 

وزارت راه و شهرسازی که مجری و برگزار کننده نمایشگاه حمل و نقل نیست و صرفا به لحاظ حضور شرکت‌های بخش دولتی و خصوصی شقوق حمل و نقلی وزارت متبوع با مجری آن همکاری دارد؛ روز ۲۵ آذرماه طی نامه‌ای به کارگروه اضطرار آلودگی هوا خواستار صدور دستور برپایی رسمی نمایشگاه حمل و نقل طی ۳ روز آینده (روز‌های ۲۶ لغایت ۲۸ آذرماه) شد.

سعید رسولی، سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، در این نامه با اشاره به ۲۶ آذر به عنوان سالروز حمل و نقل و برپایی نمایشگاه سنواتی با همین عنوان؛ نوشت: با اینکه در سال جاری نیز مجری نمایشگاه با دریافت مجوز قبلی از سازمان توسعه تجارت نسبت به فراخوان و ثبت نام شرکت‌های دولتی و غیردولتی علاقمند به شرکت در این نمایشگاه اقدام نموده و شرکت‎های مورد نظر نسبت به اجاره غرفه و تجهیز آن اقدام نمودند؛ لیکن با توجه به مصوبات پنجمین نشست کارگروه اضطرار آلودگی استان تهران مورخ ۲۴ آذر ۱۴۰۳ و لزوم رعایت محدودیت‌های هفته جاری از جمله ممنوعیت برگزاری هرگونه نمایشگاه در تهران؛ وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه به منظور تبعیت از تصمیمات کارگروه اضطرار آلودگی هوا در نمایشگاه حضور نیافتند.

در ادامه این نامه آمده بود: نظر به اینکه کلیه غرفه‌های نمایشگاه تجهیز شده و در صورت تعطیلی نمایشگاه خسارت آنها قابل جبران نیست و با توجه به اینکه ضرورت دارد تا قبل از پایان هفته نمایشگاه از شبستان مصلی جمع آوری شود تا اختلالی در برگزاری نماز عبادی-سیاسی جمعه این هفته ایجاد نشود؛ خواهشمند است دستور فرمایید تا امکان برپایی رسمی نمایشگاه حمل و نقل طی سه روز آینده در مصلی فراهم شود.

کارگروه مواقع اضطرار آلودگی هوای استان تهران در پاسخ به این نامه؛ عصر روز ۲۶ آذرماه ضمن تقدیر از رویکرد وزارت راه و شهرسازی در عدم حضور در نمایشگاه؛ با درخواست معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی موافقت کرد. 

به این ترتیب وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌ها و دستگاه‌های وابسته پس از کسب مجوز از کارگروه مواقع اضطرار آلودگی هوای استان تهران عصر روز ۲۶ آذرماه در هشتمین نمایشگاه حمل و نقل؛ لجستیک و صنایع وابسته حضور یافتند. 

در بدو ورود به نمایشگاه سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نسبت به میزان مصرف انرژی در این نمایشگاه تذکر داد و نور سقف نمایشگاه قطع شد و غرفه‌ها تنها با نورپردازی داخلی خود روشن ماندند.

جای سوال است که چطور علی رغم اینکه وزارت راه پیگیر خاموشی چراغ‌های سقف نمایشگاه و کاهش دمای سالن آن بود، باید پاسخگوی پرسش‌هایی درباره هدررفت انرژی در نمایشگاهی باشد که خودش برگزار کننده آن نبوده و وزیر و تمام مدیرانش به پویش «دو درجه کمتر» متعهد بوده‌اند؟

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *