شبکه نسیم و برنامههای مناسبتی
سیاستهای تولیدی در شبکه نسیم بر اساس سلیقه و نظر مخاطب تعیین شده و ابه گواه آمار رسمی پربینندهترین برنامههای سیما را توسط شبکه نسیم روی آنتن میرود.
پیش از پیدایش پلتفرمها که زمینه تولید و ارائه انواع و اقسام رئالیتیشوها شده است، معمولا بار نشاط آفرینی در جامعه را برنامههای مناسبتی تلویزیون عهدهدار بودند. برنامههایی که در مناسباتی چون شب یلدا (چله) و عید نوروز و دیگر اعیاد، با برگزاری دورهمی و دعوت از عوامل و بازیگران سریالهای پرطرفداری چون «ساعت خوش» و… ساعات دل نشینی را برای خانوادههای ایرانی رقم میزدند.
اما در سالهای اخیر شبکه نسیم که با هدف نشاط آفرینی در جامعه ایجاد شده است، تلاش داشته تا این خلا را پر کند و در ایام مختلف به ویژه در برنامههای یلدایی خود، نمره قابل قبولی دریافت کرده است. گر چه در ایام سوگواری نیز ویژه برنامههایی در دستور کار خود قرار داده است.
در شب یلدای ۱۴۰۳ که البته مقارن بود با ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر بود، تلاشهایی برای احیا این نوع برنامههای ترکیبی در شبکههای مختلف سیما شد که قابل قبول بود.
شبکه نسیم با ثبت رکورد ۸ ویژه برنامههایی چون «خوش نمک»، «چهل تیکه»، «بگوبخند»، «طنزیم»، «نسیم آوا»، «خونه مادری»، «با ترانه» و «حافظیه» برای «شب چله» در بین دیگر شبکههای سیما رکوردار است.
بر اساس نظر برخی از کارشناسان توجه به کیفیت در برنامهسازی، دعوت از چهرههای محبوب و مردمی و تنوع دکور و اجرای گرداننده برنامه؛ سطح کمی و کیفی ویژه برنامههای شبکه نسیم را ارتقا بخشیده است.
این شبکه در سالهای فعالیت خود یک روند تکامل تدریجی را طی کرده و اکنون به نظر در تولید محتوای سرگرم کننده از دیگر شبکههای سیما پیشی گرفته است. سیاستهای تولیدی در شبکه نسیم بر اساس سلیقه و نظر مخاطب تعیین میشوند و این مهم سبب شده تا به گواه آمار رسمی پربینندهترین برنامههای سیما را روانه آنتن خانهها کنند.
تلویزیون بهلحاظ وسعت و گستردگی جامعه مخاطبین خود به میزانی که میتواند تاثیرگذار باشد به همان میزان نیز از حساسیت بالایی برخوردار است. تلویزیون بهتناسب محتوا و پیامهایی که منتشر میکند، میتواند ساختار شخصیتی، عقیدتی، رفتاری مخاطبان خود و در آخر بافت فرهنگی و اجتماعی جامعه را تحت تأثیر قرار دهد، چرا که سبک زندگی بیشتر افراد جامعه هنوز هم تحتالشعاع این رسانه قرار گرفته است. دوران تحول صدا وسیما را اگر به دید مثبت ارزیابی کنیم آن وقت رویکرد جدید شبکه نسیم در نگهداشت مخاطب به وسیله طنز و سرگرمی سالم یک اتفاق ویژه است.
امروز با مسیری که طی شده به نظر میرسد مردم احساس بهتری دارند و پیمایشها و نظرسنجیها نشان میدهد میزان مخاطب ویژه برنامههای شبکه نسیم بیشتر شده است. ضمن اینکه همانطور که نوشته شد، قاب تلویزیون به دلیل استقبال بیشتر از شبکههای اجتماعی و فضایمجازی و افزایش قدرت انتخاب مردم در استفاده از رسانه، دچار یک کاهش مخاطب در کل دنیا شده است، اما در عین حال در ویژه برنامههایی مانند محرم، عید نوروز و شب یلدا و… مخاطب همچنان رسانه ملی را دنبال میکند.
شبکه نسیم اگر همین دست فرمانی که برای شب یلدا و روز مادر را در پیش گرفته است در تمامی طول سال هم جاری کند، آن وقت میتواند به الگویی برای سایر شبکهها به لحاظ برنامهسازی تبدیل شود. اتفاقی که البته تا همین جای کار هم با این حجم از برنامهسازی برای یک مناسبت ایرانی-اسلامی خوب بوده است.
انتهای پیام/