صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

پزشکیان: هدیه حضرت فاطمه از سوی خداوند به پیامبر، به عنوان کوثر، نشانه جایگاه و شأن زن در اسلام است

۰۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴:۴۷
کد خبر: ۴۸۱۰۸۱۹
دسته بندی‌: سیاست ، عمومی
رئیس جمهور با اشاره به شرایط اجتماعی دوران پیامبر و نگاه جامعه به زنان و دختران اظهار داشت: هدیه کردن حضرت فاطمه از سوی خداوند به پیامبر به عنوان کوثر، نشانه جایگاه و شأن بالای زن و دختر در اسلام است.

مسعود پزشکیان صبح امروز یکشنبه هم‌زمان با سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س)، در آیین نکوداشت مقام زن، به شرایط اجتماعی دوران پیامبر اسلام اشاره کرد و گفت که در آن زمان، تولد پسران به‌عنوان یک مزیت تلقی می‌شد و داشتن دختر مایه تحقیر بود، اما خداوند با هدیه حضرت فاطمه زهرا (س) به‌عنوان کوثر به پیامبر، نشان داد که نگاه اسلام به زنان کاملاً متفاوت است و جایگاه آنان از نظر ارزشی و اجتماعی بسیار برجسته است.

رئیس جمهور افزود: این هدیه الهی نشانگر اهمیت و جایگاه بی‌بدیل زنان در اسلام است و برخلاف باور‌های رایج آن زمان، دختران و زنان جایگاهی رفیع در نظام اعتقادی و اجتماعی ما دارند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به فضای اجتماعی صدر اسلام و باور‌های ادیان و مذاهب مختلف افزود: قرآن کریم در این باره فرمود که ارزیابی عمل شما ربطی به باور‌ها و ایمان شما ندارد، هر کس که کار بد کند در ازای آن مجازات می‌شود. اینکه از این تریبون بحثی درباره سلایق و نگاه‌های مختلف مطرح شد، باید بگویم که ما یک حق و یک باطل بیشتر نداریم و البته آنچه میان این دو هست نیز در جای خود قابل بحث است.

پزشکیان اضافه کرد: تکذیب حق از روی ناآگاهی و جهل است، ما باید به حقوق انسان‌ها مستقل از رنگ، نژاد، جنس و باور‌ها احترام بگذاریم و این برای ما یک باور اعتقادی است. اساسا پیامبران آمده‌اند که حقوق انسان‌ها را به رسمیت بشناسند و بر این اساس هر کس، در هر جایگاهی، اگر نخواهد حقوق دیگران را محترم بشمارد و به آن تجاوز کند، باید با او برخورد شود یا با منطق و گفتگو و قانون جلوی او گرفته شود و این اصلا ربطی به اسلام و مسیحیت و یهودیت ندارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: مسلمانی به این نیست که ادعا کنیم، هر کس کار خلاف و زشت کند باید مجازات شود و هر کس کار درستی کرد پاداش دریافت خواهد کرد. انسان صالح انسان عالم، ماهر و توانمندی است که علم و توانش را بر اساس باور و اعتقاد برای خدمت به مردم به کار بگیرد، بر اساس همین باور هر کس چه زن و چه مرد اگر کار خوبی کند و به بهشت می‌رود و اصلا به او ظلم نخواهد شد.

پزشکیان با تاکید بر اینکه ما وظیفه داشته و داریم که حق و عدالت را در جامعه پیاده کنیم و پیامبران نیز برای همین مبعوث شدند، گفت: ما وظیفه داریم که حقوق انسان‌ها را به درستی ببینیم و با همه فارغ از جنسیت، نژاد و گویش، بر اساس انصاف و حق برخورد کنیم؛ اگر این مسئله را باور کنیم آن وقت رفتار و برخورد ما با جامعه، با جوانان و با همه بر اساس حق تنظیم خواهد شد. گاهی گفته می‌شود که حرف و نگاه نسل جدید با ما متفاوت است، این مسئله اصلا برای من مفهوم نیست، چرا که باور دارد اگر نسل جدید حق می‌گوید، پس حق با اوست و من باید خودم را با حق تطبیق دهم، چرا که لزوما من حق نیستم!

رئیس جمهور با اشاره به تاکید آیات قرآن درباره اینکه ظالم‌ترین فرد کسی است که به خدا دروغ بگوید و با بیان اینکه دروغ گفتن به خدا یعنی دروغ گفتن به مردم، خاطرنشان کرد: ظالم‌تر از کسی که به خدا دروغ بگوید، کسی است که آگاهانه حرف درست و حق را نپذیرد و متقی کسانی هستند که حرف حق و درست را بپذیرند. علم امروز نیز بر همین مبنا عمل می‌کند، امروز در رشته‌های مختلف علمی مبنا بر مشاهدات میدانی صحیح و درست است و دیگر به سابقه و جایگاه افراد توجهی ندارد؛ پذیرفتن حرف درست و حق چیزی است که باید یاد بگیریم و متاسفانه یاد نگرفتیم.

پزشکیان با بیان اینکه اگر حرف درست را بپذیریم، دعوایی باقی نمی‌ماند، اظهار داشت: اختلاف از روی جهل و ناآگاهی و جایی شکل می‌گیرد که من نخواهم به حقوق طرف مقابل خود احترام بگذارم. اگر حق را در جامعه به عنوان یک شاخص برای زندگی و گفتگو کردن بپذیریم، آن وقت حقوق جنسیت‌ها، قومیت‌ها، استان‌ها کشور‌ها و انسان‌ها را می‌پذیریم و محترم می‌شماریم؛ حتی حقوق دشمنان خود را نیز باید محترم بشماریم و شناعت یک گروهی نباید باعث شود که ما عدالت را نادیده بگیریم.

رئیس جمهور وضعیت امروز جهان را ناشی از آن دانست که ما یا این مفاهیم را نمی‌فهمیم، یا آنها را باور نداریم، یا مهارت اجرایش را نداریم و یا منافع شخصی ما اجازه نمی‌دهد که آنها را رعایت کنیم و افزود: درباره بحثی که اینجا درباره احزاب مطرح شد، باید بگویم که ما یک گروه‌ها و اجتماعاتی داریم، اما هنوز حزب به معنای واقعی با کارکرد واقعی حزب نداریم.

درحال تکمیل...


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *